ناکافی بودن اعتبارات فرهنگی لرستان

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: میزان تخصیص اعتبارات ویژه فرهنگی برای این استان کافی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی در دیدار با معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: لرستان خاستگاه علما و ادبا و فقها و اندیشمندانی است که در علوم مختلف سرآمد هستند؛ برخی چهره ها در داخل و برخی دیگر در خارج از کشور جزء اندیشمندان و صاحب نظران محسوب می شوند و باعث افتخار این مرز و بوم اند.

وی با اشاره به اینکه استان لرستان مهد تاریخ و فرهنگ و هنر و از نخستین تمدن های شکل گرفته به گواهی اسناد و آثار تاریخی است گفت:متاسفانه امروزه عنایت و حمایتی از این میراث بانان فرهنگ و هنر نمی شود، لذا شایسته است که این موضوع مورد توجه وزیر محترم ارشاد و مجموعه دولت محترم قرار بگیرد.

امام جمعه خرم آباد طرح تحول فرهنگی را که در سال ۱۴۰۲ و با رویکرد اسلامی و قرآنی تدوین شده است را خوب ارزیابی کرد، ولی میزان تخصیص اعتبارات ویژه برای استان لرستان را کافی ندانست.

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر شور و شوق نوجوانان و جوانان لرستانی به یادگیری قرآن کریم و کسب معارف از این کتاب جاویدان، اظهار کرد: جوانان ولایت مدار این مرز و بوم سالهاست که از عدم توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی رنج می برند و از فوائد بی شمار آن بی‌بهره هستند که در صورت حمایت از موسسات و اتحادیه های قرآنی تحولی عظیم در استان ما ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه های ضعیف زیرساختی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار تکمیل و تجهیز تالار مرکزی خرم آباد شد و اظهار کرد: علیرغم پیشرفت ۶۵ درصدی این تالار ، حدود نیمی از تکمیل پروژه باقی مانده است و متاسفانه برخی از شهرستان ها مانند سپیددشت، اشترینان، زاغه، کوهنانی و معمولان فاقد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

وی حمایت مادی و معنوی از هنرمندان پیشکسوت، افزایش سهمیه بیمه هنرمندان استان، سرمایه گذاری و اولویت بندی برای تولید فیلم ها و آثار هنری نوین در راستای جهاد تبیین و دیگر گونه های هنری جهت مستند سازی، مبارزات حق طلبانه مردم لرستان در دوران رژیم منحوس پهلوی را نیازمند اعتبارات لازم برشمرد و با انتقاد از اختصاص اعتبارات به هنرمندان غیر بومی که با روح و فضای فرهنگی و هنری مردم لرستان آشنایی ندارندف اظهار داشت: هنرمندان بومی لرستان با خلق آثار هنری ماندگار که صدها بار به نمایش گذاشته شده است توانایی لازم را برای ارتقاء فرهنگ و تمدن لرستان دارند، اما کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

تاسیس مرکز اسناد تاریخی و ملی انقلاب اسلامی در لرستان، برای دسترسی و استفاده مولفان و پژوهشگران مقیم لرستان، رفع مشکلات صاحبان تالیف در حوزه چاپ کتاب های مذهبی و تاریخی زندگی علما و اندیشمندان دینی و ادبی و حماسه سازان و مبارزان، از دیگر خواسته های نماینده ولی فقیه از معاون وزیر ارشاد بود.

وی نظارت بر فیلم های ساخته شده برای نمایش خانگی و تولید بازی های رایانه ای را ضعیف دانست و عنوان کرد: چه در بخش ساخت و تولید فیلم های نمایش خانگی و چه بازی‌های رایانه‌ای باید از آنچه که باعث تقابل با فرهنگ اسلامی ایرانی و ترویج خشونت و اباحی گری در بین خانواده ها و جوانان و نوجوانان می گردد جلوگیری کرد.