شناسایی پروانه برگ خوار بلوط در نقاط جنگلی لرستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: جنگل های استان ، اکسیژن ۱۲ میلیون نفر را تامین می کنند، به همین منظور، حفاظت از این جنگل ها از اولویت‌های اصلی و مهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بشمار می رود.

به گزارش قاب خبر: شیرزاد نجفی با اشاره به کانون های بحرانی استان در خصوص شناسایی آفات و بیماری های جنگلی ، اظهار کرد: در اسفند ماه ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ عملیات بیولوژیکی جهت مبارزه با آفات و بیماری های جنگلی در سطح ۶۰۰ هکتار از جنگل های استان با محلول BT انجام شده که در برخی از نقاط جنگلی استان پروانه برگخوار بلوط شناسایی و عملیات پایش در حال انجام است.

وی علت طغیان پروانه برگخوار بلوط را کاهش بارش، گرم شدن هوا، بالا رفتن قند و پروتئین و کربوهیدرات در سطح برگ های درختان بلوط دانست و گفت: این اداره کل نسبت به شناسایی کانون های بحرانی اقدام و برای مبارزه با این آفت برگخوار بلوط ضمن استفاده از محلول کم خطر BT از تله های نوری و مبارزه مکانیکی نیز استفاده نموده است.

نجفی افزود: با توجه به تغییر اقلیم، کاهش بارش ها، وجود ریزگردها و گرم شدن هوا، حفاظت از جنگل های استان در اولویت اصلی کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار داشته و دارد.

وی ادامه داد: به نحوی که پایش جنگل ها، پیشگیری از ورود دام، جلوگیری از شخم زیر اشکوب و همچنین مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری های جنگلی از جمله اقدامات کاری اداره کل منابع طبیعی است که در حال انجام می باشد.

نجفی بیان کرد: هر هکتار جنگل در سال هزار متر مکعب آب را تولید می کند و جنگل های لرستان از این قضییه مستثنی نبوده و سالیانه یک میلیارد و دویست هزار متر مکعب آب را تولید و ذخیره می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان تصریح کرد: جنگل های لرستان معادل ۶ برابر سدهای موجود در استان، آب را ذخیره کرده و علاوه بر آن سالیانه بیش از ۸۰ میلیون تن گرد و غبار را جذب می نمایند.

نجفی افزود: سال گذشته بیش از ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی استان به عنوان ذخیره گاه جنگلی شناسایی و ثبت گردیده که عملیات اصلاح، احیا و حصارکشی از گونه های با ارزش و ژنتیک جنگل استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی وجود ارزش های متعدد و متنوع اقتصادی و زیست محیطی این منابع ارزشمند را تکیه‌گاه استواری بر تداوم زیست جانداران به ویژه انسان ها دانست و افزود: جنگل های کشور در مقایسه با سایر نقاط دنیا فقیر محسوب می شود ولی به لحاظ تنوع گونه‌ای و ذخایر ژنتیکی گیاهی در جهان، جنگل های زاگرس بی نظیر هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در بخش دیگری از سخنان خود، عوامل تخریب جنگل های زاگرس را عوامل اقلیمی مانند خشکسالی، ریزگردها و آلاینده‌ها، چرای بی رویه دام، تبدیل و کشت زیر اشکوب جنگل ها، آفات و بیماری ها، توسعه معادن و راه ها، اجرای پروژه های عمرانی در دل جنگل ها، بالا رفتن سن، عدم زادآوری جنگل ها و…عنوان کرد.

وی یادآور شد: جنگل های استان لرستان یک میلیون و دویست و هفده هزار هکتار پراکنش دارند که به لحاظ وسعت، در رتبه دوم کشور قرار دارند.