چلچراغ مروج عاشورا به زبان مردم/ارسال ۱۰۰۰ اثر به دبیرخانه سوگواره

قاب خبر:  معاونت فرهنگی و دبیر اجرایی نخستین سوگواره عاشورایی چلچراغ؛ در آیین اختتامیه این سوگواره گفت: برگزاری برنامه ای همچون چلچراغ، مروج فرهنگ عاشورا به زبان خود مردم است.
به گزارش قاب خبر: اعظم روانشاد گفت: در در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که فرهنگ حسینی و فرهنگ عاشورا و به تبع آن سنت اربعین سالار شهیدان چراغ راه زندگی انسان و تعریف و تعبیر صحیح انسانیت است.
وی اظهار کرد: فرهنگ عاشورایی به مثابه مسیری بی نظیر برای تبلیغ اسلام و اهل بیت است و برنامه ای چون «چهل چراغ» میتواند به زبان عکس، نوشتار، فیلم، نمایش، قلم و هنر، رسالت همیشگی در ترویج مفهوم عاشورا و اشاعه این فرهنگ را از زبان خود مردم بیان کند.
دبیراجرایی نخستین سوگواره عاشورایی چلچراغ اظهار کرد: چهلچراغ یا همان چلچراغ متولد گردید تا نور اکملی باشد برای هنر فاخر فرزندان این سرزمین در روزهایی که برخی، به خیال خام خویش، می پندارند چراغ عشق به حسین و یارانش کمرنگ شدنی ست، حال آنکه چلچراغ عشق حسین از همیشه تابان تراست و نسیم مهر او در کوی و برزن و خانه و خیابان، وزیدن دارد و دیدن.
روانشاد تصریح کرد: ما نخستین سوگواره عاشورایی چلچراغ استان لرستان را در حالی برگزار می کنیم که نزدیک به یک هزار اثر طی مدت یک ماه روز به دبیرخانه ی سوگواره واصل شده است، عددی که خود گویای ارادت و اشتیاق فرزندان این سرزمین در جای جای لرستان است که اگر حتی چنین جشنواره ای هم برگزار نگردد، آنها به عاشقانه های هنری شان استمرار دارند.
وی ادامه داد: اما حالا مسئولیت مارا دوچندان کرده اند که آثار حسینی شان را ببینیم، گردآوری کنیم و به سوگواره بیاوریم‌ و این رسالت گرانقدر هرگز با یک اختتامیه تمام نمی شود‌‌.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و دبیراجرایی سوگواره چلچراغ اظهار کرد: این سوگواره، چلچراغی روشن است برای دلدادگی به آقای روشنی و نورانیت‌، برای گذر از تاریکی و جهل و بی خبری.
روانشاد خاطرنشان کرد: نخستین سوگواره عاشورایی چلچراغ با توجه به تقویم اجرایی، از بیستم تیرماه همزمان با رونمایی پوستر آغاز به کار کرد و ۱۴ کارگروه با دبیرخانه های تخصصی استانی و شهرستانی در رشته نوحه خوانی و مداحی «در رده سنی زیر سی سال»، هنرهای تصویری ،عکس،شعر ،داستان نویسی ،هور و مور، دلنوشته،آواها و نواها، خوشنویسی،عاشورا پژوهی شامل «کتاب،مقاله و رسانه» و فعالیتهای کانونهای فرهنگی هنری مساجد و روایتهای مردمی اربعین، کار فراخوان و گردآوری آثار را انجام دادند.
وی افزود: علاوه بر دبیرخانه های شهرستانی، همکاری حوزه هنری، جبهه فرهنگی انقلاب،صداوسیما ،مشارکت انجمن ها و موسسات فرهنگی و هنری به روند سوگواره جان بخشید.
وی ادامه داد: قوت آثار در بخش مداحی چشمگیر بود و حمایت خانواده های جوانان و نوجوانان لرستان و همکاری حسینی شان برای ضبط و ارسال آثار نوید روزهای معنوی تر و پرشورتر است.شبکه سازی، برگزاری کارگاه و معرفی به کانون مداحان، از پیامدهای خوب این بخش از سوگواره به شمار می آید.
دبیراجرایی نخستین سوگواره عاشورایی چلچراغ اظهار کرد: برهمین اساس یقینا به سمت استعدادیابی و شکل گیری بانک اطلاعاتی هنرمندان عاشورایی پیش خواهیم رفت.
روانشاد گفت: با اینکه شمول برگزاری این برنامه در حوزه ی استان لرستان بود، بیش از۴۰ اثر نیز از استان های دیگر به این برنامه رسید که مارا برآن داشت تا در سال ۱۴۰۳ ، این رویداد مهم فرهنگی را به صورت منطقه ای برگزار نماییم. جریان سازی فرهنگی، هنری و رسانه ای در دبیرخانه های شهرستان ها و پای کار آمدن اکثریت هنرمندان و خلق و تولید آثاری متاثر از قیام اباعبدالله (ع) از دیگر دستاوردهای مهم این رویداد برشمرده می شود.
وی ادامه داد: در بخش خوشنویی و عکس، تعداد و کیفیت آثار ارسالی قابل تقدیر است و در رشته ی آواها و نواها نیز سوگواره خوش درخشیده است.
وی افزود:  باتوجه به حجم بالای تولیدات هنرهای تصویری در استان،انتظار داریم در برنامه های بعدی، مشارکت بیشتری را در این بخش شاهد باشیم و البته تقویت جدی تر در بخش انتشار کتابهای عاشورایی، مورد انتظار است.
روانشاد یادآور شد: دبیرخانه سوگواره در کارگروه روایتهای مردمی اربعین به دبیری حوزه هنری استان، تا اول مهرماه، آثار ارسالی را گردآوری نموده و به دنبال آن اختتامیه به صورت مجزا برگزار خواهد شد‌‌.
وی اظهار کرد: در پایان مفتخریم که از ۶۶ اثر برگزیده این کاروان هنری عاشورایی تجلیل به عمل آوریم و‌ از همه ی همکاران، دوستان و‌یاران این سوگواره ی مردمی،مزید امتنان را دارد.