چرا اثری از شعارهای انتخاباتی در حل مسائل اقتصادی نیست؟

قاب خبر: دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نامه‌ای به معاون اقتصادی رئیس جمهور با انتقاد از وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور و تورم و سختی زندگی معیشتی مردم، خواستار رسیدگی سریعتر و حل این مشکلات و تحقق وعده های انتخاباتی و شفاف سازی در تیم اقتصادی دولت شد.

به گزارش پایگاه خبری قاب خبر: در نامه دکتر سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی خطاب به دکتر محسن رضایی آمده است: چنانکه مستحضرید شمول دایره امر به معروف و نهی از منکر به گستره وسیع عبودیت الهی و برقراری عدالت اجتماعی است.

همانگونه که نباید عدالت اجتماعی را صرفاً در مسائل اقتصادی منحصر و کوچک کرد، امر به معروف و نهی از منکر نیز در دایره عفاف و حجاب خلاصه نمی‌شود. هر چند امروز دشمن میدان‌گاه نبرد فرهنگی را به مرز‌های عفاف و حجاب کشانده و ما را گریزی جز حفظ این مرز‌ها نیست، ولی در خصوص مسائل اقتصادی به صورت مستمر ستاد امر به معروف و نهی از منکر متذکر نارسایی‌ها و غفلت از معروفات و وجود منکرات شده است. ریاست محترم جمهور نیز از مطالبه‌گری مردمی با شعار گشت ارشاد مسئولین خصوصاً در مسائل اقتصادی استقبال نموده و ستاد در خصوص معروفات و منکرات حوزه مسائل اقتصادی نیز پیگیری جدی در دستور کار قرار داده و قرارگاه مردمی گام را در این مقوله راه‌اندازی کرده است.

در شرایط فعلی در پی تعلل متولیان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز و رها شدن مسأله عفاف و حجاب که پس از اعلام موضع صریح، ولی معظم فقیه و رهبر حکیم انقلاب در مسأله عفاف و حجاب بسیاری از ساکتین و حتی مخالفین، در این خصوص فعال و انقلابی و هیجانی شده‌اند و مسأله عفاف و حجاب در صدر مسائل رسانه‌ای قرار گرفته است اولویت مسائل اقتصادی نباید فراموش شود و فرهنگ و اقتصاد هیچ کدام نباید دیگری را قربانی و تعطیل نماید لذا اولویت مسائل اقتصادی را به جد متذکر می‌شویم.

از آنجا که جناب عالی معاون محترم اقتصادی رئیس جمهور می‌باشید لذا لازم است مسائل اقتصادی را با جنابعالی در میان بگذاریم و مسائل و مشکلات قابل تأملی را جهت اصلاح امور با شما مطرح نماییم.

حضرت عالی به عنوان نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه سال ۱۴۰۰، در منظر همه ملت ایران ضمن بیان وعده افزایش یارانه، به عنوان یک اقتصاددان عنوان کردید که صد در صد تضمین می‌کنید که بر اثر افزایش یارانه، قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت. همچنین تقویت، تثبیت و برگرداندن ارزش پول ملی و تبدیل شدن ریال بعد از دلار و یورو به قویترین پول منطقه از دیگر وعده‌های انتخاباتی جناب عالی بود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم به اتکا همین وعده‌ها و برنامه‌ها و ادعای توانمندی برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی و با وجود اینکه رقیب رییس جمهور منتخب بودید به مسئولیت خطیر معاون اقتصادی رییس جمهور منصوب شدید. یک سال بعد و در خرداد ماه ۱۴۰۱ نیز اعلام نمودید که به شدت دغدغه نگرانی مردم در خصوص وضعیت بازار و گرانی‌ها را دارید و چند اشکال در کار وجود دارد که کم کم در حال برطرف شدن است. همچنین بیان داشتید که از سال ۱۴۰۰ آرام آرام در حال کنترل عوامل تورم مزمن هستیم و در آبان ماه سال جاری هم اشاره نمودید که روز به روز وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود است.

حذف ارز ترجیجی ۴۲۰۰ تومانی از اقتصاد کشور نیز به عنوان موثرترین اقدام دولت سیزدهم در راستای تحقق عدالت اجتماعی مطرح شد و همه منتظر اتفاقات مثبتی حداقل در ماه‌های پایانی سال بودند.

