ولایت؛ عمود اندیشه ها و افکار حاج قاسم

یکی از بزرگ ترین مردان عصر حاضر، حاج قاسم سلیمانی است. شهیدی که رهبر فرزانه فرموردند به چشم یک فرد به او نگاه نکنید بلکه لازم است به چشم یک مکتب به وی نگریسته شود و اینگونه مکتب شهید سلیمانی مطرح شد.

اختصاصی قاب خبر: مکتب حاج قاسم یک طرح جامع و منسجم است که به تمام جوانب و نیازهای بشری از جمله دنیوی، اخروی، جسمی، روحی، فکری، احساسی، عاطفی ، فردی و اجتماعی توجه شده است. این مکتب با جهان بینی و دستورالعمل هایی که ارائه می کند بشر را به سمت کمال و… راهنمایی می کند و شهید سلیمانی در امتداد مکتب اسلام، تشییع، ظلم ستیزی و مکتب امامین انقلاب به سمت و سویی حرکت می کند که به هدف نهایی دست پیدا کند.

چنانچه در مکتب امام حسین (ع)، امام صادق (ع) و مکتب امام خمینی (ره) که همگی برگرفته از مکتب اسلام هستند به تمام این امور توجه شده است . می توانیم بگوییم که مکتب شهید سلیمانی شعبه ای از مکتب امام خمینی (ره)  است.

مهمترین شاخص های مکتب قاسم سلیمانی، توحید، خدا باوری، توجه و عشق به اسلام ناب محمدی و ارادت به اهل بیت است.

شاخص مهمی چون معنویت و دنیا گریزی در مکتب حاج قاسم سلیمانی موج می زند و علیرغم اینکه ژنرال نظامی است و می تواند از دنیا و باالاخص امورات دنیوی بهره مند شود اما با تمام توان از آنها گریزان است. و با تلفیق معنویت و سیاست اینگونه شخصیت عزیزی بین تمام مردم کشور ایران و بسیاری دیگر از کشورها می شود.

 

شهید حاج قاسم سلیمانی پایبند به تکالیف شرعی است. در بیابانها خود را سرگردان می کند تا به تکلیف عمل کند. در فتوحات و ورود به شهرهای بازپس گرفته شده سوریه و عراق همانند مهمانی برخورد می کند و آنها را به مردم آن بلاد واگذار می کند.

 

در عین پایبندی به تکلیف شرعی از عقلانیت جدی، دقیق و حساب شده بهره مند است و اعتقاد صادقانه به نقش مردم دارد و می داند مردم تاثیر گذار هستند.

پاسدار جدی ارزش های دینی است. عدالت اجتماعی را ملاک و سرلوحه کار خود قرار داده است و لذا نگاه برخورد عادلانه و گسترش عدالت اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده است.

وقتی عقبه تاریخ اسلام را مطالعه می کنیم متوجه می شویم که حضرت علی (ع) به سبک خود با دشمن مقابله می کرده است و برای این موضوع نیز سند قرآنی وجود دارد.

گاهی در جنگ صفین؛ دشمن با سلاح گرم و تیر و کمان «جنگ سخت» و با سلاح سرد، تخریب و فتنه افکنی «جنگ نرم» و… ورود پیدا می کند.

حضرت علی (ع) یارانش را با همین سبک نظام می دهد یعنی عمار در جبهه جنگ نرم خدمت می کند و جهاد تبیین لسانی می کند و بعضا مالک اشتر از طرف حضرت علی (ع) مامور می شود در میدان جنگ شمشیر بکشد .

وقتی کسی همچون سردار سلیمانی در این مکتب رشد می کند ایشان راه امیرالمومنین (ع) را اشاعه می کند.

برخی سردار قاسم سلیمانی را مالک اشتر زمان می دانند اما اگر بخواهیم تعبیری از سبک مبارزه حضرت علی (ع) داشته باشیم باید بگوییم که سردار قاسم سلیمانی حائز هر دو توانمندی عمار و مالک اشتر است .

