آسیب دیدگان اجتماعی ، بیشترین جامعه هدف فنی و حرفه‌ای

اختصاصی قاب خبر: مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای لرستان گفت: بیشترین جامعه هدف فنی و حرفه‌ای لرستان، آسیب دیدگان اجتماعی هستند که اکثر آنها در مناطق آسیب دیده و حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و فنی حرفه‌ای به این مناطق ورود پیدا کرده تا دوره‌های آموزشی مورد تقاضای آنها را برگزار کند.

به گزارش اختصاصی قاب خبر: حشمت الله معتمدی اظهار کرد: همچنین چندین تیم سیار با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی در این مناطق مستقر هستند.

وی ادامه داد: همچنین با سازمان بهزیستی تفاهم‌نامه‌ای برای توانمندسازی افراد معلول امضا کردیم و کارهای مشترکی زیادی را با هم انجام دادیم تا فرد معلول بتواند شغلی را برای خود ایجاد و توانمندسازی صورت گیرد.

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای لرستان تصریح کرد: همچنین در استان پناهندگان و اتباع خارجی را داریم که در اردوگاه ازنا ساکن هستند و این افراد اتباع عراقی هستند که بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با اداره اتباع خارجی در استانداری و وزارت کشور وجود دارد همه آنها مورد آموزش فنی حرفه‌ای قرار گرفتند.

معتمدی تصریح کرد: خوشبختانه این آموزش‌ها نتیجه بخش بوده و همه این اتباع خارجی در شهر ازنا و در بخش خصوصی مشغول به کار هستند و توانمندسازی و ارتقای مهارت خانواده آنها را نیز انجام داده‌ایم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر شامل پنج هزار زن و هشت هزار و ۸۰۰ مرد امسال از آموزش های مهارتی این اداره کل بهره مند شده اند.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵۰ درصد تعهدات سالانه این سازمان انجام شده است ؛ در حوزه آسیب دیدگان اجتماعی ۱۳۱ نفر، ۴۶ فرد معلول، ۲۳ تبعه خارجی، ۵۱ دانش آموخته دانشگاهی و ۴۲۱ دانشجو، ۱۹۱ زن خانه دار، ۴۶۵ زندانی،۲ هزار و ۶۴۵ سرباز وظیفه و ۴۱ کودک کار از آموزش های فنی و حرفه ای استان بهره مند شدند.

معتمدی اظهار کرد: توانمند کردن افراد برای ورود به بازار کار و به روزرسانی مهارت‌های افرادی که در بازار مشغول به کار هستند از وظایف اداره کل فنی حرفه‌ای لرستان است.

وی اضافه کرد: با توجه به رشد لحظه به لحظه تکنولوژی نیاز است افراد در شغلی که دارند مهارت‌های خود را افزایش و به روز رسانی کنند و چنانچه کسی مهارت خود را به روز نکند از این قافله عقب می‌ماند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان با اشاره به طرح تابستانه مهارت با عنوان مدرسه تابستانه گفت: این طرح با مشارکت چند دستگاه به ویژه آموزش و پرورش در سطح استان برگزار شده است و بیش از چهار هزار دانش آموز در این طرح شرکت کردند.

معتمدی گفت: این طرح از ۱۵ تیرماه آغاز شده است و تا ۱۵ شهریور ماه در استان ادامه دارد اما ثبت نام دانش آموزان به منظور آشنایی با مهارت های فنی و حرفه ای و هدایت تحصیلی در حال انجام است.

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای لرستان با اشاره به اینکه افراد با شرکت در این طرح با مشاغل فنی و حرفه‌ای آشنایی پیدا می‌کنند تا بتوانند بهتر در هدایت تحصیلی خود تصمیم درست بگیرند، تاکید کرد: با توجه به اینکه اکثر دانش‌ آموزان به سمت رشته‌های تجربی برای شرکت در کنکور پزشکی می‌روند و به واسطه نیاز و ظرفیت کشور درصد کمی از آنان در کنکور رشته پزشکی پذیرش می‌شوند و متاسفانه عده زیادی از آنها پشت کنکور می‌مانند و این باعث می‌شود که سرخورده و آسیب دیده  و به عنوان یک تهدید اجتماعی مطرح شوند.

معتمدی بیان کرد: چنانچه قبل از هدایت تحصیلی این افراد با مهارت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای آشنا شوند می‌توانند استعداد و علایق خود را شناسایی و براساس آن علایق و استعدادها رشته مورد نظر خود را انتخاب و به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای سوق داده شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان گفت: مراکز جدید متناسب با فناوری روز در استان ایجاد و طرح های نیمه تمام نیز پیگیری شده است.

