فراهم شدن بستر ایمن فناوری اطلاعات برای دستگاههای اجرایی و بانکها در لرستان

اختصاصی قاب خبر: مدیرمخابرات منطقه لرستان در همایش مدیران دستگاه های اجرایی و بانک های استان، گفت: بستر ایمن فناوری اطلاعات و تبادل داده ها برای دستگاههای اجرایی و بانکها در استان فراهم شده است.

به گزارش اختصاصی قاب خبر: نبی الله شمسی فر بیان کرد: توسعه شبکه ملی اطلاعات و دولت ابکترونیک بر کسی پوشیده نیست با توجه به اینکه فضای مجازی و حوزه فناوری اطلاعات از لحاظ پیچیدگی و امنیت بالاخص دارای حفره ها و چالش های زیادی است قرار شد با برگزاری این قبیل همایش ها با دستگاههای اجرایی و بانک ها بخشی از زوایای فضای تبادل اطلاعات و فناوری اطلاعات تشریح شود.

شمسی فر اظهارکرد: تاثیر فناوری اطلاعات بر همه عرصه های زندگی بشری کاملا واضح و مبرهن است بالاخص در دوره کرونا همه شاهد بودند که اگر بحث فضای مجازی و فناوری اطلاعات نبود چه آسیب هایی به جوامع بشری وارد میشد اما با همت و تلاش صورت گرفته اتفاق خوب و بی نظیری در سراسر دنیا و به ویژه ایران رخ داد.

وی ادامه داد: شاید اگر این بحث شیوع ویروس کرونا نبود هرگزنقش فناوری اطلاعات در آموزش مشخص نمی شد که با این گستردگی و حجم بتواند مدارس و کلیه فضاهای علمی و دانشگاهی را مدیریت کند.

مدیرمخابرات منطقه لرستان اظهار کرد: تاکید دولت خدمت گزار و مردمی ؛ حرکت به سمت فضای مجازی و استفاده از فضای فناوری اطلاعات است.

وی افزود: یکی از چالش هایی که در فضای تبادل اطلاعات وجود دارد فضای امنیت است.

شمسی فر تصریح کرد: بستر اینترنت، آی پی و اینترانت از جمله بسترهای ارتباطی فناوری برای بانک ها و دستگاههای اجرایی هستند که می توانیم بدون هیچ گونه محدودیتی از این بسترها استفاده و تبادل اطلاعات انجام دهیم. اما از نظر امنیت و ایمنی دسترسی به اطلاعات و حفظ داده های کاربران دستگاهها بسیار آسیب پذیر است.

وی گفت: مجموعه مخابرات ایران به لحاظ این موضوع ایمنی و امنیت در فضای مجازی با کمک شرکت ژرف نگر پروژه ای را چند سال پیش در کشور بر بستر شبکه TDM شروع کرده است. که برای ارتباط بین چند نقطه می توانیم از ابر آی پی که می تواند اینترنت یا اینترانت باشد استفاده کنیم.

مدیر مخابرات منطقه لرستان عنوان کرد: اما این ابر آی پی حفره ها چالش ها و آسیب های زیادی دارد یکی از راههای که می شود بین دستگاههای اجرایی و شعب بانک ها با ادارات کل و سرپرستی آنها ارتباط برقرار کرد استفاده از یک بستر نقطه به نقطه است.

وی تصریح کرد: در حوزه ارتباطات و مخابرات آن را شبکه های مبتنی بر TDM می شناسیم یعنی اینکه در مبدا و مقصد ارتباط امکان درز و نشر اطلاعات وجود ندارد.ولی در شبکه های آی پی این درز و نشر محتمل است.

شمسی فر عنوان کرد: در استان بستر استفاده از شبکه TDM فراهم شده است یعنی بین مبدا و مقصد تحت هیچ شرایطی امکان نشر و درز اطلاعات وجود ندارد اسم این شبکه نورونتا نامیده شده است.

وی افزود: شبکه ای که توسط چدافند غیر عامل و شورای امنیت ملی تایید شده است و به همه دستگاههای اجرایی از طرف نهاد ریاست جمهوری مکاتبه شده است برای حفظ اطلاعات و امنیت تبادل اطلاعات بین ستاد استان و سرپرستی و شعب و ادارات فرعی از این بستر استفاده شود.

مدیر مخابرات منطقه لرستان تصریح کرد: بعنوان یکی از نقش آفرینان این حوزه دغدغه ای که برای بحث امنیت و تبادل اطلاعات داریم پیشنهاد می کنیم که به لحاظ حفظ شرایط پایداری و اطلاعات خودشان از این شبکه به نحو مقتضی و شایسته ای استفاده کنند.

وی ادامه داد: اکثر ادارات ، دستگاهها و بانکها از این شبکه استفاده می کنند و لی متاسفانه برخی دستگاهها استفاده از شبکه اینترنت و بعضا ارتباطات بین دستگاهی شان را بر بسترهایی غیر از شبکه TDM بیس کار می کنند که تهدید بسزایی است و مورد تایید نمی باشد.

