غربالگری؛ راه پیشگیری از ۶۰ درصد مشکلات شنوایی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: بيش از ۵۰ درصد در بزرگسالان و ۶۰ درصـد در کودکان از انـواع كـم شـنوایی و ناشـنوایی با اجرای برنامه‌های پيشگيری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پيشگيری اوليه هستند.

به گزارش قاب خبر: مریم کوشکی بیان کرد: با توجه به اهمیت برنامه سلامت گوش و پیشگیری از کم شنوایی و ناشنوایی، هرساله ۳ مارس به عنوان روز جهانی شنوایی نامگذاری می‌شود و امسال این روز مصادف با ۱۳ اسفند و شعار آن نگرش مراقبت از گوش و شنوایی را به واقعیت تبدیل کنیم، برای این روز انتخاب شده است.

وی ادامه داد: نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایعترین ناهنجاری‌های بدو تولد محسوب می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در جوامع مختلف به دلایلی نظیر فقدان نمود ظاهری آن درکودک، ناآشنا بودن خانواده‌ها باعلائم اولیه آن، عدم اطلاع از خدمات موجود و دانش ناکافی از عوارض بسیار جدی آن با تأخیر زیاد شناسایی شده و باعث بروز اثرات منفی جدی بر روند رشد گفتار، زبان و شناخت کودک خواهد شد.

وی عنوان کرد: این نقص به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل ناتوانی و معلولیت نوزادان در سراسر جهان مطرح بوده است.

کوشکی تصریح کرد: عوارض کوتاه مدت و بلند مدتی در زمینه‌های مختلف رشد و تکامل کودک از جمله زبان و تکلم، فعالیت‌های فیزیکی، قوه درک یا شناخت و نیز مهارت‌های ذهنی و اجتماعی برجای گذارده و نیز بر سطح تحصیلات و مهارت‌های شغلی افراد اثر منفی دارد.

وی اظهار کرد: حداقل یک سوم کودکان مبتلا به این نقص در آینده مبتلا به مشکلاتی در تکامل سیستم عصبی خواهند شد.

کوشکی گفت: مهمترین عوامل خطر ابتلای آن عبارت از عوامل ژنتیکی و بروز جهش‌های ژنی و ازدواج‌های فامیلی، ابتلای مادر به بیماری‌های عفونی در دوران بارداری، مصرف داروهای اتوتوکسیک، صدمات وارده حین زایمان، زردی نوزادی، عفونت گوش و اصوات صدمه زا و مخرب می‌باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: خوشبختانه بیش از ۵۰ درصد در بزرگسالان و ۶۰ درصـد در کودکان از انـواع کـم شـنوایی و ناشـنوایی با اجرای برنامه‌های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری اولیه هستند.

کوشکی افزود: کم شنوایی جزء شایع‌ترین اختلالات بدو تولد است که بدون علائم ظاهری بروز می‌کند و تشخیص آن در بدو تولد فقط از طریق تست‌های شنوایی امکان‌پذیر است.

وی بر اهمیت انجام غربالگری شنوایی گوش در نوزادان تاکید کرد و گفت: انجام اقدامات مرتبط با شنوایی نوزادان و کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد و به همین دلیل؛ والدین نیز باید نسبت به پیگیری این مسئله توجه کافی داشته باشند.