ضرورت مرمت و استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک

قاب خبر: مرمت و استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک ضروری است.

به گزارش اختصاصی قاب خبر: یکی از میراث‌ گران‌بهای استان و کشور قلعه فلک‌الافلاک است که در طول سال‌ها و با وجود وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی مختلف، به دلیل معماری بسیار ویژه‌اش، همچنان استوار مانده است.

البته طبیعتا هر بنایی پس از گذشت چند سال به احیا، بازسازی و مرمت نیاز دارد و این امر باید صورت بگیرد و قلعه فلک‌الافلاک نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست. طرح استحکام‌بخشی این قلعه در دهه ۸۰ کلید خورد، اما طی این سال‌ها به طور کامل به اتمام نرسید.تا این‌که در فروردین سال ۹۸ بر اثر وقوع ۲ سیل خسارت‌هایی به تپه زیر آن وارد شد.

ضرورت استحکام‌بخشی قلعه

یک کارشناس آثار باستانی در این زمینه بیان می‌کند: طرح استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلاک اواخر دهه ۸۰ کلید خورد و قرار بود این پروژه در بازه زمانی کوتاه به اتمام برسد.

«سهند بابایی» می‌گوید: اما متاسفانه از سال ۹۰ پروژه استحکام‌بخشی این قلعه به دلیل کمبود اعتبارات متوقف یا با پیشرفت بسیار کمی مواجه شده است.

وی ادامه می دهد:  بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، سال ۹۸ برای تکمیل این طرح به اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان نیاز بود، اما در حال حاضر ، با توجه به افزایش قیمت مصالح، دستمزد کارگران و… – به اعتباری چندین برابر این رقم نیاز است.

بابایی می‌افزاید: طرح استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الاافلاک یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های میراث فرهنگی استان به شمار می‌رفت اما متاسفانه به دلیل وقفه‌ها و مشکلاتی که در روند کار وجود داشت، این پروژه به اتمام نرسید تا در سیلاب‌های فروردین سال ۹۸ خسارت‌های زیادی به این اثر باستانی وارد شود.

مرمت و استحکام‌بخشی

این کارشناس می‌گوید: با توجه به بالا بودن عمر بنای تاریخی قلعه فلک‌الافلاک، مرمت و استحکام‌بخشی آن امری طبیعی است زیرا موجب کند شدن تاثیر آسیب‌های مختلف می‌شود. انجام ندادن آن نیز شرایط را برای تضعیف این بنا و کاهش عمر آن در مقابل آسیب‌های مختلف فراهم می‌کند. متاسفانه این کار در زمان مناسب انجام نشد و باعث شد در سیلاب اخیرخسارت‌های زیادی به این قلعه وارد شود.

بابایی اظهار می‌کند: با توجه به خسارت‌هایی که به قلعه وارد شده، لازم است مسئولان در خصوص تامین و تخصیص اعتبار مورد نیاز جدیت و اهتمام زیادی داشته باشند تا از ایجاد مشکلات بعدی جلوگیری و این اثر باستانی فاخر حفظ شود.

مرمت «فلک الافلاک» در حال انجام است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان تاکید می کند: قلعه «فلک‌الافلاک» خرم‌آباد بارزترین بنای تاریخی این شهر و استان محسوب می‌شود که به نوعی هویت و شناسنامه مردم لرستان است.

عطا حسن پور می افزاید: این قلعه به عنوان یک مجموعه فرهنگی، تاریخی متشکل از دژ شاپور خواست، باغ گلستان، موزه، گنجینه اشیا تاریخی و موزه مردم‌شناسی برای هر بازدیدکننده مملو از جذابیت است.

وی  با اشاره به مرمت این قلعه تاریخی، تصریح می کند: این شاهکار معماری لرستان طی سالیان اخیر دچار آسیب‌هایی شده که خوشبختانه جلوی تخریب آن گرفته شد و مرمت این اثر ارزشمند توسط تیم پایش مستقر در مجموعه متشکل از اعضایی باتجربه و متخصص و دارای یک مشاور در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بیان می کند: این طرح همواره از سوی وزارتخانه رصد و بررسی می‌شود تا علاوه بر مرمت شاهد استحکام‌بخشی این مجموعه تاریخی و فرهنگی باشیم.

حسن پور می افزاید:  برای استحکام‌بخشی قلعه «فلک‌الافلاک» باید موزه از درون این قلعه خارج شود چرا که خود قلعه «فلک‌الافلاک» یک موزه شگرف از معماری منحصر به فرد است البته تعدد کاربری‌ها ممکن است به آن آسیب بزند.

وی ادامه می دهد: در این راستا با حذف سرویس‌های بهداشتی و رطوبت گیری درصدد محافظت بیشتری از این قلعه تاریخی هستیم.

گزارش: فاطمه حافظی