لزوم نظارت و مدیریت کشت محصولات کشاورزی در لرستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان بر لزوم نظارت و مدیریت کشت محصولات کشاورزی در استان تاکید کرد.

به گزارش قاب خبر: احمدرضا دالوند افزود: کشاورزان غیربومی که از زمین‌های لرستان برای کشت استفاده می‌کنند باید توسط آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی نظارت و مدیریت شوند تا با بحران آب مواجه نشویم.

دالوند برنامه‌ریزی وزارت جهاد در کشت محصولات استراتژیک را مهم برشمرد و عنوان کرد: کشت این محصولات در بحث کلان کشوری مهم است اما نباید از چالش آب در استان غافل شویم.

وی ادامه داد: فرهنگ سازی در استفاده از منابع آب در حوزه کشاورزی و صنعتی و همچنین مصرف حامل‌های انرژی امری بسیار ضروری است.

دالوند با بیان اینکه متوسط بارش نیمه دوم سال جاری بر اساس آمار سازمان هواشناسی حدود ۳۱۲/۸ میلیمتر است، اظهار کرد: این میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه بلند مدت حدود ۱۸ درصد کاهش داشته است.

وی در ادامه به دبی رودخانه‌های لرستان اشاره کرد و افزود: به طور متوسط دبی رودخانه ها در بهمن سال جاری نسبت به بهمن ماه طول دوره آماری ۴۸ درصد کاهش داشته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان بر لزوم برنامه‌ریزی و اجرای آن در کاهش اثرات خشکسالی تاکید کرد و گفت: تمامی دستگاه‌های عضو شورای حفاظت از منابع آب همکاری و هماهنگی لازم را بدین منظور داشته باشند.

وی با اشاره به نزدیک شدن فصول گرم سال خاطرنشان کرد: فرمانداران جلسات شورای حفاظت از منابع آب را به صورت منظم با تصمیمات اجرایی برگزار کنند و گزارشی از عملکرد خود را به دبیرخانه این شورا ارائه دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان هوشمند کردن چاه‌های آب را توسط آب منطقه‌ای ضروری دانست و اظهار کرد: با نظارت و پیگیری دقیق چاه‌ها و موتورهای غیرمجاز برداشت آب شناسایی و با متخلفین برخورد شود.

دالوند بیان کرد: از دستورات اکید استان که در بحث مصوبات سفر ریاست جمهوری نیز آمده شبکه‌های پایین دستی سدهای استان است، از‌ این‌رو آب منطقه‌ای این موضوع را براساس اولویت‌بندی انجام دهد.