درخشش جهاد کشاورزی در یکسال اخیر

اختصاصی قاب خبر: سازمان جهاد کشاورزی لرستان یکی از سازمان های تاثیرگذار بر روی معیشت، اشتغال، درآمد و... مردم استان دارد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری قاب خبر: لرستان استانی است که در حوزه کشاورزی دارای ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی است و بخش عمده ای از معیشت مردم به این حوزه وابسته است.

اقتصاد عمده مردم این استان وابسته به کشاورزی است و هر گونه تحول و رونق در این مجموعه می تواند نقش و تاثیر بسزایی در روند زندگی مردم داشته باشد. و بتواند ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری در اشتغالزایی سهم خود را به منصه ظهور برساند.

خوشبختانه در طی یکسال اخیر این سازمان  با جهش و تحولی که در حوزه فعالیت های خود ایجاد کرده است توانسته است رکورد این سازمان و حوزه را در سطح کشور تغییر دهد و بتواند  رتبه اول  در کشت دانه روغنی کاملینا  و جذب انواع  کود های شیمیایی(NPk)، رتبه دوم کشور در جذب ادوات طرح جهش تولید در دیمزارها، رتبه پنجم کشور در کشت های قراردادی، رتبه هشتم کشور در کشت دانه های روغنی ، رتبه دهم کشوردر بیمه انواع محصولات زراعی  و کشت کلزا کسب نماید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: کشاورزی بخش پیشران اقتصاد استان است به گونه ای که ۴۰ درصد اقتصاد استان را تشکیل می دهد.

سید عماد شاهرخی بیان کرد: سهم اشتغال کشاورزی در کشور ۱۹ درصد است اما این در حالی است که بخش کشاورزی در لرستان ۲۹ درصد اشتغالزایی داشته است یعنی ۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری اشتغال ایجاد شده است و همین موضوع مسئولیت ما را در دولت سیزدهم بیشتر می کند چون بحث خدمت بی منت و جهادی با روحیه کار انقلابی در دستور کار قرار دارد.

جهاد کشاورزی؛ پیشگام در امنیت غذایی و جهش تولید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: با تلاش و مدیریتی جهادی مدیران و همکاران در شهرستان ها و مراکز خدمات توانسته ایم در سال زراعی جاری به موفقیت های چشم گیر و قابل توجهی در کشت انواع دانه های روغنی، بیمه محصولات زراعی، طرح جهش تولید و جذب اعتبارات مکانیزاسیون دست پیدا کنیم .

شاهرخی افزود: تاکنون با برنامه ریزی های مدون و پی گیر های مجموعه معاونین و مدیران ستادی و شهرستانی ادارات کل تابعه و مجموعه همکاران مراکز خدمات توانسته ایم در سطح کشور؛  رتبه اول کشور در کشت دانه روغنی کاملینا ، رتبه اول کشور در جذب انواع  کود های شیمیایی(NPk)، رتبه دوم کشور در جذب ادوات طرح جهش تولید در دیمزارها، رتبه پنجم کشور در کشت های قراردادی، رتبه هشتم کشور در کشت دانه های روغنی ، رتبه دهم کشوردر بیمه انواع محصولات زراعی  و رتبه دهم کشور در کشت کلزا کسب کنیم.

 

برپایی نمایشگاه عرضه کالاهای اساسی ویژه سازمان جهاد کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به  برپایی نمایشگاه عرضه کالاهای اساسی ویژه سازمان جهاد کشاورزی گریزی زد و گفت: تمهیدات لازم برای توزیع کالاهای اساسی برای پایان سال و تعطیلات نوروز و ماه رمضان اندیشیده شده است.

وی ادامه داد: به همین منظور نمایشگاه عرضه کالاهای اساسی از تاریخ ۱۸ لغایت ۲۸ اسفند ماه در محل محوطه نمایشگاه بین المللی شهرستان خرم آباد و روستا بازار روبروی کارخانه آرد خرم آباد برپا می شود.

شاهرخی بیان کرد: در هر شهرستان نیز با همکاری فرمانداران و مدیریت جهاد شهرستان، نمایشگاه عرضه و توزیع کالا را خواهیم داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: این نمایشگاه همه روزه از صبح تا غروب در زمان یاد شده میزبان عموم همشهریان خواهد بود و در این غرفه ها اقلام کالاهای اساسی شامل؛ گوشت قرمز، میوه شب عید، تخم مرغ، روغن نباتی، خرما، برنج، لبنیات، شکر، مرغ و ماهی و… عرضه خواهد شد.

