موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و افغانستان در حال تنظیم است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان گفت: موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و افغانستان در حال تنظیم و مذاکره است که امید می رود هرچه زودتر نهایی و تعرفه‌ها برای فعالان اقتصادی مشخص شود.

به گزارش قاب خبر: محمد خاکی بیان کرد: لازمه گسترش توسعه روابط تجاری و اقتصادی برگزاری نشست‌های مختلف و شناخت از ظرفیت‌های یکدیگر است و در گام بعدی زمینه همکاری‌های بیش از پیش فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین امیدواریم با توافقنامه چابهار، ظرفیت‌های خوب مرزهای زمینی و رسمی و تعریف اولویت همکاری اقتصادی دولت با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان، به نتایج خوبی دست یابیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی لرستان رمز موفقیت را پیگیری نظام مسائل دانست و افزود: نباید تنها به برگزاری اینگونه جلسات بسنده کرد بلکه تسهیل روابط تجاری به فعالیت و همکاری اتاق بازرگانی، سفارتخانه، استانداری و اتاق‌های مشترک نیاز دارد.

خاکی با تاکید بر اینکه تشویق و ترغیب فعالان اقتصادی به تجارت منجر به افزایش حجم مبادلات و سرمایه‌گذاری‌های مشترک خواهد شد گفت: زمینه‌های همکاری لرستان با کشور افغانستان را می‌توان در حوزه های مختلفی همچون داروهای انسانی و دامی، صنایع غذایی و کشاورزی، محصولات پتروشیمی و معدنی، سنگ و مصالح ساختمانی دسته‌بندی و در انتقال تکنولوژی هم فعالیت کرد.

وی یادآور شد: همچنین توسعه روابط با اتاق‌های محلی افغانستان، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و سرمایه‌گذاری، برگزاری نشست‌های تجاری دوجانبه و فراهم آوردن افزایش شناخت تجار از امکانات یکدیگر، شناسایی موانع موجود در تجارت استان، ارائه راهکارهای تسهیل تجارت و فراهم کردن زمینه‌ حضور فعالان اقتصادی لرستان و افغانستان در نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله برنامه‌های اتاق لرستان جهت توسعه روابط با این کشور همسایه است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی لرستان اضافه کرد: تسهیلاتی برای اعضای اتاق به منظور حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی فراهم می‌شود که در این فرصت محدود تلاش خواهیم کرد از شرکت‌های مشتاق برای حضور در نمایشگاه حمایت کنیم.