اما اکنون با گذشت بیش از ۱۸ ماه از انتخاب جناب عالی به‌عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت علی رغم تلاش‌های صورت گرفته (از‌جمله تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، تقویت دیپلماسی اقتصادی، تقویت زیرساخت‌های صنعتی در حوزه برق آب، گاز، برق، حرکت به سمت تحقق عدالت مالیاتی، شفافیت عملکرد بانک‌ها)، اما شاهد آن هستیم که در زمینه بهبود شرایط معیشتی مردم و شاخص‌های اقتصادی، در وضعیت خوبی قرار ندارند.

جناب آقای دکتر محسن رضایی، جناب عالی که در دوران انتخابات به شدت و به درستی عملکرد اقتصادی دولت گذشته را با طرح این موضوع که شاید بتوان دهه ۹۰ در دولت یازدهم و دوازدهم را عهد قاجاریه پس از انقلاب نامید، نقد می‌کردید، اما اکنون لابد از درد و رنج قشر ضعیف جامعه که زیر بار مشکلات اقتصادی کمر خم می‌کنند خبر دارید و می‌دانید بسیاری از مردم درتامین مایحتاج اولیه زندگی با مشکل مواجه هستند؟ آیا تأملی فرمودید که بسیاری از مردم با زحمت مبالغی را پس‌انداز می‌کنند تا مسکن یا خودرویی تهیه کنند، اما به یکباره با گرانی مسکن و خودرو نه تنها رنج و زحمات آن‌ها به هدر رفته بلکه سرمایه آن‌ها نصف و یا کمتر می‌شود و گویی دست پنهان ناکارآمدی اقتصادی در جیب مردم رفته و سرمایه‌شان را به سرقت برده است.

آن اسکناسی که حضرت عالی در صفحه تلویزیون به دست گرفتید و وعده دادید اگر بر سرکار بیایید آن را ارزشمند می‌کنید الان که سر کار هستید چه جایگاهی پیدا کرده است؟ در حال حاضر جناب عالی معاون اقتصادی دولت هستید، ولی چرا در صحنه نیستید؟! امروز به دنبال نقصان سرمایه اقتصادی بسیاری از مردم، سرمایه اعتماد ملی هم در پی عدم تحقق وعده‌های اقتصادی تضعیف شده است. جناب عالی که در جنگ فرمانده بوده‌اید و سپس دکترای اقتصاد گرفتید چه شده است که در جایگاه مسئول اقتصادی حل مسأله نمی‌کنید؟ آیا دولت نمی‌تواند تنظیم وضع معیشت مردم با بالا و پایین رفتن قیمت دلار را بر هم زند؟ آیا نمی‌تواند در جبهه اقتصادی، شعار مرگ بر آمریکا را با شکستن سلطه دلار آمریکا بر اقتصاد کشور محقق سازد؟! برای یک کشور خیلی زشت و باعث سرافکندگی است که ملاک و معیار اندازه‌گیری اقتصاد او بر اساس پول دشمن آن کشور باشد. به نظر می‌رسد بیش از اینکه مشکل در شکستن سلطه دلار وجود داشته باشد مشکل در مدیرانی است که دستگاه معادلات ذهنی آن‌ها به غیر از دلار با هیچ برنامه دیگری کار نمی‌کند و عزم و اراده‌ای برای باز کردن این گره ندارند، مدیرانی که سالیان سال در سایه اقتصاد وارداتی و حاکمیت پول دشمن بر اقتصاد ایران حکمرانی کردند و به دلار معتاد شده‌اند. در شرایطی که بخش قابل توجهی از مردم به سمت خرید دلار و تبدیل خانه‌های خود به قلک ارز بیگانه سوق داده شده‌اند و روز به روز افراد سرمایه‌دار در بستر بازار مدیریت نشده‌ی دلار و طلا و مسکن، پولدارتر و فقرا از بهبود شرایط معیشتی مأیوس‌تر می‌شوند، مناسب است جناب عالی در مسیر حل مسأله برداشتن حاکمیت و سلطه دلار، سکاندار ارزش نهادن به پول ملی شوید. جناب آقای دکتر محسن رضایی متأسفانه اثری از شعار‌های انتخاباتی شما در حل مشکلات اقتصادی نیست و مردم تحقق وعده‌های شما را در قامت معاون اقتصادی رییس جمهور و تیم اقتصادی دولت احساس نمی‌کنند چرا حضرت عالی در این برهه، متناسب با مسئولیت و وعده‌هایتان در میانه میدان نیستید؟ سؤال اصلی مردم این است که شفاف بفرمایید مشکل اقتصادی کشور کجاست؟