معتمدی بیان کرد: برخلاف سال های قبل که صدور مجوز ممنوع و بازار سیاه در خصوص معامله مجوزها آغاز شده بود، تسهیل در صدور مجوزها توسط دولت سیزدهم انجام شد و فنی و حرفه ای در صدور مجوزها اقدام خوبی داشت.

وی ادامه داد: در این راستا ۲۶۹ مجوز در لرستان صادر شده است که هر کدام حدود پنج نفر اشتغالزایی داشته است و تعدادی مربی نیز در این مراکز فعال هستند.

وی تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای ۱۸ جامعه هدف دارد و از طریق کارگاه های مشترک و تفاهم نامه های مختلف، آموزش های مرتبط را به اقشار آسیب دیده جامعه ارائه می کند همچنین در شهرستان ازنا نیز اردوگاهی برای حرفه آموزی اتباع خارجی استان وجود دارد.

معتمدی گفت: در راستای ارائه آموزش های فنی و حرفه ای برای دانش آموزان و فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز ۲ طرح ” نخلستان ” و ” کهاد” جهت تکمیل مهارت ها و توانمندشدن با هدف ورود به بازار کار برای دانشجویان اجرا می شود.

معتمدی با بیان اینکه اقدامات خوبی در راستای تجهیز کارگاه های فنی و حرفه ای استان انجام شده است گفت: با تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهور، حدود ۹۰ درصد کارگاه های استان تجهیز شدند همچنین کارگاه های کشاورزی پیشرفته در خرم آباد و کوهدشت فعال و سیستم آموزشی برق هوشمند نیز فعال شده است.

وی با اشاره به تجهیز کارگاه های حوزه مکانیک خودرو ادامه داد: کارگاه های برودتی ازنا و خرم آباد و کارگاه ورشوسازی بروجرد تجهیز و بر اساس برنامه آمایش سرزمین، کارگاه های جدیدی در حوزه ظرفیت های گردشگری، فرهنگی، صنایع دستی و کشاورزی استان نیز فعال شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان عنوان کرد: طی دولت سیزدهم، تغییر و تحول شگرفی در سازمان ایجاد و در جشنواره ملی مهارت ۲ مقام ملی توسط استان کسب شد.

وی افزود: در حال حاضر نیز تمام اقشار آسیب پذیر، سربازان وظیفه، دانش آموزان و دانشجویان، طلاب و زندانیان جزو جامعه هدف فنی و حرفه ای استان هستند و براساس نیازسنجی و تقاضا محوری تحت آموزش این اداره کل قرار دارند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان اظهار کرد: هر ۲ سال یکبار مسابقات کشوری مهارت های فنی و حرفه ای برگزار می شود و برندگان به مسابقات جهانی اعزام می شوند که سال گذشته لرستان رتبه نخست جواهر سازی سطح جهانی را در کشور سوئیس کسب کرد.

معتمدی در بخش دیگری از صحبت هایش به ظرفیت استان در مورد کارگاه های مهارتی اشاره کرد و افزود: لرستان ظرفیت های خیلی خوبی در رشته ها و کارگاه های مهارتی فنی و حرفه ای دارد و برخی کارآموزان آن جزو بهترین استادکاران سطح کشور هستند.

وی ادامه داد:  اما برخی رشته های فنی و حرفه ای به دلیل تحریم ها محدود شده است و تامین تجهیزات مورد نیاز امکان پذیر نیست.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان گفت: اکنون ۴۷۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای در استان فعال می باشد که نسبت به دولت قبل بیش از ۵۰ درصد رشد داشته و از این تعداد ۲۶۹ آموزشگاه طی فعالیت دولت سیزدهم راه اندازی شده است.

معتمدی با بیان اینکه مشاغل آموزشی استان در چهار رشته اصلی صنعتی، خدماتی، کشاورزی و فنی ارائه می شود و زیرساخت های لازم در این راستا ایجاد شده است افزود: همچنین در حوزه فرهنگ، هنر و گردشگری نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و بیش از ۵۰ درصد خدمات به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای بیش از ۳۰ هزار استاندارد شغلی و حدود ۱۵ هزار شایستگی تعریف کرده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان تصریح کرد: مدارک آن در بیش از ۲۰۰ کشور عضو سازمان جهانی کار قابل ترجمه و استفاده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به راه اندازی کارگاه صنایع دستی در استان گریزی زد و گفت:  حدود ۲۰ کارگاه صنایع دستی در استان راه اندازی شده است.

وی ادامه داد:  کارگاه های صنایع دستی و ورشوسازی استان محصولات فاخری تحت نظر اساتید برجسته تهیه کرده اند.