کمربندی ۱۱ ساله دورود به خط پایان نزدیک می‌شود

طبق گفته مسئولان یک باند کمربندی دورود با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی بعد از یازده سال تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد‌.

عبور روزانه ماشین‌آلات سنگین از داخل شهر، علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی و ترافیک سنگین، درگذشته منجر به بروز تصادفات ناگوار شده بود؛ ازاین‌رو، احداث کمربندی دورود به‌عنوان یک ضرورت برای شهروندان و مسافرین این منطقه شناخته می‌شود.

گودرز بابا عباسی اظهار می کند: عملیات اجرایی پروژه کمربندی دورود سال ۱۳۹۳ آغاز و باگذشت ۱۱ سال به دلیل وجود معارض، هم‌جواری با رودخانه و  همچنین عدم تأمین به‌موقع اعتبار تاکنون تکمیل نشده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، در سفر خردادماه امسال به لرستان با بیان عذرخواهی از مردم دورود گفته بود: مدت‌زمان اجرای این پروژه بسیار طولانی شده است.

هوشنگ بازوند وعده داده بود: در صورت تملک اراضی، پیمانکار پروژه ظرف سه الی چهار ماه آینده کار را به پایان برساند.

روح‌الله لک علی‌آبادی، نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی نیز مردادماه گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود: به‌زودی یک لاین این پروژه افتتاح خواهد شد و با خروج ماشین‌آلات سنگین از داخل شهر، شرایط برای تکمیل لاین دوم فراهم می‌شود.

به گفته سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل لرستان آمار پیشرفت پروژه نشان از انجام ۶۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۵۵۰ هزار مترمکعب خاکریزی، اجرای ۷۰ هزار مترمکعب زیراساس و اساس و آسفالت حدود ۱۱.۵ کیلومتر از مسیر دارد

بابا عباسی می‌گوید:این پروژه با طول ۱۲.۲ کیلومتر، بزرگراه داران-الیگودرز-دورود را به محور اصلی دورود-خرم‌آباد و بروجرد متصل می‌کند. او می‌افزاید: با همکاری نهایی معارضین و آزادسازی زمین در محدوده تقاطع دهنو، پروژه تا پایان بهمن‌ماه برای بهره‌برداری یک باند آماده می‌شود.

سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل لرستان، اظهار می کند: از ویژگی‌های فنی این طرح می‌توان به احداث ۶۰ دستگاه آبرو، ساخت پل ۱۰۰ متری بر روی رودخانه تیره‌رود، ایجاد دو زیرگذر و سه تقاطع غیرهمسطح برای دسترسی روستاهای بالادست اشاره کرد.

بابا عباسی با بیان اینکه تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده، می‌گوید: برای بهره‌برداری از یک باند، ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است که ۵۰ میلیارد تومان آن برای تملک و ۲۵۰ میلیارد تومان برای عملیات اجرایی خواهد بود.

او مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی پروژه را عدم تأمین اعتبار کافی، وجود دکل‌های برق فشارقوی و نیاز به ترفیع کابل‌ها و نبود معدن مصالح مناسب عنوان کرد.

باباعباسی می‌گوید: با آزادسازی زمین در محدوده تقاطع دهنو، تمام تلاش خود را برای آماده‌سازی پروژه تا پایان بهمن‌ماه به کار خواهیم بست./فارس