طلسم کتابخانه مرکزی خرم آباد، شکسته نمی شود

قاب خبر: پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌‌آباد با گذشت حدود ۲۰ سال از کلنگ زنی هنوز نتوانسته مورد استفاده مردم قرار بگیرد، هفته دولت با حضور رییس سازمان انرژی اتمی فاز اول کتابخانه افتتاح شد، اما به دلیل عدم تکمیل فازهای دیگر تجهیز آن انجام نشد

به گزارش قاب خبر: سال ۸۱ بود که کلنگ احداث کتابخانه مرکزی خرم‌‌آباد بر زمین زده شد تا در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی حرفی برای گفتن داشته باشیم ، اما این پروژه هم مانند بسیاری از پروژه‌های عمرانی و فرهنگی به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار روند لاکپشتی را در پیش گرفت به طوری که شهروندان خرم‌‌آبادی امروز پس از ۲۰ سال هنوز نتوانسته‌اند از خدمات کتابخانه استفاده کنند.

با سفر رییس جمهور به لرستان این پروژه جزو مصوبات قرار گرفت و اعتبار قابل قبولی به پروژه تزریق شد، اتفاقی که به نظر بسیاری می‌توانست قفل کتابخانه مرکزی را باز کند.

فاز اول پروژه که شامل فضای مطالعه و بخش‌های اقماری بود در سفر رییس سازمان انرژی اتمی افتتاح شد و قرار بود کتابخانه تجهیز و در اختیار شهروندان قرار بگیرد، اما نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تجهیز کتابخانه به دلیل تکمیل نشدن فازهای دیگر موافقت نکرد تا همچنان شاهد بسته بودن در کتابخانه به روی مردم باشیم.
نکته قابل توجه اینکه رییس سازمان انرژی اتمی که به عنوان نماینده دولت در مراسم افتتاح فاز اول کتابخانه حضور داشت بر تجهیز کتابخانه تاکید کرد و گفت: اگر قرار است کتابخانه تجهیز نشود، افتتاح معنایی ندارد.
حالا پس از حدود سه ماه از افتتاح فاز اول کتابخانه مرکزی تجهیز کتابخانه را منوط به تکمیل دو فاز دیگر کرده‌اند و گویا قرار است ۲۰ سال دیگر نیز صرف تجهیز کتابخانه شود.
با توجه به اهمیت تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی خرم‌‌آباد، سراغ اداره کل راه و شهرسازی و نهاد کتابخانه‌های عمومی استان رفته‌ایم تا از آخرین وضعیت آن با خبر باشیم.
 بیشترین تخصیص اعتبار به پروژه مربوط به سال ۱۴۰۰ بود

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به اینکه احداث کتابخانه مرکزی خرم‌‌آباد سال ۸۱ در دو طبقه زیر زمین و هم‌کف با زیر بنایی به مساحت ۷ هزار و ۶۰۳ متر مربع شروع شد، عنوان می‌کند: پس از ۲۰ سال فاز اول آن شامل محوطه و طبقه هم کف با مساحت ۴ هزار و ۴۲ متر به بهره‌برداری رسید.
گودرز باباعباسی می‌افزاید: اعتباری که تاکنون برای پروژه هزینه شده ۳۸ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۲۰ میلیارد تومان آن سال مالی ۱۴۰۰ تخصیص داده شده است.
وی اعتبار مورد نیاز برای فاز دوم و تکمیلی پروژه را ۴۰ میلیارد تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: در صورت تامین و تخصیص اعتبار لازم یک سال کاری زمان برای تکمیل پروژه مورد نیاز است.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به اینکه کارهای باقیمانده شامل نازک کاری‌ها، کارهای تکمیلی زیر زمین، تکمیل سالن آمفی تئاتر و تجهیزات مربوط به آن است، گفت: پیشرفت کلی پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌‌آباد در حال حاضر ۶۹ درصد است.

باباعباسی در پایان صحبت‌های خود می‌گوید: تامین تجهیزات ،لوازم اداری و مطالعات و بانک کتاب پروژه بر عهده بهره بردار است.

عمده اتفاق پروژه کتابخانه مرکزی مربوط به دولت سیزدهم است

مدیرکل کتابخانه‌های لرستان نیز با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی خرم‌‌آباد پروژه بزرگ استانی است که ساخت آن با اعتبارات استانی بیست سال طول کشید، می‌گوید: یکی از آرزوها و مطالبات شهروندان خرم‌‌آبادی بهره‌مندی از این کتابخانه است.
سجاد راستخانه با اشاره به اینکه عمده اتفاقی که در پروژه کتابخانه مرکزی شاهد آن بودیم مربوط به دولت سیزدهم است، عنوان می‌کند: ۸۰ درصد ساخت کتابخانه در دولت سیزدهم و از محل اعتبارات سفر رییس جمهور انجام شد.
وی بیان می‌کند: پروژه کتابخانه شامل سه فاز فضای کتابخانه و مراکز اقماری مانند کودک‌و نوجوان روشندلان و ناشنوایان ، ساختمان اداری و فاز سوم نیز سالن آمفی تئاتر است.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی لرستان عنوان می‌کند: سالن مطالعه کتابخانه که تکمیل و افتتاح شد، اما پیشرفت فیزیکی ساختمان اداری ۷۵ درصد و سالن آمفی تئاتر ۵۰ درصد است.

عدم تکمیل فازهای دیگر علت تجهیز نشدن کتابخانه

راستخانه اما در خصوص علت تجهیز نشدن کتابخانه با وجود فاز اول ، توضیح می‌دهد: برای تجهیز کتابخانه باید استانداردهای لازم فراهم باشد، با توجه به عدم تکمیل فازهای دیگر که بخش‌های مشترک با فاز اول دارد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تجهیز کتابخانه را انجام نمی‌دهد.

وی اعتبار لازم برای تجهیز کتابخانه را ۲۰ میلیارد تومان عنوان می‌کند و می‌افزاید: به لحاظ اعتبار تجهیز کتابخانه با مشکلی مواجه نیستیم، اما حداقل ۴ تا ۶ ماه زمان نیاز است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خاطر نشان می‌کند: برای تسریع در تکمیل فازهای دیگر به کارفرما اعلام کرده‌ایم، اما واقعیت این است که تا تخصیص نباشد کاری از پیش نمی‌رود.

راستخانه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در کتابخانه مرکزی خرم‌‌آباد امکانات روز دنیا در بخش‌های مانند نابینایان، ناشنوایان و اتاق علم لحاظ شده است، می‌گوید: کتابخانه مرکزی تنها شامل سالن مطالعه و امانت نیست بلکه بیش از ده خدمت فرهنگی ارائه می‌شود.