راه‌آهن ازنا-الیگودرز بعد از ۱۲ سال هنوز لنگ می‌زند

عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن ازنا - الیگودرز از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و در حال حاضر از پیشرفت ۶۵ درصدی برخوردار است، کمبود نقدینگی و وجود معارض از چالش‌های پیش روی  پروژه است‌.

به گزارش قاب خبر: راه‌آهن ازنا -اصفهان، پروژه‌ای مهم در توسعه حمل‌ونقل ریلی غرب کشور است که تکمیل آن می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در رونق اقتصادی و ارتباطی استان‌های لرستان و اصفهان ایفا کند. قطعه پنجم این پروژه به طول ۶۵ کیلومتر در محدوده شهرستان‌های ازنا و الیگودرز، با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی، هم‌اکنون در مراحل حساس اجرایی قرار دارد.این پروژه با چالش‌های متعددی از جمله کمبود اعتبار و عدم آزادسازی کامل زمین مواجه است،

اهمیت پروژه به شکلی بود که مسئولان استانی و کشوری اقدامات جدی برای تسریع در تکمیل این پروژه آغاز کرده‌اند. سید سعید شاهرخی استاندار لرستان از تصمیم برای تأمین اعتبار و ادامه پروژه تا اتصال به شبکه ریلی اصفهان خبر داده و رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز از تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب ماده (۵۶) قانون بودجه برای سال آینده خبر داده است.تکمیل این شاهراه ارتباطی نه‌تنها موجب توسعه اقتصادی منطقه خواهد شد، بلکه پیوند دو استان لرستان و اصفهان را در شبکه ریلی کشور کامل خواهد کرد.

پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه

سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در لرستان، با اشاره به آخرین وضعیت اجرایی قطعه پنجم پروژه راه‌آهن ازنا – اصفهان، گفت: عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن اصفهان – ازنا به طول ۳۲۴ کیلومتر (۲۵۹ کیلومتر در استان اصفهان و ۶۵ کیلومتر در استان لرستان) که بخشی از آن تحت عنوان قطعه پنجم (الیگودرز – ازنا) سال ۹۲ آغاز شده است.

گودرز بابا عباسی،  با بیان اینکه اعتبار هزینه شده برای این پروژه تاکنون ۱۳۴ میلیارد تومان بوده است، گفت: تکمیل زیرسازی، خط گرم و ۳ ایستگاه ۲ همت اعتبار دیگر نیاز داریم. مبلغ اولیه پیمان ۵۶ میلیارد تومان بوده و مطالبات پیمانکار در حال حاضر ۱۰ میلیارد تومان است.

سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در لرستان به جزئیات فنی پروژه اشاره کرد و گفت: این پروژه شامل ۱۱۳ دستگاه ابنیه کوچک (دهانه بین ۱ تا ۸ متر)، ۵ دستگاه پل خاص به طول ۳۶۹ متر، خاک‌برداری به حجم ۲/۴۹۴ میلیون مترمکعب، خاکریزی به حجم ۱/۷۳۶ میلیون مترمکعب، زیراساس ۵۰۲۴۰ مترمکعب، آسفالت ۲۹۲۴۰ مترمکعب، بتن‌ریزی ۶۹۱۰۱ مترمکعب، آرماتوربندی ۴۱۱۱ تن و قالب‌بندی ۹۰۳۴۵ مترمربع است.

بابا عباسی به عملیات انجام شده اشاره و تصریح کرد: تاکنون ۶۶ دهانه آبرو اجرا شده و عملیات خاک‌برداری با حجم ۱/۴۵۱ میلیون مترمکعب و خاکریزی با حجم ۱/۱۳۹ میلیون مترمکعب انجام شده است. همچنین پیشرفت فیزیکی پروژه ۶۵ درصد است.

چالش‌های پیش‌رو پروژه راه‌آهن ازنا الیگودرز

وی با بیان اینکه بخشی از عملیات اجرایی باقی‌مانده است، افزود: ۴ دستگاه پل خاص، ۴۷ دستگاه آبرو، ۱/۰۴۳ میلیون مترمکعب خاک‌برداری، ۶۰۰ هزار مترمکعب خاکریزی، ۲۷۹۶ تن آرماتوربندی و ۲۷۹۳۵ مترمربع قالب‌بندی از جمله عملیات باقی‌مانده است.

بابا عباسی مهم‌ترین چالش‌های پروژه را برشمرد و گفت: عدم تصمیم‌گیری نهایی در مورد اتصال محور به ازنا (بعد از رودخانه دلیان تا ازنا) و اتصال آن به اراضی مرزن‌آباد، عدم تخصیص اعتبار لازم در سال‌های اخیر و توقف عملیات اجرایی به دلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکار از جمله این چالش‌هاست.

تملک زمین ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در لرستان با اشاره به مشکل آزادسازی زمین گفت: به دلیل عدم نقدینگی برای تملک اراضی، محدوده ایستگاه الیگودرز و ۷.۵ کیلومتر از محور در اراضی کشاورزی نزدیک روستاهای فین، فرزبون، دلیان، تنبک و مومن‌آباد هنوز آزادسازی نشده است.

وی افزود: از ۲۸۶ نفر معارض پروژه، تاکنون ۲۰۲ نفر ارزیابی و پرداخت شده‌اند و ۷۶ نفر باقی‌مانده‌اند. اعتبار هزینه شده برای ارزیابی تاکنون ۱۰ میلیارد تومان بوده و برای تملک کل اراضی ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.بابا عباسی بر لزوم تخصیص به‌موقع اعتبار برای جلوگیری از تأخیر بیشتر در تکمیل این پروژه مهم ملی تأکید کرد.

سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در لرستان، با اشاره به مهم‌ترین مزایای قطعه پنجم راه‌آهن ازنا–الیگودرز، اظهار کرد: مهم‌ترین دستاورد این قطعه، توسعه حمل‌ونقل بار و اتصال شبکه ریلی به شهرک‌های صنعتی، کارخانه فولاد و معادن سنگ‌های تزیینی منطقه است. همچنین با اتصال به شبکه ریلی سراسری اصفهان، ظرفیت جابه‌جایی بار و مسافر در سطح کشور به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت‌.