کنترل سیلاب خرم آباد با سدخاکی ریمله و بندهای دوقلو سرآسان

سید عماد شاهرخی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان و روسای ستادی منابع طبیعی، از سد خاکی ریمله و بندهای سنگی ملاتی دو قلو سرآسان بازدید بعمل آوردند.

به گزارش قاب خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: سد خاکی ریمله یکی از ۶ زیر حوزه آبخیز شمال خرم آباد است که ۸ هزار هکتار مساحت بالادست آن است.

شیرزاد نحفی با اشاره به اینکه این سد می تواند ۱۵ درصد بر روی سیلاب شهر خرم آباد تاثیر مستقیم داشته باشد، افزود: هزینه احداث این سد، ۱۲ میلیارد تومان است که از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده است.

وی حجم آبگیری این سد را یک میلیون مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: ارتفاع مفید این سد ۱۵ متر، ارتفاع کل آن ۲۱ متر، حجم عملیات خاکبرداری ۷۰ هزار مترمکعب و حجم خاکریزی آن ۲۰۰ هزار مترمکعب است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بیان کرد: هدف از احداث این سد کنترل سیلاب شهر خرم آباد است و دبی طراحی شده سد خاکی ریمله با دوره بازگشت ۲۰۰ ساله است.

وی تصریح کرد: بندهای سنگی ملاتی دو قلو سرآسان از حوزه آبخیز حومه شهر خرم آباد به حساب می آیند که حجمی بالغ بر ۸ هزار و پانصد مترمکعب دارند که بر روی سیلاب شهر خرم آباد تاثیر بسزایی دارند.