وعده افتتاح کتابخانه «دینارآباد» بروجرد این بار درهفته دولت!

عملیات اجرایی کتابخانه دینارآباد بروجرد از سال 91 آغاز شده است اما تاکنون به افتتاح و بهره برداری نهایی نرسیده است.

به گزارش قاب خبر: یکی از دغدغه های فرهنگی؛ کمبود کتابخانه بوده وهست. به گفته برخی از کارشناسان ایجاد کتابخانه باعث افزایش رغبت مردم به کتابخوانی و استفاده از فضای فرهنگی می شود.

حال اگر این فضای فرهنگی در روستاها شکل بگیرد قطعا می تواند تاثیر بسزایی در توسعه فرهنگی و افزایش میل و رغبت نوجوانان و جوانان به تحصیل می شود.

یکی از پروژه های کتابخانه ای در لرستان، احداث کتابخانه در روستای دینارآباد بروجرد است که عملیات اجرایی آن از سال ۹۱ با اهدای زمین آغاز شد.

در طی این سالها اتمام این پروژه با مشکلات زیادی روبرو شد تا بالاخره توانست به مرحله نهایی برسد اما متاسفانه درست در زمانی که قرار بود به افتتاح و بهره برداری برسد، مشکل معارض محلی برای راه دسترسی به کتابخانه قد علم کرد و عملا بهره برداری از طرح را به تعویق انداخت.

از زمان آغاز احداث کتابخانه دینارآباد بروجرد قریب به ۱۰ سال می گذرد اما هنوز به اتکام و بهره برداری نرسیده است اما در این بین مسئولان مربوطه عنوان کرده اند در صورت رفع مشکل معارضین، این پروژه در هفته دولت سالجاری به افتتاح می رسد.

در آن زمان اعلام شد متاسفانه در جانمایی این کتابخانه، انتخاب درستی انجام نشده و سال ۹۳ نیز مدیر وقت کتابخانه های استان نسبت به استخدام یکی از افراد این خانواده قول مساعد داده است.
معارض طرح ( برادر خیری که زمین را اهدا کرده) شرط رضایت خود برای استفاده از این راه دسترسی را استخدام و بکارگیری یکی از افراد خانواده اش عنوان کرده بود و حتی حاضر به فروش زمین نیز نبود. تا اینکه استاندار وقت به موضوع ورود کرد تا این مشکل از طریق محلی و با استفاده از ظرفیت بخشداری و دهیاری رفع شود.

چنانچه شرایط بکارگیری یک نفر در این کتابخانه حتی به عنوان نیروی ساعتی وجود دارد، در این خصوص اقدام شود. و یا زمین از طریق ماده ۹ تملک و پول آن به حساب دادگستری واریز شود.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی به همراه مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان، فرماندار بروجرد، پیمانکار و نماینده دستگاه مجری از پروژه ساخت کتابخانه عمومی شهید ساکی روستای «دینارآباد» شهرستان بروجرد بازدید کردند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان در این بازدید گفت: عملیات ساخت کتابخانه شهید ساکی سال ۹۱ در زمینی به مساحت ۴۰۰ متر مربع در یک طبقه آغاز و در حال حاضر مراحل عمرانی آن تقریباً به اتمام رسیده است و فقط رفع معارض مسیر دسترسی کتابخانه توسط اداره کل راه و شهرسازی به عنوان دستگاه مجری پروژه باقی مانده است.

فرشته طهماسبی بیان کرد: با مساعدت نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تجهیزات این کتابخانه به صورت کامل از مدت‌ها قبل خریداری شده و بلافاصله پس از تحویل ساختمان از سوی مجری کار چینش تجهیزات آغاز و در کوتاه‌ترین زمان ممکن کتابخانه افتتاح خواهد شد.

وی عنوان کرد: پس از کتابخانه های عمومی استاد آیتی و شهید باهنر، کتابخانه شهید ساکی «دینارآباد» نیز سومین کتابخانه عمومی آماده افتتاح شهرستان بروجرد در دو سال اخیر بوده که در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید گفت: گاهی مطالعه یک کتاب مسیر زندگی انسان را دگرگون ساخته و سرنوشت وی را تغییر می‌دهد، توسعه کتابخانه های عمومی یکی از بهترین راهکارهای کاهش معضلات اجتماعی در کشور است، از این رو ضرورت دارد مسئولان امر در خصوص ترویج فرهنگ مطالعه و سهولت دسترسی عموم مردم به کتابخانه ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

عباس گودرزی ضمن تقدیر از خدمات کتابخانه های عمومی لرستان در شهرستان بروجرد، افزود: از آنجایی که عملیات عمرانی ساختمان کتابخانه عمومی شهید ساکی به اتمام رسیده و همه تجهیزات آن توسط نهاد کتابخانه های عمومی آماده شده، ضرورت دارد اداره کل راه و شهرسازی به عنوان مجری پروژه با قید فوریت نسبت به رفع معارض مسیر دسترسی کتابخانه اقدام کنند تا این کتابخانه در ایام هفته دولت به بهره برداری برسد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان در دی ماه سال ۹۸، گفته است: کتابخانه روستای «دینار آباد» از توابع بخش مرکزی بروجرد مراحل پایانی را می‌گذراند و امید است در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد. اما متاسفانه تاکنون مشکل معارض به صورت کامل رفع نشده است و حرفها همچنان در حد وعده باقی مانده اند.