وی اظهار کرد: تاکنون ۵۰۰ تن گوشت منجمد قرمز در سطح استان توزیع شده است و ۲۱۲ تن دیگر نیز برای توزیع در سطح بازار، تامین شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: ۱۵۰ تن پرتقال و ۵۰ تن سیب نیز خریداری شده است که در جهت تنظیم بازار ۱۰ درصد پایین تر از قیمت روز عرضه خواهند شد.

وی ادامه داد: قیمت کالاهایی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی تعیین می گردد شامل؛ گوشت قرمز و مرغ منجمد، میوه شب عید، شکر و برنج بر اساس قیمت مصوب کشور در استان توزیع خواهد شد.

 

ترویج دانش کشاورزی

شاهرخی با اشاره به ضرورت ترویج دانش کشاورزی، اظهار کرد: اهمیت این موضوع به حدی است که وزیر جهاد کشاورزی، شعار سال ۱۴۰۲ در بخش کشاورزی را «ترویج کشاورزی» نامگذاری کرده است .

وی افزود: مهمترین کار در بخش کشاورزی حوزه ترویج است که بایستی یافته ها و دانش را به مزارع ببریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد:  توجه به ترویج در بخش کشاورزی بهره‌وری و افزایش تولید را به دنبال دارد، ما در بخش کشاورزی نیازمند انتقال دانش و تجربه به کشاورزان هستیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه محورتوسعه وتولید دانش است گفت: از برنامه های اصلی ما در این مقطع زمانی این است که ارتباط و تعامل سازنده و سیستماتیکی بامراکز دانشگاهی وموسسه های علمی برقرارکنیم چون باور داریم تنها راه رفع چالش های بخش کشاورزی اتکاء به ابزارها وروش‌ها ی علمی است و دانشگاه کانون این توسعه است.

شاهرخی تصریح کرد: آموزش وترویج  ازمهترین محوری های توسعه بخش کشاورزی است؛ پایه پیشرفت وتحول درهربخشی آموزش، ترویج ومهارت است و تا زمانی که ما این رویکرد و فرهنگ را در بین جامعه کشاورزی وبهره برداران نهاده نکنیم نباید انتظار تولید و اقتصاد پایدار داشته باشیم.

وی اضافه کرد:  به همین‌ منظور باید از طریق نهادهای دانشگاهی کمک گرفت و دانش را در مزرعه انتقال دهیم و کشاورزان با روش‌های علمی، آسان ونوین آشنا کنیم.

وی توضیح داد: فاصله بین رکوردها و میانیگین در هر حوزه از کشاورزی زیاد است و برای دست یابی به رکودهای برتر فقط با انتقال دانش به مزارع حاصل می شود و بایستی بتوانیم با استفاده از یافته ها و دانش تحول شگرفی را در بخش های مختلف کشاورزی ایجاد کنیم.

شاهرخی گفت: در بخش جهش تولید در دیمزارها با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) جهش و افزایش تولید به منصه ظهور رسید به گونه ای که در این اراضی نسبت به مزارع غیر طرح، در هر هکتار ۲۰۰ کیلوگرم افزایش تولید داشتیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته در راستای همین طرح جهش تولید در دیمزارها ۷۰ دستگاه و ادوات کشاورزی خریداری و جذب شد و امسال توانستیم ۲۲۴ دستگاه شامل دنباله بند و کشت کار را جذب و واگذار کنیم.

شاهرخی عنوان کرد: در خط مکانیزاسیون هم ۶۰ میلیارد تومان داریم و به دنبال این هستیم که دنباله بند و کشت کار را به کشاورزانی که جزو طرح جهش تولید در دیمزارها نیستند واگذار کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: هر چه به سمت کشاورزی مدرن پیش برویم ادوات و تجهیزات باعث بهره وری بیشتر در بخش کشاورزی می شوند.

پیش بینی برداشت ۳۴۵ هزار تن گندم

شاهرخی با اشاره به پیش بینی صورت گرفته برای برداشت گندم، اظهار کرد: سال گذشته بالغ بر ۲۷۰ هزار تن گندم در سطح استان برداشت شده است.

وی افزود: با توجه به بارش های اخیر و اقدامات سازمان جهاد کشاورزی لرستان در فصل کاشت و  داشت، پیش بینی بر این است که ۳۴۵ هزار تن گندم برداشت شود.

 

توسعه گلخانه ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: یکی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی، توسعه گلخانه ها است. در بحث احداث گلخانه‌ها کل گلخانه‌های استان تا قبل از دولت سیزدهم ۷۸ هکتار بوده و از ابتدای دولت تا امروز ۳۵ هکتار گلخانه به ظرفیت استان اضافه شده است و سطح کشت گلخانه ای به ۱۱۳ هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: در توسعه گلخانه ها نیز جهش خوبی صورت گرفته است و قطعا با این رویه می توان شاهد توسعه و تحولات بیشتری بود.

