ظرفیت تولید ۸۶۴ مگاوات برق در نیروگاه های لرستان

اختصاصی قاب خبر: مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفت: در سطح استان ظرفیت تولید برق نیروگاههای بزرگ ۸۶۴ مگاوات است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری قاب خبر: مهران امیری اظهار کرد: ازجمله نیروگاه رودبار با ۴۵۰ مگاوات و نیروگاه خرم‌آباد که حدود ۴۸۴ مگاوات ظرفیت داشته و نیروگاه گازی دورود نیز ۹۰ مگاوات ظرفیت تولید دارد.

امیری بیان کرد: حدود هفت نیروگاه گازی مقیاس کوچک زیر هفت مگاوات با ظرفیت اسمی تولید ۶۰ مگاوات و ظرفیت عملی تولید حدود ۳۵ مگاوات داریم که سال گذشته عملکرد خوبی داشتند و روزانه ۲۵ تا ۳۰ مگاوات برق را از طریق این نیروگاه‌ها تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفت: همچنین نیروگاه‌های آبی و ‌کوچک را داریم که در مجموع ظرفیت تولید آن‌ها ۱.۵ مگاوات است.

امیری در بخش دیگری از صحبت هایش به شبکه برق فرسوده نیز گریزی زد و گفت: عمده شبکه فرسوده استان بیشتر مختص مناطق روستایی است.

وی افزود: سال گذشته شبکه برق ۳۰۰ روستا بهسازی و اصلاح شد و امسال این تعداد روستا به ۱۷۰ مورد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان تصریح کرد: به مشترکان کم‌مصرف برق پاداش اختصاص داده می شود. نحوه پرداخت پاداش بدین صورت است که به ازای هرکیلووات ساعت از ۵۰۰ تومان تا ۲۰۰۰ تومان پاداش درنظر گرفته می‌شود.
وی ادامه داد: در این طرح میزان برق مشترکان نسبت به دوره مشابه سال قبل آن‌ها ارزیابی می‌شود و مشترکان به صورت پلکانی حائز دریافت پاداش صرفه‌جویی خواهند شد.
امیری اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ مبلغی بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان خسارت وسایل برقی سوخته به مشترکین پرداخت شده است که رقم بسیار بالا بوده و لازم است با فرهنگ‌سازی این میزان خسارت را کاهش داد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به افزایش تولید برق اشاره کرد و گفت: تابستان سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی داشتیم که با استقرار دولت در مهرماه همان سال برنامه‌ها شروع شد و افزایش تولید در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: حدود هفت هزار و ۴۵ مگاوات به ظرفیت تولید کشور اضافه شد اما با توجه به رشد مصرف سه تا پنج درصدی باز ناترازی با رقم ۱۱ تا ۱۲ هزار مگاوات وجود داشت و پیش‌بینی می‌شد در سال ۱۴۰۱ نیز خاموشی داشته باشیم.

امیری عنوان کرد: با برنامه‌های مدیریت مصرف و برنامه‌ریزی‌هایی که توسط وزارتخانه و شرکت توانیر اجرا کردند این ناترازی برطرف شد.
امیری گفت: سال گذشته پیک مصرف ما بالای ۶۸ هزار مگاوات در سطح کشور رسید در حالی که ظرفیت تولید ما در این روز ۵۹ تا ۶۰ هزار مگاوات بود که بقیه آن از طریق مدیریت مصرف و بدون اعمال خاموشی مدیریت شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به نصب پنل خورشیدی گریزی زد و گفت: موضوع برق رسانی به مناطق صعب العبور استان از دغدغه های جدی است که یکی از راهکارهای آن استفاده از پنل های خورشیدی است و تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

امیری ادامه داد: شرکت ساتپا به نمایندگی از وزارت نیرو طرح خوبی را تحت عنوان نصب پنل های خورشیدی برای افراد تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی برگزار می‌کند.

وی افزود: در این زمینه ۴ هزار سهمیه برای سال گذشته داریم که هزینه آن از طریق وام قرض‌الحسنه و قسط‌های آن نیز از طریق فروش برق آن پرداخت می‌شود.

امیری تصریح کرد: از این طرح استقبال خوبی صورت گرفته است و کماکان در حال انجام است که از این طریق یک عدد ۴ هزار مگاواتی به شبکه برق کشور اضافه شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان گفت: در زمینه هوشمندسازی شبکه‌های برق یک مقداری از استان‌های پیشرفته عقب هستیم و لازم است در این راستا اقدامات گستره تری صورت گیرد.

وی ادامه داد: از نظر سرانه خاموشی جز استان‌های پایان جدول هستیم که علت مهم آن کمبود تجهیزات و کلیدهای هوشمند در شبکه است.

امیری گفت: در حال حاضر تمام روستاهای استان حتی روستاهای تک خانوار به شبکه سراسری برق متصل هستند و روستای بدون برق نداریم، مگر روستاهایی که اخیرا طی فرآیند مهاجرت معکوس و یا روستاهای جدید تشکیل شده باشند.