عقب‌ماندگی جدی در ساخت مسکن در کشور داریم

رئیس جمهور در مورد مشکلات مستاجران و افزایش قیمت اجاره بها، گفت: کشور ما نیازمند سالی یک میلیون مسکن است که در سال های گذشته باید ساخته می شد اما در شهر و روستاها  این کار انجام نشد و در واقع ما یک عقب‌ماندگی جدی در ساخت مسکن در کشور داریم.

آیت‌الله سید ابراهیم شامگاه شنبه در ششمین گفت وگوی مستقیم تلویزیونی با مردم افزود: ساخت یک میلیون مسکن  در سال «نیاز کشور»، «وعده انتخاباتی» و «قانون مجلس شورای اسلامی» است. برخی ها در مورد ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال گفتند مگر می‌شود؟ چطور امکان دارد؟ عرض کردیم؛ این هم تصریح قانون است و هم نیاز کشور است و اگر نسازیم در این زمینه عقب ماندگی‌ها تشدید می‌شود. کار شروع شد و بحمدالله الان در استان‌های مختلف با برنامه ریزی این موضوع دنبال می‌شود که وزیر راه و شهرسازی، مسئولان و استانداران گزارشات آن را به طور مستمر به مردم می‌دهند. برخی از استانها سریع‌تر پیش رفتند.

 رئیسی در مورد اخذ مالیات از خانه های خالی گفت: باید سامانه مربوط به املاک و اسکان فعال می‌شد که متاسفانه با تاخیری مواجه است. این سامانه می‌تواند اطلاعات خانه های خالی و بطور کل وضعیت مسکن را ارئه دهد. تاخیر ایجاد این سامانه رفع و فعال شده است.

رئیس جمهور با توجه به عدم ساخت مسکن به تعداد لازم در کشور در سال‌های گذشته تاکید کرد: نمی‌توانیم مردم را رها کنیم. حتما باید در این رابطه ورود کنیم، در دنیا هم همینطور است. اساس؛ اساسِ عرضه و تقاضا و رضایت موجر و مستاجر است. وقتی وضعیت مسکن اینطور شده دولت نمی‌تواند دخالت نکند. این مداخله دولت به منظور تعدیل بازار مسکن است، تا ظلم به مستاجرین نشود. البته قبول داریم که به موجر هم نباید ظلم شود.

 رئیسی با اشاره به مصوبه سران قوا برای افزایش حداکثری قیمت اجاره بها به میزان ۲۵ درصد در تهران و ۲۰ درصد در شهرستان‌ها، گفت: اگر از این موضوع تخلف شد حتما مورد پیگیرد قانونی قرار گیرد. فکر می‌کنیم با این مقرراتی که اعلام شد و با پیگیری مسئولین مربوطه در بازار مسکن شاهد این باشیم که یک مقداری این بازار تعدیل شود تا بتوانیم به کارهای زیربنایی برسیم.

 رئیسی در ادامه درباره برنامه دولت برای جلوگیری از قطعی برق در کشور، با بیان اینکه مساله مدیریت حامل های انرژی و آب از ابتدای این دولت مورد تاکید بوده است، تصریح کرد: در زمینه آب به رغم کمبود نزولات آسمانی اگر مدیریت شود، تنش های آبی کاهش می یابد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مدیریت الگوی مصرف در زمینه برق در ادارات دولتی در حال اجراست، گفت: امسال با مدیریتی که انجام شد و با اولویت مصرف خانگی، تولیدی ها و پس از تولیدهای خرد، بخش کشاورزی، مصرف برق کنترل شد و بر این اساس ساعت کار ادارات دولتی کاهش یافت.

رئیسی با بیان اینکه کمبود بسیار جدی در تولید برق داریم، تصریح کرد: باید در سال های قبل نیروگاه های متعددی در کشور ساخته می شد. دولت سیزدهم از تولید برق به صورت کلان غافل نبوده و کارهای عظیمی برای استقلال تولید برق در صنایع بزرگ آغاز شده است.

رئیس جمهور ادامه داد: از مردم هم درخواست داریم که به دولت کمک کنند تا اتفاقات خوبی برای تامین انرژی بیفتد و مثلا در مساله آب از کشاورزان درخواست شده است که الگوی کشت خود را تغییر دهند که این مورد نیز در حال انجام است.

 رئیسی ادامه داد: از همکاری صمیمانه مردم با دولت تشکر می کنم و امیدوارم بتوانیم با کمک مردم از این شرایط عبور کنیم.

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره سیاست تعامل با همسایگان در دولت سیزدهم تصریح کرد: سیاست تعامل با کشورهای همسایه جزو اولویت‌های ما بوده که تاکنون نتایج خوبی از جمله مثبت شدن تراز تجاری کشور را به دنبال داشته است. در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی با ۱۸ کشور قراردادهایی به ارزش ۵/۲ میلیارد دلار داشته ایم.

