ظرفیت لرستان برای تبدیل شدن به قلب تپنده تولید تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا

قاب خبر: رئیس سازمان شیلات ایران در بازدید از مجتمع َپرورش ماهی چال شرکت پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر در الیگودرز، گفت: برای اینکه در صنعت آبزی پروری به خود اتکایی برسیم برای ظرفیت‌های خاموش، غیر فعال و نیمه فعال برنامه داریم.

به گزارش پایگاه خبری قاب خبر: سید حسن حسینی با اشاره به اینکه سازمان شیلات متولی تامین پروتئین آبزیان است، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های ما تولید دو و شش دهم میلیون تن پروتیین در برنامه تحولی و سند امنیت غذایی تا آخر برنامه هفتم است.

وی ادامه داد:  یکی از گونه‌های ارزشمند سبد آبزی پروری، پرورش ماهیان سردآبی است و قزل آلا گونه اصلی پرورش ماهیان سردآبی است.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: تولید ماهیان سردابی کشور ۲۲۰هزار تن است که برای تولید این میزان حدود ۵۰۰ میلیون قطعه تخم چشم زده لازم است.

حسینی بیان کرد:  سال‌های گذشته وابستگی‌ما به تخم چشم زده بالای  ۸۵ درصد بود که با همت شرکت‌های دانش بنیان و بهره برداران سال گذشته ۳۲۰ میلیون‌تن قطعه  تخم چشم زده یعنی  ۷۶ درصد از نیاز ما در داخل کشور تولید شد.

معاون وزیر کشور تاکید کرد: برای اینکه در صنعت آبزی پروری به خود اتکایی برسیم برای ظرفیت‌های خاموش، غیر فعال و نیمه فعال برنامه داریم.

حسینی با اشاره به بازدید از مجتمع بزرگ ماهی چال الیگودرز، توضیح داد: این مجتمع که سابقه تولید ۲۰ میلیون تخم چشم زده و ۳۵۰ تن ماهی قزل آلا را داشته در حال حاضر تنها با ده درصد ظرفیت فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که این مجتمع  آب را که پیش زمینه اصلی تولید و تکثیر ماهی قزل‌آلا در اختیار دارد، بازگشت این واحد و مجتمع احرار به چرخه تولید جزو‌ اولویت‌های ما است.

رئیس سازمان شیلات ایران تاکید کرد: لرستان با توجه به منابع آبی با کیفیت می‌تواند قلب تپنده تولید تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا باشد.

حسینی گفت:  از ۵۹۹ هزار تن آبزی پروری کشور ۴۰ درصد آن قزل آلا است.

وی تاکید کرد: با همفکری شرکت معین کوثر به عنوان سرمایه‌گذار تلاش خواهیم کرد، مجتمع  ماهی چال را به عنوان یک سرمایه و ظرفیت ملی به چرخه تولید بازگردانیم.

رییس سازمان شیلات ایران از تلاش جهادی مدیر شیلات لرستان که به دنبال معرفی و احیا ظرفیت‌های خاموش استان است، تقدیر کرد.