فراهم شدن مقدمات طرح «نجما» مخابرات در لرستان

مدیر مخابرات منطقه لرستان گفت: طرح نهضت جهادی مخابرات ایران به اسم نجما امسال شروع و مقدمات آن در لرستان فراهم شده است.

به گزارش اختصاصی قاب خبر: نبی الله شمسی فر بیان کرد: درصدد هستیم تا طی هفته های آینده مدیرعامل و هیئت مدیره مخابرات ایران را به لرستان دعوت و تفاهم نامه نجما پروژه توسعه فیبر نوری شهری را در لرستان امضا کنیم و این پروژه را سرعت ببخشیم.

وی تصریح کرد: بروز و ظهور ویروس کرونا، نقش ارتباطات را بسیار مهم کرد ، قطعا یکی از مزایایی که بروز این ویروس و نشر آن داشت رساندن جایگاه ارتباطات و مخابرات به شکل واقعی خودش بود.
وی افزود: در حوزه آموزش،سلامت، اقتصاد، سیاست و در هر حوزه ای امروزه مخابرات و ارتباطات دارای جایگاه ویژه است.

شمسی فر عنوان کرد: در زمان کرونا اگر تلاش همکاران در سراسر کشور نبود چراغ آموزش خاموش می ش و حقیقتا در سراسر کشور، استان و بروجرد به واسطه تلاش هایی که همکاران در طی این مدت داشتند جایگاهشان کمتر از مدافعین سلامت نبود.

مدیر مخابرات منطقه لرستان بیان کرد: مخابرات در بین دستگاههای اجرایی استان بیشترین مبتلا و فوتی کرونا را داشت زیرا نمی توانستیم همکاران را تعطیل و یا مرخص کنیم و یا اجازه دهیم در محل کار حضور نداشته باشند.

وی گفت: به خاطر اینکه مکلف بودیم ارتباط دانش آموزان ، دانشجویان، حوزوی ها، اساتید و… را برقرار کینم ؛ همکاران دچار خسارات و ضایعات زیادی شدند.

برنامه ها و جایگاه مخابرات استان در کشور

مدیر مخابرات منطقه لرستان گفت: سال گذشته بالاترین رشد ارزیابی عملکرد در کشور توسط مخابرات لرستان کسب شده است. معتقدم می توانیم در جایگاههای رفیعی در کشور قرار بگیریم و برنامه ریزی بر همین منوال نیز صورت گرفته است تا مخابرات لرستان را در کشوربه جایگاه رفیع و مثال زدنی برسانیم و قطع به یقین با برنامه ریزی صورت گرفته این پیش بینی محقق خواهد شد.

شمسی فر عنوان کرد: سال گذشته مخابرات لرستان در حوزه رسانه و روابط عمومی رتبه اول، حوزه شبکه رتبه ۵ ، حوزه وصول مطالبات رتبه ۷ کشور را کسب کرده است. در مجموع می توان گفت مخابرات لرستان در این ارزیابی ها توانسته است رتبه ۱۵ کشور را کسب کند و نسبت به سال ۹۹ از پله ۲۸ به رتبه ۱۵ ارتقا پیدا کند. که بالترین رشد کشور را داشته ایم.

مدیر مخابرات منطقه لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به دلایل عدم کسب رتبه های بالاتر اشاره کرد و گفت: می توانستیم به رتبه های بالاتری هم دست پیدا کنیم منتهی به دلایلی چند پله ای دچار افت شدیم که یکی از دلایل افت رتبه ما ، عدم پوشش برخی از نقاط شهری است که باعث افت رتبه مخابرات لرستان شد.

وی ادامه داد: شرکت طرف قرارداد مخابرات کشور، موظف بود با برسی شهرهای استان، نقاط شهری را از نظر کیفی بررسی کند و نقاط کور را شناسایی نماید اما متاسفانه این شرکت به وطیفه خود در قبال مخابرات لرستان به خوبی عمل نکرده بود و همین امر باعث شد تا نتوانیم نقاط کور را در بازه زمانی شناسایی و مشکل آنها را رفع کنیم.

نصب ۶ سایت مخابرات در بروجرد

شمسی فر به پروژه های مخابراتی در بروجرد نیز اشاره کرد و گفت: ۶ نقطه در شهرستان بروجرد حائز نصب سایت مخابراتی هستند.

وی افزود: ۸۱ هکتاری، شهرک غرب، مسکن مهر، خیابان انقلاب، کوی پزشکان و … حائر نصب سایت جدید همراه اول هستند.

مدیر مخابرات منطقه لرستان گفت: برای اجرای این پروژه ها در بروجرد دو عامل بروکراسی های اداری و ممانعت های مردمی باعث عدم فعالیت شد.

شمسی فر اظهار کرد: با پیگیری های صورت گرفته مشکلات حل شده است و در هفته گذشته پیمانکاران مشخص شده اند و به زودی عملیات احداث سایت های شهری بروجرد برای رفع نقاط کور به اجرا در می آید.