گاهی شاخصه عمار بودن وی بیشتر از مالک اشتر بودن اوست. یعنی جهاد تبیین و لسانی سردار سلیمانی گاها بیشتر از این بود که وی سلاح و تفنگ به دست در مرزها و جبهه ها باشد.

نیروی دافعه و جاذبه خود را دارد و تلاش می کند تا تولی و تبرای خود را به درستی و با دقت انجام دهد. همین موضوع باعث شده است که ایشان یک دشمن شناس قوی است و توجه دارد که دشمنان اسلام و انقلاب چه کسانی هستند نگاه شهید سلیمانی نگاهی جهانی،  بزرگ و عمیق است ؛ لذا مقاومت، ایستادگی و همراهی با دوستان و مقابله با دشمنان برای شهید قاسم سلیمانی جدی است.

دشمن واقعی را صهیونیست جنایتکار، آمریکای خیانت کار و پیر استعمارگر و خبیث انگلیس می داند و تلاش می کند؛ جوان فریب خورده توسط  برخی افراد داخلی را؛ هدایت نماید. و به این واقعیت و درجه اعلی از شناخت دشمن رسیده است و می دانست که دشمنان دز این دهه اخیر بیشتر از جنگ سخت بر روی جنگ نرم و انقلاب های رنگی و مخملی تمرکز دارند و هزینه های گزافی را نیز متحمل شده اند.

حاج قاسم عاشق مطالعه، کتاب و ارتقا سطح بینش و معرفتی خود است و از همه مهم تر روحیه جان نثاری و شهادت طلبی دارد. و تمام زندگی خود را حول این محور قرار داده است. «که تا شهید نشوی، شهید نمیشوی.»

لذا قبل از اینکه ایشان شهید شود، خود، نفس و نفسانیات خود را مغلوب کرده بود یا بهتر بگوییم به مرحله نفس مطمئنه رسیده بود.

شخصی که همشهری حاج قاسم در کرمان است می گوید هر وقت احساس کردید نسبت به آرمانهای دولت و نظام دچار رخوت شده اید بدانید بصیرت تان ضعیف شده است و راه حل آن مراجعه فوری و اورژانسی به وصیت نامه سردار شهید قاسم سلیمانی است. چون با بصریت افزایی، افکار و عقاید را تنویر کرده است.

در طول مدتی که ایشان در این نظام به عنوان بسیجی بود و بعدا خود را بعنوان سرباز رهبر معظم انقلاب اسلامی معرفی کرد.

در قاموس و ادبیات حاج قاسم سلیمانی مهم نبود جبهه کجاست بلکه مهم ؛ سرباز بودن است. شخصیتی را که تا آخرین لحظه نیز برای خود حفظ کرد.

زاویه فکری حاج قاسم سلیمانی همان جهاد تبیین و مقابله با جنگ نرم است. اگر تمام منظومه فکری حاج قاسم را ترسیم کنیم عمود آن ولایت است.

حاج قاسم سلیمانی با لسان و زبان مدعی نبود بلکه باور قلبی واعتقاد داشت.

دانستی ها را همه می دانند؛ دعا کنیم که باور کنیم . حاج قاسم همه چیز را باور کرده بود و ایشان به نحو احسن تا آخر عمر این درک را سرلوحه کارها قرار داده بود و توانست خیلی از نیروها را تربیت کند.

 

خیلی از اموری که برای ما مهم است برای شهید سلیمانی پیش پا افتاده بود و سرانجام خداوند توفیق کشته شدن در راه خودش را به او می دهد و شهادت او موجی از اسلام خواهی و ایمان آوردن به اسلام را ایجاد می کند. ایشان برای همه کشورهای جهان شناخته شده بود به طوری که در خیلی از کشورها اسم فرزندان خود را قاسم می گذارند.

تمام این اتفاقات به دلیل نگاه عمیق الهی حاج قاسم است و امیدواریم خداوند این نگاه را به همگان عطا کند.

 

فاطمه حافظی