لزوم مدیریت کوچ عشایر و اجرای قانون

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان گفت: کوچ عشایر مدیریت و اجرای قانون در دستور کار همه دستگاه های ذی ربط قرار داده شود.

به گزارش قاب خبر: بهرام ستاری با اشاره به اینکه با استان های همجوار هماهنگی های لازم بعمل آید و به دامداران اطلاع‌رسانی شود، اظهار کرد: فرمانداران ورود و خروج ها را مدیریت نموده؛ ضمن آنکه دامداران بایستی به صورت خودرویی حرکت کنند تا به مراتع میان بند استان آسیب وارد نشود.

وی افزود: پلیس راهور با هماهنگی سایر دستگاه ها صفر تا صد کوچ بهاره عشایر را مدیریت نموده تا نه تنها مشکلی برای دامدارن و استان ها پیش نیاید بلکه مراتع لرستان نیز از گزند آسیب مصون بماند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان گفت: تغییر شرایط اقلیمی، تحت تاثیر قرار گرفتن تقویم کوچ، تغییر کاربری مراتع استان، از بین رفتن ایل راه های عشایری و مراتع میان بند از جمله چالش ها و مشکلات منابع طبیعی به شمار می رود.

شیرزاد نجفی به کمبود اعتبارات بخش مرتع و عدم هماهنگی دستگاه های متولی در خصوص رعایت دقیق تقویم کوچ عشایر اشاره کرد.

وی افزود: عدم وجود آمار دقیق و واقعی از دامداران کوچ رو خصوصاً فاقد پروانه چرا و همچنین اختلافات اجتماعی بین بهره برداران روستایی و عشایر کوچ رو از دیگر چالش های پیش روی منابع طبیعی بشمار می رود.

وی همکاری فرمانداران، نیروی انتظامی و مراجع قضایی در راستای ساماندهی دامداران و برقراری نظم در زمان کوچ عشایر در ایل راه‌ها را بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: مستقر نمودن پاسگاه های حفاظتی در مناطق ییلاقی حوزه شهرستانی، استفاده از توان انجمن صنفی مرتعداران و مشارکت دامداران، اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و صدا و سیما بسیار حائز اهمیت است.