۳۲۲ هکتار وسعت مناطق تحت مدیریت لرستان

اختصاصی قاب خبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: سال گذشته ۲۰۷ سلاح از متخلفان زیست محیطی در لرستان کشف شد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری قاب خبر: علی سالاروند بیان کرد: مناطق تحت مدیریت استان ۳۲۲ هکتار است که با تعداد محدود محیط‌بان آن هم در شرایطی که اکثر محیط‌بابان به دلیل شرایط کاری آسیب دیده هستند، حفاظت می‌شوند.

وی افزود: به ازای هر هزار هکتار یک محیط‌بان باید داشته باشیم و این در حالی است که لرستان با ۳۲۲ هزار هکتار، تنها دارای ۷۰ نیروی محیط‌بان است.

سالاروند عنوان کرد: برای سال آینده درصدد هستیم که ۱۴ نیروی کارشناس و محیط بان و همچنین ۲۰ نفر با سهمیه ایثارگری را سال آینده در قالب آزمون استخدامی جذب کنیم. با جذب این تعداد افراد، کمبود نیرو این اداره کل جبران خواهد شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان عنوان کرد: برای نخستین بار در کشور، هوشمندسازی مناطق حفاظت شده در استان لرستان انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: لرستان نخستین استانی است که با استفاده از تجهیزات و دوربین‌های با قدرت و کیفیت بالا، اقدام به هوشمندسازی عرصه محیط‌زیست کرده است.

سالاروند تصریح کرد: حفظ محیط زیست به کمک همگان نیاز دارد زیرا بعد از بحران‌هایی مانند گرد و غبار، آلودگی‌های کلانشهرها و کم‌آبی توجه به محیط زیست چند برابر شده است.

وی گفت: بخشی از امنیت غذایی و جلوگیری از تهدید علیه بهداشت عمومی و تحقق حقوق عامه از طریق حوزه محیط زیست تأمین می‌شود.

سالاروند ادامه داد: بیماری‌هایی چون سرطان‌ها ممکن است به دلیل باقیمانده سم و کود، فلزات سنگین در مواد غذایی باشد که در واقع فعالیت در حوزه محیط زیست می‌تواند تضمین کننده سلامت و امنیت غذایی جامعه بشری باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار کرد: محیط زیست تاکنون در بسیاری از موارد از جمله هوشمندسازی حفاظت از مناطق، ایجاد خانه‌های محیط‌ زیست، ایجاد خانه‌های فناور محیط زیست، توسعه موزه‌های تنوع زیستی در کشور پیشگام بوده است.

وی تصریح کرد: نخستین مجمع خیرین زیست محیطی کشور با هدف حمایت و کمک به رفع کاستی‌های حوزه محیط زیست در لرستان اسفند سال گذشته تشکیل شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: ۲ مرکز کنترل کیفی در بروجرد و دورود افتتاح شد همچنین ۲ پاسگاه حفاظتی آماده بهره‌برداری است و طی ۲ هفته آینده شرق استان مجهز به بی‌سیم دیجیتال خواهد شد.

سالاروند بیان کرد: هیچ گونه تالاب ثبت شده در رامسر سایت وجود ندارد اما چند سایت لرستان در حال ثبت است و امیدواریم اعتبارات ویژه اختصاص یابد.

وی افزود: سمندر از جمله دوزیستان کمیاب و ارزشمند است که شرایط زیستی و جمعیتی آن در سال‌های اخیر با توجه به افزایش عوامل تهدید کننده طبیعی و انسانی همچون خشکسالی همچنین خرید و فروش از سوی افراد سودجو همزمان در بازارهای داخل و خارج از کشور به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

سالاروند عنوان کرد: این گونه جانوری از سوی اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست ( IUCN ) در فهرست قرمز و کنوانسیون حمایت از گونه‌های نادر و کمیاب جهان (CITES) در ضمیمه یک قرار گرفته لذا تجارت و خرید و فروش آن ممنوع شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه زیستگاه جدید سمندر لرستانی در منطقه “شادابکوه” پلدختر شناسایی شد گفت: یافتن زیستگاه جدید نوید خوبی است که بتوانیم با حفاظت مناسب، این گونه ارزشمند را از خطر انقراض نجات دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به ایجاد موزه تنوع زیستی در سربازخانه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد گریزی زد و گفت:  این موزه به زودی راه‌اندازی خواهد شد و در آن فسیل کشف شده اسب‌های سه انگشتی که مربوط به ۲.۵ تا ۷ میلیون سال پیش است نیز در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

سالاروند گفت: همچنین موزه تاریخ طبیعی محیط زیست لرستان جز چهار موزه برتر کشور است.

وی گفت: به دلیل تنوع آب و هوایی ویژه در لرستان شاهد وجود ۳۰ درصد تنوع زیستی کشور در این استان هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه در استان گونه‌هایی نظیر قوچ، میش، پلنگ، کفتار، گرگ وجود دارد، تصریح کرد: در لرستان یک هزار و  ۷۵۰ گونه گیاهی، ۳۷۵ گونه جانوری، ۴۳ نمونه پستاندار، ۵۵ خزنده، ۲۵۰ پرنده، ۱۹ گونه ماهی و پنج گونه دو زیست زندگی می‌کنند.

سالاروند در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه لرستان و خوزستان زمانی خاستگاه گوزن زرد و گونه منقرض شده شیر ایرانی بوده است، اظهار کرد: سال گذشته با همکاری بخش خصوصی کشت و صنعت لرستان زیستگاه مشترک گوزن زرد را با سرمایه‌گذار بخش خصوصی در کشت و صنعت ایجاد کردیم و چندین گوزن را در آنجا قرار دادیم و امسال شاهد تولد گوزن زرد در این زیستگاه بودیم.

وی افزود: گوزن زرد به لحاظ ژنتیکی بسیار ضعیف است و احیای آن برای کشور بسیار حائز اهمیت بوده و بر این اساس اقدام به این کار کرده‌ایم.

سالاروند ضمن قدردانی از حساسیت و دلسوزی اصحاب‌ رسانه استان به مسائل حفاظت از محیط زیست، ابراز امیدواری کرد که با همکاری و همفکری اصحاب‌ محترم رسانه و ارائه ایده‌های نو بتوانیم به ایده‌آل های مورد نظر در حفاظت از محیط زیست استان دست یابیم.