آماده شدن ۱۱۵ هزار نهال پیوندی برای عرضه به بازار

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۱۱۵ هزار نهال پیوندی امسال در فصل درختکاری آماده ارسال به بازار استان است.

محمدحسن کیانی فر تصریح کرد:  اگر تمام شرایط آب‌وهوایی و خاک در حد عالی باشند و نهال باکیفیت و مرغوب کاشته نشود تمام زحمات و سرمایه باغدار به هدر خواهد رفت.

وی ادامه داد: مدیریت امور باغبانی  سازمان جهاد کشاورزی لرستان با برنامه‌ریزی منطبق بر سیاست‌ها و هدف‌گذاری وزارت متبوع  اقدام به بروز کردن تولید نهال در نهالستان‌های استان کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: بررسی و شناسایی کامل و ظرفیت نهالستان‌های  موجود در استان در اولویت قرار گرفت، در لرستان ۸  نهالستان  با مساحت ۱۵ هکتار وجود دارد، ۱۱۵ هزار نهال پیوندی امسال در فصل درختکاری آماده ارسال به بازار است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: ۳۲۰ هزار نهال  در نهالستان‌ها کاشته شده که شهریورماه پیوندزده‌شده و سال آینده آماده  فروش است.

کیانی فر ساماندهی تولیدکنندگان نهال، شناسایی نهالستان‌های غیرمجاز و برنامه‌ریزی جهت تولید نهال‌های پیوندی   با استفاده از بهترین پیوندک‌ها  از لحاظ کمیت، کیفیت و بازار پسندی محصول از باغ‌های مادری مطرح کشور را از اقدامات مهم باغبانی استان عنوان کرد.

وی افزود: برنامه‌ریزی  جهت حذف کامل پایه‌های بذری و استفاده از پایه‌های رویشی به‌ویژه کشت بافتی به دلیل مزایای زیادی که این پایه‌ها دارند از دیگر اقدامات انجام شده است.

کیانی فر تلاش برای  تولید نهال‌های صددرصد گواهی شده به‌ویژه با برچسب آبی را از دیگر کارهای مهم حوزه باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد و گفت: لرستان اولین  و تنها تولیدکننده نهال برچسب آبی انجیر استهبان به روش کشت بافت است که در شرکت فجر صفا تولید و می‌تواند در اختیار سایر استان‌ها و متقاضیان داخلی قرار گیرد.

کیانی فر ساماندهی تولیدکنندگان نهال در قالب تعاونی و افزایش تولید و برنامه‌ریزی برای صادرات به سایر استان‌ها و کشورهای همسایه را از دیگر برنامه‌های مدیریت باغبانی در زیر بخش نهال عنوان کرد.