هوشمندسازی و پایش تصویری مناطق تحت مدیریت محیط زیست

قاب خبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: منطقه حفاظت شده‌ سفید کوه خرم آباد و پناهگاه حیات وحش سفید کوه ازنا در سال گذشته مجهز به سیستم پایش تصویری آنلاین شدند.

به گزارش پایگاه خبری قاب خبر: علی سالاروند با اشاره به هوشمندسازی مناطق حفاظت شده لرستان در جهت ارتقای و افزایش ضریب حفاظتی این مناطق، اظهار داشت: لرستان در راستای سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست در این حوزه در کشور پیشگام است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه ما با کمبود محیط‌بانان مواجه هستیم گفت؛ بر اساس نرم جهانی به ازای هر هزار هکتار باید یک محیط‌بانان داشته باشیم.
وی افزود:  در استان تقریباً ۳۲۲ هزار هکتار منطقه تحت مدیریت اعم از حفاظت شده و اثر طبیعی و ملی داریم و همچنین ۱۳۶ هزار هکتار نیز منطقه شکار و صید ممنوع در استان داریم، که با وجود این عرصه‌های گستردگی متأسفانه تعداد محیط‌بانان ما در استان نسبت به نرم جهانی بسیار کمتر است.
سالاروند تصریح کرد: هوشمندسازی مناطق و پوشش تصویری آنلاین مناطق حفاظت شده استان، گامی اصولی برای افزایش ظریب حفاظتی مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست و اقدامی موثر برای احیای زیستگاه‌ها و افزایش غنای گونه‌های حیات وحش استان لرستان خواهد بود.

سالاروند استفاده از سیستم پایش هوشمند را به نوعی جبران کننده کمبود نیروی محیط‌بان و موثر در پیشگیری از شکار و صید غیر مجاز عنوان نمود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه به دنبال توسعه این امر در سطح مناطق حفاظت شده استان هستیم، گفت: خوشبختانه زیستگاه‌های اصلی استان از جمله منطقه حفاظت شده «سفید کوه» خرم آباد و پناهگاه حیات‌وحش «سفید کوه» ازنا تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند، همچنین طرح توسعه و اجرای هوشمندسازی منطقه حفاظت شده «اشترانکوه» نیز به زودی تکمیل می‌شود.

سالاروند افزود؛ اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست لرستان از حیث جذب نیروی محیط‌بان که نیاز اصلی استان است نیز غافل نبوده و با پیگیری‌های صورت گرفته  در آزمون‌های پیش رو و برای سال جاری از طریق سازمان‌ حفاظت محیط زیست و استانداری لرستان حدود ۲۰ نفر نیروی جدید جذب خواهد نمود که تقریباً ۱۵ نفر از آن‌ها محیط‌بان هستند.