لزوم در اختیار بودن امکانات و تجهیزات مناسب برای مقابله با کشت گیاهان ممنوعه

معاون دادگستری لرستان گفت: امکانات و تجهیزات مناسب برای مقابله با کشت گیاهان ممنوعه باید در اختیار استان قرار گرفته و مشارکت مردم جلب شود در غیر این صورت امیدی به اثرگذاری اقدامات مقطعی نیست.

بیژن دارایی تصریح کرد: کشت گیاهان ممنوعه خشخاش و شاهدانه از نگرانی‌های لرستان و برخی استان‌های همجوار و در سطح ملی است اگر در قوانین این حوزه به‌ ویژه ضمانت اجراهای کیفری بازنگری نشود اثرگذاری اقدامات مقطعی خواهد بود.

وی همچنین بر لزوم آگاهی‌بخشی پیشگیرانه و هشدارهای قضایی و پلیسی به مردم به‌ویژه بهره‌مندی از ظرفیت رسانه ملی و سایر رسانه‌های مجازی تاکید کرد.

دارایی افزود: بخش قابل‌توجهی از جرائم و آسیب‌های اجتماعی ناشی از عدم آگاهی مردم است.

معاون دادگستری لرستان در خصوص برخی اقدامات پیشگیرانه در حوزه سرقت عنوان کرد: سال گذشته در مقایسه با سال ماقبل با کاهش سرقت در استان مواجه بودیم و این دستاورد ناشی از پیاده‌سازی برنامه‌های پیشگیرانه و تشکیل قرارگاه مبارزه با سرقت در ذیل این معاونت بود.

دارایی عنوان کرد: با این حال متاسفانه سرقت همچنان جرم اول استان است و می‌طلبد نیروی انتظامی در خصوص دستگیری متهمان و محکومان متواری جدیت بیشتری به خرج دهد.
وی با اشاره به نقش سازمان‌های مردم ‌نهاد در پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: در کل کشور به دلیل عدم وجود ضمانت اجرا و نداشتن تشکیلات منسجم و به ‌ویژه عدم حمایت‌های مالی مناسب بجز مواردی اندک، سایر سازمان‌های مردم‌نهاد تنها اسم ظاهری را یدک می‌کشند و نمی‌توان به کارکرد پیشگیرانه آنها امیدی داشت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان بر لزوم بازنگری در قوانین به‌ ویژه در خصوص ضمانت اجرا تاکید کرد.

وی گفت: اجازه به‌ تمامی نهادها رای برای تاسیس سازمان‌های مردم‌ نهاد متناسب با رسالت کاری خود راهکارهای حل این مساله است.