برگزاری پویش بزرگ شال مهربانی، یلدای جهانی

قاب خبر: معاون فرهنگی مطبوعات و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: به مناسبت فرا رسیدن شب یلدا، پویش بزرگ «شال مهربانی، یلدای جهانی» برگزار می شود.

به گزارش قاب خبر: اعظم روانشاد بیان کرد: با توجه به نزدیکی اواخر آذر ماه و رسیدن به ایام شب یلدا، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی لرستان اقدام به برگزاری پویش بزرگ «شال مهربانی، یلدای جهانی» با رویکرد خانواده‌محوری و با موضوعات عکس و فیلم کوتاه ۱۲۰ ثانیه‌‌ای کرده است.

وی ادامه داد:  یلدا یا چله به‌عنوان نوزدهمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس کشورمان مشترک با افغانستان به ثبت جهانی رسیده است.

روانشاد عنوان کرد:  شب یلدا بهانه‌ای است برای مرور گذشته‌های دور، آیین اجداد و نیاکان و زنده نگهداشتن آداب و رسوم تا در گذر ایام به فراموشی سپرده نشود، و البته در کنار آن می‌توان راه‌های همدلی و همزبانی را آموخت و از کنار هم قرار گرفتن اعضای خانواده و بزرگان بهره برد.

روانشادمعاون فرهنگی مطبوعات و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: براین اساس در راستای افزایش نشاط اجتماعی فراخوان پویش بزرگ «شال مهربانی، یلدای جهانی» برگرفته از سنت دیرینه «شال دُرکی» در لرستان در ایام شب یلدا منتشر شده است.

وی افزود: علاقه‌مندان در دو بخش عکس شامل: سفره یلدا، دورهمی‌های خانوادگی، تنقلات محلی، بازنمایی سنت‌ها و فیلم کوتاه ۱۲۰ ثانیه‌ای شامل: قصه‌گویی، شاهنامه‌خوانی، حافظ‌خوانی، آویزان کردن شال شب یلدا و سایر آیین‌های خاص لرستان می‌توانند آثارشان را از تاریخ ۳۰ آذر تا ۵ دی ماه از طریق پیام‌رسان‌های شبکه‌های مجازی به شماره به شماره ۰۹۱۶۹۷۰۰۴۰۶ ارسال کنند به آثار برگزیده جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.