نقش ویژه کتاب عشایر لر بختیاری و لرستان در شناسایی غنای فرهنگی قوم لر به جهانیان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: تمام فعالیت های که در حوزه فرهنگ و هنر صورت می پذیرد، ارزشمند است اما آثاری همچون کتاب فاخر «عشایر لر بختیاری و لرستان » به دلیل گستره پژوهشی و تحقیقاتی و مستندات موجود در آن که می تواند تا دهه ها و صده ها به عنوان یک منبع توسط محققان مورد استفاده قرار گیرد، جایگاه و منزلتی فاخر و ماندگار دارد.

به گزارش قاب خبر: احمد حسین فتایی تصریح کرد: این اثر نقش ویژه ای در شناساندن پیشینه و غنای فرهنگی قوم لر به جهانیان دارد که وجوه مختلف زندگی عشایر لر از پوشش، گویش، موسیقی و … را به خوبی به تصویر کشیده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از وجوه ممتاز این عصر، به صحنه آوردن خیرین در عرصه فرهنگ و هنر است زیرا حضور در این عرصه علاوه بر ارزش خداپسندانه و معنوی آن، نیازمند عزم راسخ و نگاهی بلند است.

فتایی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر نقش ویژه و اساسی فرهنگ در امر توسعه، گفت: توسعه همه جانبه در هیچ جامعه ای محقق نخواهد شد مگر آنکه شاهد ارتقاء فرهنگی مردم آن جامعه باشیم و نقش کتاب در توسعه فرهنگی بی بدیل و کم نظیر است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در بخش پایانی سخنان خود ضمن تقدیر از زحمات پروفسور اسکندر امان الهی بهاروند و استاد علیرضا فرزین به دلیل جمع آوری و تالیف اثر فاخر « عشایر لر بختیاری و لرستان » ابراز داشت: این اثر می تواند به شناسنامه قوم لر مبدل گردد.

کتاب «عشایر لر بختیاری و لرستان» درواقع مجموعه‌ای از عکس‌های چهل سال تصویربرداری و پژوهش علیرضا فرزین درباره زندگی کودکان، زنان، طبیعت، حیوان و انسان، از بامداد تا شبانگاه و از تولد تا مرگ است. استاد فرزین یکی از عکاسان مردم‌شناس است که قدرت فوق‌العاده‌ای در به تصویر کشیدن چهره انسان در متن زندگی دارد و هر عکسی از این کتاب خود روایتی مردم‌نگارانه از زندگی عشایر لر دارد. افزون بر عکس‌های و روایت تصویری استاد فرزین کتاب با نوشتار و همراهی سکندر امان‌الهی بهاروند یکی از مفاخر ایران و قوم لر و از انسان‌شناسان برجسته ایرانی مزین شده است که خود حکایت از اهمیت و قوت کار است.