نقش فشار‌های خارجی، تأثیر ناآرامی‌ها و ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت قبل بر کسی پوشیده نیست و همگان بر توطئه‌های شبانه روزی استکبار اقتصادی به سرکردگی دولت آمریکا علیه ملت ایران و البته تلاش‌های بی وقفه رئیس جمهور و دولت اذعان دارند، ولی سؤال این است که آیا اشکالات و زخم‌های کهنه با ادامه فعالیت‌های همان بدنه کارشناسی دولت قبل، قابل درمان است؟ آیا جهت‌گیری‌ها و تلاش‌های تیم اقتصادی موجود منجر به نتیجه ملموس در بازه زمانی مشخص خواهد شد؟ اصلاً در دولت سیزدهم تیم و شبکه اقتصادی منسجمی وجود دارد یا هر قسمتی با سهمی از مدیران بعضاً سفارشی مشغول رتق و فتق امور و روزمره خود می‌باشند؟

جناب آقای رضایی اگر شما اختیاراتی در این زمینه ندارید و امور اقتصادی با معاون اقتصادی رئیس جمهور نیست و افراد دیگری فرضاً معاون اول، سکاندار اقتصاد جامعه و مسئول نارسایی‌های موجود می‌باشد به چه دلیل در این جایگاه بدون تحرک و اعلام نظر باقی مانده‌اید؟ جناب آقای رضایی طرح مسائل و مشکلات اقتصادی را نگذارید برای زمان انتخابات که مقصر را معرفی نمایید. اگر قرار است مقصری معرفی فرمایید الان که مسئولیت دارید بفرمایید مشکل چیست؟ و راه حل اصلاح و پیشرفت آن را بیان فرمایید.

انتظار می‌رود جناب عالی برنامه اقتصادی خود را برای برون‌رفت از وضعیت فعلی به صورت شفاف اعلام نمایید و وظیفه خود بدانید تا به پرسش‌های بسیار زیاد مردم پاسخ داده و با روشنگری به ابهامات خاتمه دهید.

آقای دکتر رضایی مردم ما مشکلات را به خوبی متوجه می‌شوند. اگر سختی و گرانی را بتوانند تحمل کنند، ولی بی عدالتی را نمی‌توانند و نباید تحمل کنند. اگر ببینند برای اخذ یک وام کوچک باید چند ماه یا چند سال منتظر بمانند، ولی تسهیلات بانک‌ها خرج آقازاده‌ها و مال‌سازی کارمندان و خودشان می‌شود برای آن‌ها این مسأله قابل تحمل نیست.

جناب آقای دکتر رضایی حضرت عالی خوب می‌دانید دولت علاوه بر مسائل اقتصادی مسئول اصلاح، بازسازی و اعتمادسازی افکار عمومی جامعه خصوصاً در حوزه اقتصادی است. لازم است به وضوح معلوم شود که آیا مسائل اقتصادی در مدار نظامات اقتصادی می‌چرخد یا هنوز ارتباطات و زد و بند‌ها و سلطان‌ها حاکمیت دارند. در شرایط سخت اقتصادی آیا اسراف و حیف و میل بیت‌المال در این دولت درمان شده است؟ آیا نقش آقازاده‌ها و فامیل و دوستان که خصوصاً در دولت قبل در تخریب وضعیت اقتصادی و فرهنگی نهادینه‌سازی شده بود در دولت سیزدهم اصلاح شده است؟