 

پرداخت غرامت کشاورزی

غ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به پرداخت غرامت کشاورزی نیز گریزی زد و گفت: در سال زراعی قبل مبلغ ۷۰ میلیارد تومان غرامت به بخش کشاورزی پرداخت شده است اما این در حالی است که امسال ۲۲۰ میلیارد تومان غرامت پرداخت شده است. که در کل سنوات بعد از انقلاب اسلامی بی‌نظیر بوده و اصلا وجود نداشته است.

وی توضیح داد: از آنجایی که کشاورزی یک حوزه ریسک پذیر است ، توصیه ما این است که کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند، تا در صورت بروز هر گونه حادثه‌ غرامت به آنها پرداخت شود.

 

شاهرخی تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون تنها یارانه‌ای که بابت خرید گندم از کشاورز خرید کردیم آرد را کیلویی ۷۰۰ تومان در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌دهیم، یارانه‌ای که از این بحث دولت تأمین می‌کند فقط در لرستان ۳۳۰۰ میلیارد تومان فقط یارانه نان است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: توجه به تناوب کشت کلزا، گندم و حبوبات علاوه‌ بر اقتصادی بودن، بهره‌وری و افزایش تولید را هم به دنبال دارد.

 

کاشت ۱۰ هزار هکتار دانه های روغنی

شاهرخی با اشاره به افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی، گفت: امسال برای اولین بار بیش از ۱۰ هزار هکتار کشت دانه‌های روغنی را داشتیم و به تعبیری انقلاب بزرگی در زمینه کشت دانه های روغنی شکل گرفته است.

وی افزود: در کاشت کاملینا بعنوان یکی از دانه های روغنی ویژه اراضی دیم با ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار رتبه اول را در کشور کسب کرده ایم و یک تحول در بخش کشاورزی شکل گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: تمهیدات خوبی برای برداشت این محصول از سطح اراضی استان نیز اندیشیده شده است وامسال به واسطه طرح جهش تولید؛ ۲۰ دستگاه برداشت دانه‌های روغنی را برای استان تأمین و تهیه کرده‌ایم.

وی گفت: افراد برای دریافت تسهیلات لازم به بانک عامل معرفی شده اند.

شاهرخی عنوان کرد: همچنین تفاهم نامه ای با جهاد کشاورزی استان فارس منعقد شده است که در زمان برداشت دانه های روغنی؛ ادوات مورد نیاز را در اختیار جهاد استان قرار دهند و کشاورزان دغدغه ای در خصوص برداشت به موقع نداشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به اهداف کاشت دانه های روغنی اشاره کرد و گفت: در بحث توسعه دانه های روغنی علاوه بر بحث اقتصادی، به دنبال رعایت تناوب کشت هستیم تا منجر به افزایش تولید و بهره وری گردد.

وی افزود: دانه های روغنی دارای ریشه های بلند هستند که خاک را زیر و رو می کند و مواد آلی را ذخیره و خاک را غنی می کنند و در صورتی که تناوب رعایت شود سال بعد از کشت دانه های روغنی، ۲۰ درصد افزایش تولید را خواهیم داشت.

شاهرخی به پرداخت ۲۲۰ میلیارد تومان غرامت کشاورزی در استان نیز اشاره کرد و گفت: توصیه ما این است که کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند، تا در صورت بروز هر گونه حادثه‌ غرامت به آنها پرداخت شود.

 

کاشت ۳۰ میلیون اصله نهال

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به طرح کاشت درخت اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی شده است تا یک میلیارد اصله درخت مثمر و غیر مثمر در کشور ظرف ۴ سال کاشته شود.

وی افزود: سهم لرستان از این تعداد؛ کاشت ۳۰ میلیون اصله درخت در طی بازه زمانی ۴ سال است، به گونه ای که در هر سال بالغ بر ۵/۷ میلیون اصله درخت کاشته شود.

شاهرخی ادامه داد: در این راستا جلساتی با استاندار ، معاونین، اداره صمت، آموزش پرورش، دانشگاهها و… برگزار و تفاهم نامه هایی منعقد شده است تا کاشت ۳۰ میلیون اصله نهاد محقق شود.

