رسیدگی به شکایت‌های مالیاتی در هیات ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی لرستان گفت:به شکایت‌های مالیاتی در هیات ماده 251 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم رسیدگی می شود.

به گزارش پایگاه خبری قاب خبر: الهام شاداب فر بیان کرد: براساس ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم چنانچه مالیات‌های قطعی موضوع این قانون و مالیات‌های غیرمستقیم که در مرجع دیگری قابل طرح نباشد و توسط ﻣﺆدی مورد ادعای غیرعادلانه بودن مالیات مستنداً به مدارک و دلایل کافی قرار گرفته باشد و تقاضای تجدید رسیدگی شود، وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌تواند پرونده امر را به هیأتی مرکب از سه نفر به انتخاب خود جهت رسیدگی ارجاع نماید.

وی ادامه داد: با تفویض اختیار وزیر امور اقتصادی و دارایی، در سال ۱۳۹۷ هیات‌‌های سه نفره با انتخاب مدیران کل استانی تشکیل و در ادارات‌کل امور اقتصادی و دارایی مستقر شدند. رسیدگی به شکایات در هیأت ماده ۲۵۱ مکرر بصورت فوق‌العاده و خارج از جریان عادی دادرسی هیات مالیاتی می‌باشد و پرونده‌های مالیاتی در این هیأت قابل رسیدگی می‌باشند که در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی بدوی و تجدیدنظر، رأی قطعی قابل اجرا دریافت کرده و پرونده قابل بازگشایی و رسیدگی مجدد در مراجع دیگری نباشد.

شاداب فر تصریح کرد: سقف رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی در استان برای اشخاص حقیقی تا ۱۰۰ میلیون تومان و برای اشخاص حقوقی تا ۱ میلیارد تومان می‌باشد و مبالغ بالاتر می‌بایست در هیات ۲۵۱ مکرر مرکز (تهران) بررسی شوند.

وی در خصوص رویه و مراحل انجام شکایات گفت: مودیان مالیاتی می‌توانند بدون محدودیت زمانی از تاریخ صدور رأی قطعی، اعتراض خود را نسبت به غیرعادلانه بودن مالیات قطعی شده خود را به انضمام اسناد، مدارک و دلایل کافی در سامانه dad.Mefa.ir ثبت نمایند. پس از ثبت شکواییه، بررسی اولیه توسط دادرسین مالیاتی انجام و در صورت نقص مدارک و اسناد ارائه شده، از طریق ارسال پیامک به مودیان اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرکل امور اقتصاد دارایی لرستان ادامه داد: مودیان موظف هستند در اسرع وقت (حداکثر یک هفته) نسبت به رفع نواقص و تکمیل پرونده در سامانه اقدام نماید. پس از تکمیل نهایی مدارک، دادرسین بررسی‌های نهایی را انجام و اظهار نظر کارشناسی خود را به همراه نظر نهایی (توصیه یا عدم توصیه) جهت بررسی و اعلام نظر به مدیرکل ارسال می‌نمایند.

وی افزود: پس از بررسی‌های مدیرکل بعنوان نماینده مقام عالی وزارت در هیأت استانی ۲۵۱ مکرر، نظر خود را نسبت به تأیید یا عدم تأیید اظهار نظر دادرسین اعلام می‌نماید که در صورت تایید، شکواییه به مرکز عالی دادخواهی مالیاتی کشور جهت اخذ نظر وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی ارسال می‌گردد و در صورت عدم تایید، شکواییه مورد نظر جهت بررسی بیشتر و رفع نواقص احتمالی به دادرسین محترم ۲۵۱ مکرر ارجاع می‌شود.

شاداب فر گفت: در صورت عدم تایید وزیر ، پیامکی مبنی بر عدم موافقت و بررسی شکواییه در هیأت ارسال می‌گردد و چنانچه نظر وزیر موافقت با طرح در هیأت استانی باشد، شکواییه از طریق سامانه به هیأت استانی ارجاع و دبیرخانه هیأت استانی موظف است پرونده مودی از واحد مالیاتی موردنظر جهت بررسی و صدور رأی کارشناسی در هیات سه نفره، دریافت نماید.

وی عنوان کرد: در صورت صدور رأی قرار کارشناسی، پرونده جهت اجرای قرار کارشناسی توسط کارشناسان خبره و مجرب به اداره‌کل مالیاتی ارسال می‌گردد و پس از دریافت اجرای قرار کارشناسی انجام شده، هیأت ۳ نفره ۲۵۱ مکرر، در صورت تایید کارشناسی انجام شده، اقدام به صدور رای نهایی (قطعی) و در نهایت ارسال به اداره‌کل امور مالیاتی جهت ابلاغ و اجرای رأی می‌نماید.