وی عنوان کرد: بایستی ذهن مردم نسبت به مضر نبودن سیگنال های تلفن همراه آگاه شود زیرا هنوز هیچ محکمه وجامعه علمی ثابت نکرده است که سیگنال آنتن تلفن همراه برای هر اپراتوری ضرر و زیان دارد. زیرا سیگنال های مخابرات توسط سازمان انرژی اتمی ، سازمان تنظیم مقررات، سازمان بهداشت و وزارت ارتباطات پایش می شوند و اگر کوچکترین تخلفی در این سیگنال ها باشد بلافاصله این نقاط کور و اجازه فعالیت نمی دهند.

شمسی فر گفت: مقدمات گذر از نسل ۴g به ۵g فراهم شده است و اتصال سایت های ۴g به فیبر نوری اتفاق افتاده است و زیرساخت و فیبر نوری تهیه شده است و به محض شروع به کار امکان توسعه و ارتقا فراهم می شود اما در این بین نکته ای وجود دارد که هر چقدر تکنولوژی ارتقا پیدا کند پهنای باند بیشتر اما سطح پوشش کم می شود.

وی افزود: زیرا با ارتقا پهنای باند، بخشی از پوشش ها برای دسترسی کمتر می شود و لازم است تا سایت های بیشتری احداث شوند در این راستا باید مردم و شهرداری ها به مخابرات در این توسعه کمک کنند.
شمسی فر اظهار کرد: واقعیت این است که عصر ارتباطات و فضای مجازی ، فضای ارتباطی و تعاملی امروز است و مقاومت در برابر اینها به جایی نمی رسد.

سرقت کابل های مخابراتی

مدیر مخابرات منطقه لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به سرقت کابل های مخابرات گریزی زد و افزود: مشکل سرقت کابل های مخابراتی در کشور و به تبع استان لرستان وجود دارد.
وی افزود: پیگیری و اطلاع رسانی های زیادی نیز صورت گرفته است و ذاتا وظیفه ما حفظ و حراست نیست چون پست ها و دکل های مخابراتی در همه محله ها وجود دارد و این امکان برای مخابرات وجود ندارد که از تمامی آنها حراست کند.

مدیر مخابرات منطقه لرستان به دیگر اقدامات پیشگیرانه اشاره کرد و ادامه داد: کله پست های آلومینیومی بعد از سرقت دیگر ترمیم نمی شوند و درب های پلاستیکی جایگزین آنها می شود.

وی افزود: اقدام دیگر این است که کابل های هوایی مخابرات که عمدتا در روستاها وجود دارند و سرقت می شوند با کمک دهیاری و بخشداری ها به زیر زمین منتقل شوند.

وی اضافه کرد: اقدام دیگر برای پیشگیری از سرقت این است که درب حوضچه به کامپوزیت یا سیمانی عوض می شوند و برخی جاها هم سطح با خیابان با آسفالت پوشیده می شوند. اقدام دیگر این است که دیگر لوله پست های فلزی نصب نمی شود و از لوله پلیکا یا پی وی سی استفاده می شود.

مدیر مخابرات منطقه لرستان عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات با همکاری فرماندهی نیروی انتظامی، کنترل ضایعاتی ها هستند. و اینکه ضایعاتی ها و مال خر ها شناسنامه دار و اینگونه کنترل شوند زیرا اگر خریداری نباشد قطعا کسی هم به دنبال سرقت نمی رود.

شمسی فر اضافه کرد: مخابرات منطقه لرستان درصدد است تا ارتباطات بر بستر سیم مسی را حد الامکان به فیبر نوری همان ftth (فیبر نوری به منزل) تغییر دهد که در مناطق جدید مثل بلوار بهشت، ۸۱ هکتاری و پل مینا و مجتمع دانشگاه ازاد و فرهنگیان و … و سایر نقاط بروجرد این مهم در دستور کار قرار دارد که این خود نمونه ای از اقدامات در جهت حرکت به سوی خانه هوشمند و تلویزیون کابلی است.

مدیر مخابرات منطقه لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به کنترل اینترنت اشاره کرد و گفت: در لرستان هیچ مشکلی بابت کندی اینترنت و رساندن پهنای باند لازم به مردم وجود ندارد.

وی ادامه داد: پهنای باند اینترنت به شرایط فنی و الکتریکی در منزل و فاصله با مرکز مخابراتی وابسته است .در صورت فاصله کم و شرایط فیزیکی مطلوب قطعا پهنای باند کیفی تری دریافت می کند.
شمسی فر اظهار کرد: در صورتی که به علت مشکل در شبکه ها، اب رفتگی و یا سرقت و تخریب و گرمای زیادی و … سطح کیفیت کاهش یابد این مشکل قابل بررسی است.