رئیس جمهور با اشاره به راه اندازی کریدورهای ریلی جدید در دولت سیزدهم گفت: سهم ایران در تجارت و ترانزیت منطقه بسیار بالا رفته و ارتباط با کشورهای عضو سازمان شانگهای، گروه بریکس و اکو در این زمینه برای ما بسیار مهم است. تازه در اول راه هستیم و فقط در سه ماهه اول امسال ۲۰ درصد رشد مبادلات تجاری داشته‌ایم. باید در زمینه تجارت با کشورهای همسایه و منطقه به سهمی که در شأن ملت ایران است، برسیم.

رئیسی افزود: در زمینه صادرات نفتی هم به رغم تهدیدات و تحریم‌های دشمن، امروز در شرایط خوبی هستیم و ان‌شاءالله شرایط بهتری را هم در پیش خواهیم داشت.

رئیس جمهور همچنین درباره سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران نیز اظهار کرد: سیاست ما رفع تحریم هاست و این تحریم ها سریعتر باید رفع شود، زیرا ظالمانه است. طرف مقابل باید به تعهدات خود بازگردد. این مسیر دنبال می شود ما مسیر خنثی سازی تحریم ها را دنبال می کنیم.

وی اضافه کرد: قرارگاهی به ریاست معاون اول این کار را دنبال می کند.  قطعنامه علیه ایران در شورای حکام و در وسط مذاکرات اقدام نادرستی بود. آژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۵ بار تایید کرده بود که انحرافی در فعالیت هسته ای ایران وجود ندارد. مجموعا در سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، کار مذاکرات  دنبال می شود ما بنای تعطیلی مذاکره را نداریم اما ازمواضع خود عقب نشینی نمی کنیم.

وی درباره برنامه دولت برای اجرای قانون افزایش جمعیت تصریح کرد: دستگاه های مختلف مسئولیت دارند. ستادی هم در دولت تشکیل شده است. در برخی موارد هم خودم شخصا دنبال می کنم. مسائل فرهنگی در افزایش جمعیت نقش زیادی دارد. فرهنگ ازدواج باید در جامعه رشد پیدا کند. همه دستگاه ها موظف هستند این قانون را اجرا کنند ما هم قانون را در همه ابعاد آن اجرا می کنیم.

رییس قوه در بخش دیگری از این گفت وگوی تلوزیونی تاکید کرد : من تاکید به پرداخت عادلانه حقوق دارم. از شرایط پرداخت ها اطلاع دارم و دنبال رفع بی عدالتی هستم. دنبال عادلانه سازی حقوق کارکنان، کارگران و بازنشستگان هستیم، ولی توجه ما به حقوق همه است. این کار باید به نحوی انجام شود که هزینه های دولت افزایش نیابد، زیرا آثار تورمی در پی خواهد داشت. حقوق همه اقشار  مورد توجه دولت است. همه باید از حقوق مناسب برخوردار باشند و دولت هم پرهزینه نباشد. رفع مشکل همه اقشار مورد توجه دولت است.

وی درباره درآمدهای نفتی دولت نیز گفت: ۴۰ درصد این درآمدها به صندوق توسعه ملی واریز می شود، ۱۴/۵ درصد صرف توسعه میادین نفتی می شود و ۴۵ درصد در اختیار دولت قرار می گیرد که دولت هزینه های خود را باید از آن تامین کند. در حال حاضر وضعیت فروش نفت مناسب است و برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات نفتی و غیر نفتی تلاش می کنیم.
وی ادامه داد: باب سرمایه گذاری در کشور باز است و از ۵ تا۲۰ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری تفاهم شده است.

رییسی درباره اعتراض برخی افراد به اصلاح نظام یارانه ها گفت: دو دسته مردم معترض هستند. یک عده تاکنون یارانه دریافت نمی کرده اند که بیش از۲/۵ میلیون نفر هستند که درخواست یارانه داده اند که یارانه تعداد قابل توجهی از آنها پرداخت شده و تعداد کمی در حال بررسی است.

وی افزود: عده ای نیز می گویند یارانه آنها قطع شده است و معترضند. به اعتراض تعداد قابل توجهی از آنها رسیدگی شده و یارانه به آنها اختصاص داده شده است. تا نوبت بعدی که یارانه می خواهد پرداخت شود حتما باید وضعیت همه روشن شود. مسئولان باید شبانه روزی کار کنند تا وضعیت آنها روشن شود.

رییسی  گفت: دولت از نقد رنجیده نمی شود. ما دولت صادق الوعد هستیم و انتقاد همراه با پیشنهاد را برای خود مغتنم می دانیم.