لزوم استفاده از متخصصان و نهادهای علمی و فناوری در برنامه های اقتصادی لرستان

قاب خبر: مشاور فن آوری وزیر کشور از تخصیص هزار شناسه به نخبگان به منظور جذب در دستگاه های دولتی و استفاده از استعداد این افراد خبر داد.

به گزارش قاب خبر: حمیدرضا طهوری بیان کرد: در سطح کشور ناچار هستیم اقتصادی که به کمک نفت و کمک های خارجی در قبل اداره می شد را با اقتصاد درونی و قوای محرکه با ریشه علم و فناوری متخصصان داخلی با ارزش افزوده بالا ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اینکه در دهه های اخیر شاهد رشد چندین کشور دیگر در این حوزه بودیم، ادامه داد: البته این کشورها در فضاهای بزرگتر و با همکاری های بیشتری فعال هستند، اما ما در شرایط خاصی هستیم و کشور ما با ریشه های عمیقی در حال رشد و حرکت است.

طهوری با تاکید براینکه باید بیش از پیش متکی به توان و ظرفیت های داخلی باشیم، اظهار داشت: اکنون در ارزیابی وضعیت علم و فناوری کشور که توسط مجامع بین المللی تهیه می شود یکی از پیشرفت های جدی ایران تربیت منابع انسانی متخصص است و در رده چهارم دنیا هستیم.

وی با بیان اینکه هر کشوری براساس ظرفیت های موجود پیشرفت می کند، افزود: منابع انسانی فراوان، متخصص و قوی از ظرفیت های مهم کشور است و جهت ایجاد موتور محرک در اقتصاد کشور باید با بهم رسانی متخصص، زیرساخت مناسب، دانش و ظرفیت های قبلی، هم افزایی کنیم.

مشاور وزیر کشور با بیان اینکه مباحث تئوریک نیز در این زمینه به وفور برگزار شده است، افزود: در مرحله اجرا آنچه که پاسخگو است، خوب فکر کردن، روابط صادقانه و تعامل است.

وی اظهار کرد: اگر ساز وکار فراهم شده با جدیت و باور پیش برود بسیاری از مسایل برطرف خواهد و از طرفی برگزاری جلسات منظم و منسجم نیز در پیشبرد اهداف بسیار تاثیرگذار است.

طهوری با اشاره به برنامه توسعه اقتصادی لرستان ادامه داد: باید از بازیگران علم و فناوری در اجرای این برنامه که تکلیف داشته و در این راستا گام بر می دارند، استفاده کرد.

وی عنوان کرد: اقتصاد دانش بنیان نباید جدای از برنامه اقتصادی استان باشد و باید همان برنامه اصلی اقتصادی استان را با کمک همگانی و حضور بیشتر متخصصان و نهادهای علمی و فناوری ، پیش ببریم.

طهوری افزود: هیات اندیشه ورز نخبگان نباید محدود باشد و با مدل علمی، فراغت و نقشه، طرح های خوبی تعریف کند و مسال مورد نظر با حضور جمع نخبگان مطرح و بررسی شود.

مشاور وزیر کشور ادامه داد: نباید نخبگان به خارج از کشور مهاجرت کنند و از طرفی مشکلات داخلی بدون راه حل باشند و استفاده از استعداد نخبگان بسیار ضروری است.

وی با اشاره به ارزیابی های انجام شده استان ها در این حوزه گفت: براساس قانون، رییس هیات امنای کارآفرینان برتر، استاندار است و جلسات این هیات در استان ها باید تشکیل شود تا به کمک استان بیایند.

طهوری ادامه داد: در این راستا یک هزار شناسه به نخبگان داه می شود تا در دستگاه های دولتی جذب شوند و از استعداد این افراد استفاده شود.