اگر افکار عمومی به هر دلیلی روابط ناسالم اقتصادی را معضل مهم اقتصاد دانست آیا نباید در دولت سیزدهم مسائل ناسالم شفاف‌سازی شود؟ اگر در فضای مجازی و در افکار عمومی سخن از فلان آقازاده‌ای شد که به بهانه دور زدن تحریم‌ها فرضاً ده‌ها کشتی را در اختیار گرفته است آیا برای حفظ سرمایه اعتماد ملی این مسائل، شفاف یا تکذیب و منشاء شایعه معرفی و محاکمه شود و یا اگر واقعیت داشته باشد مقام مسئول نباید به سرعت برکنار و مورد بازخواست قرار گیرد؟

امروز از آنجا که هم دولت و هم مجلس و هم قوه قضائیه لااقل در مبانی همسو هستند اگر وضعیت اقتصادی جامعه بهبود نیابد لطمه بسیار شدیدی متوجه نظام و انقلاب خواهد شد. در دولت قبل مشکلات مستقیماً متوجه رئیس دولت می‌شد، اما امروز حل نشدن مشکلات اقتصادی متوجه کارآمدی نظام و انقلاب است لذا وظیفه بسیار خطیر و سنگینی بر عهده مسئولین اقتصادی دولت و جناب عالی قرار دارد.

جناب آقای دکتر رضایی، ولی معظم فقیه (مد ظله العالی) بار‌ها و بار‌ها به اهمیت اقتصاد اشاره و اخیراً نیز به مسئولان کشور به خصوص قوه مجریه و قوه مقننه تأکید فرمودند که برای ثبات اقتصادی و مهار تورم و ثبات قیمت‌ها راه علاجی پیدا کنند. واضح است که عدم تحقق وعده‌های دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد و معیشت باعث هزینه‌سازی برای همه عرصه‌های دیگر و نظام اسلامی شده است و از آنجا که به اشتباه، حل سایر مشکلات اولویت‌دار فرهنگی و اجتماعی در بسیاری موارد به مشکلات اقتصادی گره خورده است لذا ارتقاء مسائل فرهنگی و دینی مردم به واسطه عملکرد ضعیف تیم اقتصادی دولت‌ها و در تأمین آرامش معیشتی مردم، لطمه جدی دیده و تضعیف شده است.

جناب عالی همان گونه که در بهمن ماه سال جاری در نشست هم‌اندیشی معاونان اقتصادی استانداران سراسر کشور به درستی عنوان نمودید در جنگ اقتصادی تمام عیار باید با آرایش رزمی و دفاعی و روحیه شهادت‌طلبانه جهادی و بدون توجه به پست و مقام جنگید. امروز آرایش رزمی و دفاعی خویش را مشخص نمایید و با شکستن تصدی‌گری و انحصار‌طلبی دولت، مردم را در این جبهه سازمان‌دهی نمایید و اقتصاد را فراتر از جلسه و حرف و انتخابات در متن جامعه تعریف نمایید.

در نهایت همان گونه که در بیانات خود به مردم اطمینان خاطر دادید که از این مشکلات عبور خواهیم کرد فعالانه نسبت به پاسخ گویی به افکار عمومی و اقناع ایشان نسبت به وضعیت فعلی اقدام نمایید و وعده‌های خود در مورد مسائل اقتصادی را صرفاً به سال‌های بعد موکول نفرمایید در غیر این صورت اگر در این شرایط توان لازم جهت تحقق وعده‌ها و انجام مسئولیت را ندارید و یا برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر نمایشی بودن پست معاونت اقتصادی در دولت سیزدهم صحیح است، با مردم شفاف صحبت کنید و بدون نگاه به مسائل انتخاباتی مشکلات را بیان نمایید و پس از بیان مشکلات، واگذاری مسئولیت به افراد توانمند برای حل واقعی مشکلات، کمترین کاری است که می‌توانید برای این مردم انجام دهید.

به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین مشکل دولت سیزدهم عدم انتخاب تیم مدیران توانمند همسو و دارای برنامه در حوزه فرهنگی و اقتصادی است. ان شاءالله در این فرصت باقیمانده از دولت سیزدهم با تغییر و تحولات عالمانه، مردم نسبت به حل مسائل اقتصادی، امیدوارانه از ثمره استقلال و شکوفایی اقتصادی بهره‌مند شوند.