نیاز ۱۵ میلیارد تومانی برای انتقال اشیاء تاریخی

اختصاصی قاب خبر: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری لرستان گفت : انتقال اشیاء تاریخی استان نیازمند ۱۵ میلیارد تومان اعتبار است . 

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری قاب خبر:  عطا حسن پور بیان کرد : ۱۷ هزار اشیا تاریخی قلعه فلک الافلاک نگهداری می‌شوند و ایجاد موزه نیازمند تامین اعتبار لازم است

وی ادامه داد:  ۱۵ میلیارد تومان اعتبار جهت ایجاد موزه اشیا تاریخی لرستان نیاز است.

حسن پور عنوان کرد: با وجود  اینکه تابه حال این مهم محقق نشده اما قطعا امسال نتایج خوبی در حوزه تامین اعتبار موزه کسب خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: پرونده اولیه ثبت جهانی ۲ اثر تاریخی شامل دره خرم‌آباد با محوریت قلعه فلک‌الافلاک و دیگر آثار تاریخی این شهرستان تکمیل و برای بررسی ارسال شده است

حسن پور تصریح کرد: اگرچه اعتبار لازم برای ساخت پادگان به سپاه استان پرداخت شده بود،  اما با بالا رفتن تورم و افزایش قیمت‌ها، سپاه خواستار دریافت اعتبار از محل دیگر برای ساخت پادگان جدید است.

وی ادامه داد:  میانه سال جاری عملیات تخلیه و آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی لرستان عنوان کرد: توانستیم در ۲۷ اسفند سال گذشته پرونده اولیه ثبت جهانی ۲ اثر تاریخی شامل دره خرم‌آباد با محوریت قلعه فلک‌الافلاک و دیگر آثار تاریخی این شهرستان را تکمیل و برای بررسی ارسال کنیم.

حسن‌پور در بخش دیگری از صحبت هایش به موضوع  آخرین وضعیت پادگان ۰۷ خرم‌آباد، گریزی زد و گفت: تمام تلاش بر این است که بناهای تاریخی این مجموعه آسیب نبیند و اثر برای مردم باقی بماند، ضمن اینکه حق و حقوق ارتش سر جای خود بوده و میراث در این زمینه دخالتی نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: هیچ گونه ساخت‌وساز و آپارتمان سازی در پادگان ۰۷ خرم‌آباد صورت نمی گیرد و  عملیات ساخت و ساز در مجموعه باید بر اساس ضوابط میراث فرهنگی صورت پذیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بیان کرد: اپلیکیشن «لرستان سفر» در راستای تحقق منویات رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیان و دستور ریاست جمهوری در خصوص بهره‌وری راه‌اندازی شده و در اختیار گردشگران قرار گرفت.

حسن پور ادامه داد:لرستان سفر قابل ویرایش بوده و اطلاعات بروز در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، بر اساس آخرین آمار تا کنون ۵ هزار نفر اقدام به نصب اپلیکیشن لرستان سفر کردند.

وی تصریح کرد: اجرای گردشگری کودک محور در محوطه بناهای تاریخی و جاذبه‌های استان، انجام اقدامات فرهنگی از جمله توزیع گلونی از جمله برنامه‌های نوروزی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اظهار کرد: کتاب «مفرغ لرستان» در آینده نزدیک رونمایی می شود.

وی افزود: این کتاب درباره آخرین کاوش‌های باستان شناسی لرستان است که در کشور بلژیک یک ماه دیگر چاپ و در لرستان رونمایی خواهد شد.