ایجاد مشاغل پایدار در روستا منشا توسعه لرستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان گفت: در حال حاضر بالغ بر 650 هزار نفر معادل 35 درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند و مابقی جمعیت در شهرها سکونت دارند.

به گزارش اختصاصی قاب خبر: سیروس ابراهیمی در مراسم روز ملی روستا بیان کرد: علیرغم اینکه خدمات بسیار ارزشمندی به روستاها ارائه داده شده است اما انحراف توسعه ای داشته ایم و اگر به جای خدمات زیرساختی و عمرانی در روستاها، اعتبارات در حوزه اشتغال پایدار هزینه می شد اتفاقات بهتری در راستای توسعه و کسب درآمد اقتصادی در روستاها شکل می گرفت.

وی ادامه داد: از ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ای سال ۱۴۰۱، بخش عمده ای در قالب بنیاد برکت، کمیته امداد، بسیج، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، جهاد کشاورزی، بهزیستی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت معدن و تجارت، میراث فرهنگی و… به سمت روستاها سوق داده شده است تا با انجام اقدامات درخور ؛ شرایط ماندگاری روستاییان فراهم شود.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به اینکه از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است، اظهار کرد: تاکنون یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه روستایی لرستان سرمایه گذاری شده است.

ابراهیمی عنوان کرد: اجرای طرح ۱۰۰ روستای بیکار در قالب تفاهم نامه فی مابین استانداری لرستان و بنیاد برکت یکی از این اقدامات است که کار شروع شده و مکان یابی ها در حال انجام است.

 

وی افزود: اجرای طرح های اشتغالزایی و محرومیت زدایی با کمک بسیج با ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار، طرح محرومیت زدایی در قالب احداث نیروگاه های خورشیدی با ۵ کیلو وات و اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار از دیگر اقدامات هستند.

ابراهیمی گفت: اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار در ۷ هزار هکتار در طی ۴ سال، آغاز طرح توسعه مشاغل خانگی در شهرهای خرم آباد و بروجرد، تهیه و تدوین سند اقتصادی روستاها با محوریت گردشگری و کشاورزی و… از دیگر اقدامات هستند.

 

وی اظهار کرد: شرایط استقرار و آبادانی در روستاها وجود دارد و نباید آنها را رها کنیم و در شهرها حاشیه نشین شویم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان گفت: شرایط توسعه مشاغل در روستاها بویژه مشاغل خرد، بومگردی، گردشگری و… در روستاها وجود دارد با اجرای برنامه های مدون می توان مشاغل پایدار را در روستاها ایجاد کرد و منشا توسعه شد.