نحوه قیمت گذاری اینترنت و تعرفه گذاری

شمسی فر بیان کرد: قیمت گذاری دست هیچ اپراتوری نیست و تعرفه خدمات ثابت ۱۲ سال است که تغییری نداشته است. و امروز مخابرات را برای توسعه و در تامین هزینه با مشکل مواجه کرده است.
وی افزود: در ۲ مقطع به لحاظ شرایط فنی کاهش هزینه و قیمت صورت گرفته است که یک مقطع هم کد سازی صورت گرفت و بخشی از درآمد مخابرات افت پیدا کرد.

مدیر مخابرات منطقه لرستان عنوان کرد: در مقطعی دیگر تبدیل پالس به ثانیه بود و در این مقطع نیز با کاهش درآمد مواجه شدیم.

شمسی فر گفت: پیشنهاد ما گران کردن نیست بلکه متعادل کردن است اگر بنگاه اقتصادی دخل و خرج آن با هم همخوانی نداشته باشد محکوم به شکست است و در حال حاضر دخل و خرج مخابرات همخوانی ندارد به واسطه افزایش هزینه ها، افزایش حقوق پرسنل، تجهیزات و …با مشکلات عدیده ای مواجه شده است.
وی اضافه کرد: درخواست از قانون گذاران و نمایندگان مجلس، سازمان مقررات و وزارت ارتباطات این است که برای متعادل سازی هزینه های مخابرات بازنگری تعرفه ها در دستور کار قرار دهند.

پرداخت بدهی تلفن با سامانه ۲۰۰۰

مدیر مخابرات منطقه لرستان گفت: اگر تلفنی به دلیل بدهی قطع شود در صورت تماس با سامانه ۲۰۰۰، یا از طریق پرتال مخابرات و اپلیکیشن همراه من بلافاصله وصل می شود.

وی افزود: اما در صورت پرداخت توسط بانک و یا دفاتر ، در اتصال خطوط تلفن تاخیر صورت می گیرد.

ارسال پیامک و mms از طریق تلفن ثابت

مدیر مخابرات منطقه لرستان گفت: ارسال پیامک و mms از طریق تلفن ثابت در حال پیگیری است و مقدمات آن انجام شده و این برای عملیاتی شدن امکان پذیر است.

مشکل ارتباط در روستاها

شمسی فر همچنین به مشکل ارتباطی در برخی روستاها اشاره کرد و گفت: تکلیف ایجاد پوشش و ایجاد سرویس اینترنت برای روستاها بر عهده وزارت ارتباطات است و وزارت تصمیم می گیرد کدام اپراتور این کار را انجام دهد.
وی ادامه داد: در بروجرد برقراری ارتباط برای روستاهای بید کلمه، کوشکی بالا، فلک الدین، بیتون و… برعهده مخابرات است که برای روستاهای بیتون، کوشکی بالا و فلک الدین کارهای عمرانی به صورت کامل انجام شده و برای دو روستای دیگر منتظر مجوز راه اندازی هستیم.

مدیر مخابرات منطقه لرستان عنوان کرد: اگر روستاهایی در ارتباطات دارای مشکل هستند احتمالا در اختیار سایر اپراتورها قرار دارند.

عدم پوشش کامل در آزادراه خرم آباد- بروجرد

مدیر مخابرات منطقه لرستان گفت: آزادراه خرم آباد – بروجرد به دو بخش تقسیم شده است که پوشش تلفن همراه و اینترنت از خرم آباد تا تونل بردکوه بر عهده مخابرات است این مقطع بالغ بر ۹۳ درصد پوشش دارد و حتی ورودی تونل پوشش اینترنت دارد.

وی اضافه کرد: در این آزادراه ۴ کیلومتر ضعف پوشش داریم و دکل در روستای نمکدان نصب شده و منتظر برق رسانی آزادراه به دکل های مخابرات هستیم تا این مشکل نیز رفع گردد.

پوشش اینترنت در روستاها

مدیر مخابرات منطقه لرستان گفت: هر شرکتی می تواند خدمات انجام دهد و منعی وجود ندارد ولی معمولا شرکت های دیگر جاهایی که درآمد کمتری دارد خدمات رسانی نمی کنند.

وی افزود: هیچ شرکت خصوصی به روستاها سرویس اینترنت ارائه نمی دهد اما مخابرات به دلیل مسئولیت اجتماعی این خدمات را ارائه می دهد.

شمسی فر بیان کرد: ۱۸۲ روستا به صورت مستقیم از مخابرات اینترنت دریافت می کنند و Adsl دارند، برای ۶۰۰ روستای اقماری نیز این دسترسی فراهم شده است.

مدیر مخابرات منطقه لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به دریافت ۴ دستگاه BTS سیار برای لرستان اشاره کرد و گفت: از این تعداد، ۲ دستگاه در بروجرد مستقر شده و آماده به کار هستند که در صورت بروز حادثه و قطعی ارتباط، بلافاصله ارتباط مخابراتی وصل می شود.