هنر ابزار دقیقی برای تبیین قیام عاشوراست

قاب خبر: معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان در آیین اختتامیه اولین سوگواره عاشورایی چلچراغ در محل تالار شهید آوینی خرم‌آباد گفت: حقیقتا صحبت کردن از عاشورا و کربلا یک سهل ممتنع است، در عین اینکه در جان و دل ما شیعیان بلکه تمامی آزادگان جهان وجود دارد، آنقدر بزرگ و عظیم است که درک این عظمت برای ما دشوار است.
به گزارش قاب خبر: احسان یاوری افزود: اما آنچه می تواند بیان لطیفی از مقوله عاشورا باشد و این واقعه عظیم را تبیین دقیقی داشته باشد، ابزار هنر است.
وی ادامه داد: آثار هنری چون برآمده از ذوق پاک و بی آلایش انسان است، می تواند این واقع عظیم را به زیبایی نمایش دهد.
یاوری گفت: اگر عاشورا تا امروز زنده مانده و این حرارت عظیم در دلهای مومنین مانند آتشفشان قلیان میکند بواسطه زحماتی است که هنرمندان ما شعرای ما، مداحان ما و …در این جریان خدمت رسانی کرده اند و این حادثه عظیم را زنده نگه داشته اند.
وی اظهار کرد: مقوله هنر خدمت بسیار بزرگی به واقعه عاشورا کرده است و اگر امروز میخواهیم در حوزه عاشورا و ترویج این فرهنگ عظیم کار کنیم، لاجرم باید از هنر استفاده کنیم تا این واقعه عظیم را نشان دهیم.
معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با اشاره به اینکه گاهی تاثیر یک تابلو استاد فرشچیان« عصر عاشورا» از بسیاری جلسات بیشتر است، گفت: این تأثیرگذاری بر روی روح و جان ما ناشی از اثرگذاری هنر است.
یاوری با بیان اینکه ما نیازمند این هستیم در مقوله عاشورا به عرصه هنر توجه کنیم، افزود: در این راستا باید پرسید آیا باید از همان روش های سنتی مانند شهر و مداحی و … استفاده کرد، که قطعا هر صاحب نظری تایید می کند که همه عرصه های هنری مانند خطاطی نقاشی، فیلم و موسیقی و … بیانگر جلوه های ناب عاشورا هستند و در اشاعه این فرهنگ موثر هستند.
وی ادامه داد: حتی فیلم ها و تئاتر های فاخری در این حوزه ساخته شده، ابزارهای ارزشمندی است که می تواند در ترویج فرهنگ عاشورا، موثر باشد.
وی ضمن تقدیر از همه کسانی که ایده برگزاری این سوگواره را داشتند تا صاحبان این ذوق لطیف در این حوزه وارد شوند، گفت: جای مباهات است که هزار اثر به این سوگواره ارسال شده و در نوع خود افتخاری است برای استان لرستان که ذوق و هنر مانند آبشارهایش در دل هنرمندانش، جوشان و خروشان است‌.
یاوری اظهار کرد: انتظار هم می رود که با این همه  عشق و علاقه به اهل بیت در لرستان، هزار اثر هنری به این سوگواره ارسال شود.
وی ادامه داد: امیدواریم با حمایت دست اندکاران و خود ما شاهد جلوه گری بیشتر این جشنواره در سال های آتی باشیم و از هنرمندانی که ذوق و هنرشان را در زمینه ای که تضمین کننده هویت ماست، به کار می برند، قدردانی کرد زیرا حسین و عاشورا، فرهنگ و هویت و شناسنامه هستند.
وی تصریح کرد: هنر متعهدانه مانند هنرهای عاشورایی همچون آبشارهای این استان از جای جای این استان و در دل هنرمندان ، ساری و جاری است.