پیش بینی خرید ۴۰۰ هزار تن گندم در لرستان

اختصاصی قاب خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: با توجه به بارش رحمت الهی در سال قبل، در برخی مناطق که شاهد خشکسالی بودیم بیش از 300 برابر بارندگی ثبت شده است. همین بارش رحمت الهی و تلاش شبانه روزی همکاران در سراسر استان منجر به این شد تا از زمان برداشت گندم تاکنون 140 هزار تن گندم خریداری شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 150 درصد افزایش داشته است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری قاب خبر: سید عماد شاهرخی تصریح کرد: سال زراعی قبل ۱۲۳ هزار تن گندم خریداری شده است و سال ماقبل آن ۲۷۰ هزار تن خریداری شده است و امسال پیش بینی مان این است که  ۴۰۰هزار تن گندم خریداری کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: کل نیاز استان ۳۰۰ هزار تن است و در مجموع برداشت ما به گونه ای است که ۱۰۰ هزار تن بیش از نیاز استان خواهد بود که مازاد آن به استانهای دیگر که با توجه به شرایط ایجاد شده نتوانسته اند برداشت خوبی داشته باشند، فروخته می شود.

شاهرخی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه کارهای خوبی در دولت سیزدهم شروع شده است، عنوان کرد: از ابتدای اجرای طرح رفع تداخل در استان تاکنون بالغ بر ۵۰۰ پلاک رفع تداخل شده است .

وی افزود: از این تعداد ۶۰ درصد از رفع تداخل پلاک ها در سال گذشته صورت گرفته است. و با این اقدامات و تلاش های صورت گرفته موفق به کسب رتبه ۵ کشوری در این حوزه شده ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین اظهار کرد: در بحث طرح جهش تولید در دیمزارها کار بزرگی در استان انجام شده است کل ادوات و دنباله بندهایی که از محل این طرح و تسهیلات قرض الحسنه داده می شود سال قبل ۷۴ دستگاه بوده است اما امسال بیش از ۳ برابر یعنی  ۲۵۰ دستگاه را جذب کرده ایم .

وی ادامه داد: با جذب تسهیلات و خرید ادوات نیز توانسته ایم رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص دهیم.

شاهرخی در بهش دیگری از صحبت هایش به تعهد جهاد کشاورزی استان در راستای طرح جهش تولید نیز گریزی زد و گفت: در این طرح که با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام و تدبیر مقام معظم رهبری انجام می شود کل تعهدات استان در این حوزه بالغ بر ۳۵۰ هزار هکتار در دیمزارهای استان است.

وی افزود: علیرغم اینکه ۱۲ میلیارد متر مکعب رواناب در استان داریم به دلیل توپوگرافی و سدهایی که در پایین دست در خوزستان زده شده است اما ۷۵ درصد از اراضی استان دیم هستند.

شاهرخی تصریح کرد: طرح جهش تولید سبب افزایش ۲۰۰ کیلوگرمی تولید در هر هکتار شده است . و لرستان در طرح جهش تولید رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه کارهای خوبی در حزه نحقیقات صورت گرفته است، گفت: رقم جلال در هر هکتار اراضی آبی بالغ بر ۱۰ تن و ۲۰۰ کیلوگرم برداشت شده است که عدد بسیار خوبی است .

وی افزود: میانگین برداشت گندم در اراضی آبی در کشور در حدود ۴٫۵ تن در هکتار است در حالی که با این رقم در هر هکتار ۱۰ تن و ۲۰۰ کیلوگرم برداشت شده است و رقم سحر نیز در هر هکتار ۹ تن و ۳۰۰ کیلوگرم برداشت شده است.

شاهرخی تصریح کرد: نگاه به بخش کشاورزی، افق روشن و امیدوارکننده ای است که با این اتفاقات خوبی که در حوزه کشاورزی رقم می خورد شاهد توسعه و پیشرفت های خوبی در حوزه کشاورزی خواهیم بود.