وی بیان کرد: کاشت درخت در کاهش آلودگی، فرسایش خاک ، زیباسازی طبیعت، گردشگری کشاورزی، ذخیره سازی آب، جلوگیری از سیلاب و… نقش موثری دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد:  انتظار و تاکید ما کاشت درخت در اراضی شیب دار است، یعنی نباید اراضی شیب دار مستعدی داشته باشیم که در آن درخت کاشت نشده باشد.

 

کسب رتبه اول تامین نهاده ها

شاهرخی اظهار کرد: یکی از مهم ترین عوامل موثر در بخش کشاورزی، تامین و توزیع به موقع، سهل و آسان و اقتصادی نهاده های کشاورزی و کودهای مورد نیاز برای تولید در بخش کشاورزی است.

وی اضافه کرد: به دلیل اهمیت بالای کودهای مورد نیاز برای جبران کمبود عناصر اصلی خاک و افزایش حاصلخیزی، در تامین نهاده ها به ویژه کود در ۱۰ ماهه سالجاری رتبه اول را در کشور کسب کرده ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: تامین نهاده های کشاورزی بخصوص کشاورزی و توزیع آن در بین کشاورزان و تولید کنندگان بخش کشاورزی، نسبت مستقیم با افزایش تولید محصولات مختلف کشاورزی دارد. در حقیقت این امر می تواند پایه گذار تولید انبوه در بخش کشاورزی قلمداد شود

رعایت الگوی کشت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: در الگوی کشت به صورت هدفمند مشخص خواهد شد که در چه زمانی چه مکانی و چه محصولی را باید کشت کرد که بابهره وری و استفاده از فناوری نوین بیشترین تولید را داشته باشیم.

شاهرخی ادامه داد: مقرر شده بود که ۴ محصول اصلی را تحت پوشش الگوی کشت قرار دهیم و بذر ،سم ،کود، بیمه ،خدمات ، حمل و نقل را تامین کنیم و برای این اقدام ۳۰ همت نیاز بود که در اختیار  وزارت کشاورزی  قرار بگیرد اما بدلایل مختلف نشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد :  وزارت جهاد کشاورزی با اعتبارات داخلی با مشارکت بانک کشاورزی این برنامه را عملیاتی نمود و با این اعتبار در استان گندم آبی را تحت پوشش الگوی کشت قرار دادیم .

شاهرخی با بیان اینکه برای کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت نمایند تا ۵۰ درصد بخشودگی آب بها اعمال می نماییم اظهار کردداشت : همچنین برای بیمه کشاورزان ۲۰ درصد تخفیف و برای کودهای فسفاته و سرک و… نیز ۵۰ درصد تخفیف اعمال شده است و تا زمانیکه کشاورز محصول خود را نیز برداشت ننماید رقمی بابت ۸۰ درصد از وی دریافت نخوا هد شد همچنین برای حمل محصولات کشاورزی ۱۰۰ هزار تومان  در نظر گرفتیم.

شاهرخی با اشاره به سطح زیر کشت اراضی استان گفت :  سطح زیر کشت گندم آبی استان ۴۵ هزار هکتار است که از این مقدار ۴۳ هزار هکتار یعنی ۹۷ درصد تحت پوشش الگوی کشت قرار دادیم که در کشور رتبه پنجم را کسب نموده ایم.

وی افزود : سال گذشته کل سطح زیر کشت استان که تحت پوشش بیمه بودند ۱۵۷ هزار هکتار بوده که امسال به ۱۶۱ هزار هکتار یعنی سه  درصد رشد نسبت به سال گذشته داشتیم . و امیدواریم  این مقدار به ۲۰۰ هزار هکتار افزایش یابد.

اجرای طرح جهش تولید در ۲۷۸ هزار هکتار از دیمزارهای لرستان

شاهرخی گفت:  تاکنون در چارچوب طرح جهش تولید در دیمزارها ۲۱۳ دستگاه با اعتباری بالغ بر ۲۰۸ میلیارد ریال از محل تسهیلات کم‌بهره چهار درصد جذب شده است.

کسب رتبه ۵ کشوری جهاد کشاورزی در رفع تداخلات اراضی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: یکی از سیاست های وزارت جهاد، رفع تداخلات اراضی است که این وزارتخانه بر حل و فصل این تداخلات برای همیشه تاکید دارد.

وی افزود: در این حوزه نیز جهاد کشاورزی لرستان، جهش خوبی داشته است و ۴۰۰ مورد پلاک در استان رفع تداخل شده است.

شاهرخی اظهار کرد: این در حالی است که از این تعداد، ۲۴۰ مورد آن در یکسال اخبر رفع شده است و در این راستا موفق به کسب رتبه ۵ کشوری شده ایم.