مدیر مخابرات منطقه لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: در بستر فیبر نوری چهنای باند ارتقا یافته است و می تواند امکان استفاده و کسب رضایت را فراهم کند دو کار در استان در بستر فیبر نوری انجام می شود یکی ویژه دستگاههای اجرایی و بانک ها و دیگری مختص شهروندان و خانوارها در سطح استان است .

وی گفت: برای دستگاههای اجرایی شبکه گسترده فیبر نوری در استان در دست اجرا است و این آمادگی وجود دارد که شعب و نمایندگی های شهرستانی بانک ها و دستگاههای اجرایی به فیبر نوری متصل شوند.

وی عنوان کرد: بعضا در بانک ها و دستگاههایی که ارباب رجوع مردمی دارند حقیقتا این کندی سرعت و کمی پهنای باند… موجب نارضایتی شده است. این آمادگی را داریم که در لوای شبکه ملی اطلاعات و توسعه دولت الکترونیک همه دستگاههای اجرایی و ادارات شهرستانها و شعب بانک ها را با کمترین هزینه به فیبر نوری متصل کنیم.

شمسی فر گفت: برای مشترکین خانگی هم اتصال منازل به شبکه فیبر نوری در دستور کار قرار دارد و شهرهای خرم آباد و بروجرد دورود الیگودرز الشتر این کار انجام شده است.

وی عنوان کرد: تقریبا در لرستان و شهرهای مذکور ۱۱ هزار پورت خانگی فیبر نوری تحت عنوان FTTH ایجاد شده است .

مدیر مخابرات منطقه لرستان گفت: آینده اینترنت اشیایی روی این بستر پایه گذاری خواهد شد و محدودیتی در دسترسی به پهنای باند وجود ندارد و هزینه زیادی برای مشترک خانگی ندارد زیرا کابل اینترنت و ادوات فیبر نوری توسط مخابرات تامین می شود و هزینه بسیار پایین اما سرعت بالا دارد.

شمسی فر به سرویس سازمانی نیز گریزی زد و گفت: موضوع دیگر این است که برای دستگاههای اجرایی مجوز دریافت شده است بحث سرویش موبایل سازمانی است این آمادگی راداریم به هر دستگاه وبانکی این سرویس ارائه شود به گونه ای که کل ارتباطات بین افراد در ماه رایگان می شود و به ازای هر سیم کارت ماهانه ۱۴ هزار تومان همراه اول دریافت می کند.

مدیرمخابرات منطقه لرستان تصریح کرد: موضوع دیگر ADS یا پهنای خانگی است که برای همکاران دستگاههای اجرایی و بانک ها این امکان فراهم شده است تا سرویسی با تخفیف ویژه به کلیه پرسنل دستگاههای اجرایی و بانک ها خانواده ها و منازل بدهیم.

وی ادامه داد: چندین سال است روی بحث پاسخگویی به مشتریان VIP کارهای زیادی صورت گرفته است و در مجموعه مخابرات استان در جهت پاسخگویی و رفع مشکلات به شرایط قابل قبولی رسیده ایم و ۲۴ ساعته پیگیر رفع معضلات شبکه ملی اطلاعات و بین دستگاهها هستیم.

شمسی فر گفت: از طریق سامانه ۲۰۱۰ شبانه روز مشکلات رصد و رفع می شوند و آمادگی داریم تا شرایط و وضعیت را بهبود ببخشیم.

مدیر مخابرات منطقه لرستان اظهار کرد: درمجموعه مخابرات از بودجه های دولتی استفاده نمی شود و مخابرات استانها در کشور توسعه و نگهداری شان وابسته به درآمدشان است یکی از معضلات ما در استان بحث وصول مطالباتمان از دستگاههای اجرایی است به علت اینکه با تاخیر پرداخت می شود در خدمت رسانی کندی صورت می گیرد.

وی افزود: توسعه و ارتقا فناری اطلاعات، وابسته به همین پرداختها است و کمک کنید تا در توسعه و بروزرسانی ها گام برداریم.

شمسی فر همچنین اظهار کرد: در حوزه آموزش برای مدیران فناوری اطلاعات فعالیت داریم لذا این آمادگی وجود دارد برای مدیران فناوری اطلاعات و … دوره های آموزشی برگزار کنیم زیرا با ارتقا دانش تجهیزات مرتبط با سیستم های ارتباطی در جهت رفع نواقص کمک می کند.

وی تصریح کرد: استفاده از بستر ایمن، هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری است اگر بستری با سرعت بالا و هزینه پایین و ایمنی بالا فراهم کنند یک سرمایه گذاری بلند مدت است و به جلب مشارکت مردم و در جهت توسعه ارتباطات و خدمات کمک کرده است.