نقش مستقیم مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تحقق شعار سال

قاب خبر: دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز لرستان گفت: معضل قاچاق کالا و ارز از پدیده های شوم و نامبارکی است که متأسفانه در اقتصاد کشور تاثیرات منفی و مخرب برجای می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری قاب خبر: محمد آریان پور بیان کرد: تلاش برای پیشگیری و مبارزه با این پدیده مخرب در کشور ما و در شرایطی که مسئله اقتصاد از اهم مسایل کشور است و دشمنان در تلاشند در زمینه اقتصادی کشور را با معضل و بحران مواجه کند امری ضروری و حیاتی است.

وی ادامه داد: مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تحقق شعار سال بویژه در امر رشد تولید میتواند نقش مستقیم و مثبتی داشته باشد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز لرستان اظهار کرد: یکی از مباحث مهم در این زمینه مبحث پیشگیری است که متأسفانه تا حدودی مورد کم توجهی قرار گرفته و بر روی آن کم تمرکز شده است.

وی افزود: یکی از راهکارهای مناسب برای پیشگیری در زمینه قاچاق ، اطلاع رسانی موثرو تبلیغات هدفمند برای انگیزش عمومی و استفاده از ظرفیت های ارزشمند مردمی است که مطمئنا روابط عمومی‌های دستگاههای اجرایی دست اندرکار قاچاق باید از طریق اقدامات فرهنگی و با کمک رسانه ها به این امر اهتمام داشته باشند.

آریان پور تصریح کرد: مقام معظم رهبری در فرمانی که در سال ۸۱ در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز صادر کردند بر استفاده از تبلیغات هوشمندانه، متناسب و همه جانبه تاکید کردند و این نشان از اهمیت کار اطلاع رسانی و تبلیغات و بطور کلی کارهای فرهنگی و پیشگیرانه دارد.

دنیای امروز عصر پیچیدگی امور و پدیده هاست

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز لرستان گفت: پدیده شوم قاچاق هم از این قاعده مستثنی نیست و عوامل زیادی در این معضل دخیل هستند. اما تردید نیست که اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه نقش مهمی در مهار و کنترل امر قاچاق خواهد داشت.

وی افزود: نکته‌ مهم دیگر اینکه ما باید توان و ظرفیت های اجتماعی موجود را از طریق آگاهی بخشی و ایجاد انگیزه در این راه بکار بگیریم.

آریان پور ادامه داد: بر اساس ماده ۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستگاه‌های عضو کمیسیون های استانی که متولی و دست‌اندرکار در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در محدوده استانها می باشند را مشخص شده اند‌.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز لرستان گفت:همچنین برابر برنامه های ابلاغی از طرف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ بجای امور مقابله‌ای و مبارزه اولویت در پیشگیری از پدیده قاچاق کالا و ارز است .

وی عنوان کرد: نگاهی به آمار عملکرد دستگاه‌های متولی در بحث پیشگیری و مبارزه با پدیده شوم قاچاق در استان به وضوح ارتقاء و افزایش سطح کمی و کیفی اقدامات و عملکرد دستگاه ها را نشان می دهد.

آریان پور اظهار کرد: در شرایط فعلی تعامل و همکاری خوب و مناسبی در راستای انجام ماموریت های محوله بین دستگاه های عضو کمیسیون در استان برقرار است و نگاهی به آمارها حاکی از رشد شاخصه های عملکردی دستگاهها دارد.

وی افزود: مطلبی که در این راستا قابل بیان است این که در زمینه مبارزه با پدیده شوم قاچاق ما آنطور که باید نتوانسته ایم، ابزار و امکانات و فضای اطلاع‌رسانی ، تبلیغات و فرهنگ سازی را به خدمت بگیریم و به طوری که وقتی که سخن از بحث مبارزه با قاچاق به میان می آید بلافاصله ذهن ها متوجه اقدامات و فعالیت های مقابله ای و برخوردهای خشن و بگیر و ببندها می شود، در صورتی که قسمت عمده ای از این مبارزه و مقابله اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه است که باید آنرا در ساحت فرهنگی جستجو کنیم.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز لرستان تصریح کرد: بحث های فرهنگی پیشگیرانه و استفاده از توان و ظرفیت عموم مردم است که از طریق آگاهی بخشی به مردم در مورد عوارض و عواقب خطرناک استفاده از مواد خوراکی غیر استاندارد قاچاق ، انواع داروها و مکمل های غذایی ناسالم قاچاق، لوازم آرایشی – بهداشتی بی اصالت و تقلبی قاچاق همچنین تشویق عموم به خرید کالای ایرانی و امتناع از خرید کالاهای قاچاق بویژه در زمینه لوازم خانگی، پوشاک و… مسایل مهمی هستند که برای حمایت از تولید داخلی ، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور ضروری است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین راهکاری مورد نظر که برای تحقق اقدامات پیشگیرانه فرهنگی ، که البته برنامه ریزی های لازم هم در مورد آنها صورت گرفته، استفاده از ظرفیت روابط عمومی های دستگاههای مربوطه برای اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی و نهایتاً فرهنگ سازی است.
آریان پور تصریح کرد: همچنین روابط عمومی های دستگاههای اجرایی موظف هستند ، در بحث شناسایی و معرفی سامانه های هوشمند الکترونیکی به جامعه مخاطبان هدف از طریق اطلاع رسانی و تبلیغات انجام دهند.

وی بیان کرد: به طوری که مثلاً یک شخص علاقمند به فعالیت های اقتصادی با آشنایی با سامانه جامع تجارت و امکان دسترسی آسان به این سامانه بتواند به راحتی در امر تجارت و بازرگانی فعالیت نماید.

آریان پور گفت: متاسفانه در حال حاضر مجموعه اقدامات انجام شده در بحث معرفی و شناسایی سامانه های هوشمند الکترونیکی چندان قابل قبول نیست و جای کار زیادی دارد که لازم است به طور جدی و با برنامه های موثر و هدفمند این مسئله توسط روابط عمومی ها پیگیری و با کمک رسانه ها تبیین شود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز لرستان اظهار کرد: در جلسه مشترک مسئولین روابط عمومی های دستگاه های مرتبط با امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز و متصدیان سامانه هایش هوشمند الکترونیکی زیر مجموعه دستگاههای اجرایی ، پیرامون همین مسائل بحث و بررسی و تبادل نظر صورت گرفت.