ضرورت درک جهاد و تبیین آن

قاب خبر: درک جهاد و تبیین آن ضرورری است.

اختصاصی قاب خبر: جهاد تبیین، موضوعی است که در طی یکسال اخیر در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها مورد تأکید و اشاره قرار گرفته است و رهبر انقلاب اسلامی ابعاد مختلف آن را توصیف کرده‌اند. جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است و هر کسی که میتواند باید اقدام کند. خطابی عمومی که همه افراد جامعه در جنگ رسانه‌ای دشمن علیه حقایق انقلاب اسلامی، مردم ایران مخاطب آن هستند و میتوانند ایفای نقش کنند؛ اگرچه مسئولین در این زمینه وظایف سنگین‌تری بر دوش دارند.

این تبیین یعنی جنگ، و در این جنگ خیلی از حقایق گفته نمی شود و پنهان کاری صورت می گیرد،  دشمن تمام تلاش خود را در این راستا انجام می دهد و به تعبیری تز خود را بر این سبک و سیاق می گذارد و بر روی بستر نوجوان و نونهال کار می کند.

همان طور که در زمان پیامبر اکرم محمد ص و امام علی (ع) در زمان فرمان به والیان، نونهالان و نوجوانان را خطاب قرار می دادند و عنوان می کردند که این دو قشر همچون زمین بایر و حاصلخیزی هستند که هر محصولی کاشت شود بهترین برداشت را خواهد داشت.

حالا دشمن نیز با اجرای تز و سبک و سیاق خود بر روی قشر نونهال و جوان ما سعی در تغییر باورها، اعتقادات و ذهنیت مردم دارد و تمام تلاش خود را می کند تا در این مسیر پیروز شود.

ابتدا لازم است تا جهاد را درک کنیم زیرا جهاد در زمانی مطرح می شود که دشمن وجود دارد گرچه ممکن است دشمن به عینه به چشم دیده نشود اما از طریق جنگ هیبریدی و ناشفاف در زمان فتنه ضربه خود را وارد می سازد.

باید از دشمنان درس بگیریم و مراقب اقدامات و حملات آنها باشیم زیرا دشمن تک به تک دانش آموزان ما را مورد هدف قرار نمی دهد بلکه لیدر سازی می کند و با تربیت چندین نفر به صورت شاخه ای، خوشه ای و هرمی در میان این قشر نفوذ می کند و این نشان می دهد که در حال حاضر ما نیازمند یک کار خوشه ای فرهنگی هستیم و باید افرادی تربیت شوند تا برای انقلاب، اسلام، ایران و ایرانی بودن یار بیاورند.

در رویکرد جهاد تبیین در طی این سالها غفلت زیادی صورت گرفته است، کلاس های زیادی برگزار و کرسی های دانشجویی فراوانی شکل گرفته است اما در عمل اقدامی صورت نگرفته است.

به تعبیر دیگر اگر برای آموزش و تبیین به سراغ دانش آموزان برویم این مسائل را درک نمی کنند و  حتی بر نمی تابند بلکه باید چهره به چهره، رو در رو، با تبلیغات و در کنار آنها بودن ، زندگی کردن، حشر و نشر کردن با این قشر … می توان آنها را در این حوزه آموزش داد.

مدیران باید در میان مردم و در مناطق برخوردار باشند و فاصله طبقاتی کمتری با عامه مردم داشته باشند تا از نزدیک مشکلات را احصا و بتوانند در جهت رفع آنها به مردم کمک کنند و دیدگاه شان را به انقلاب و نظام آگاه و شفاف سازند. همان گونه که آیت الله دستغیب در طول دوره زندگی خود هیچ گاه نپذیرفت که در مناطق مرفه زندگی کند و ترجیح داد تا در مناطق کم برخوردار و در میان مردم باشند و با آنها حشر و نشر کنند تا مردم اعتماد بیشتری به دین و نظام داشته باشند.

تبین از بیان می آید و مساله بیان نیز در قرآن آمده است که برای تبیین کردن ابتدا باید تبیین شویم. همان گونه که سردار قاسم سلیمانی گفت برای شهید شدن باید شهید بود. برای تبیین کردن باید مبین بود به طوری که دغدغه ها ، ابهامات و سوالات رفع شده باشد.

در این حوزه آمارها خیلی جالب نیست و بسیاری از افرادی که در حوزه های فرهنگی فعالیت می کنند اصلا توجیه نیستند و فقط عنوان می کنند مقام معظم رهبری فرموده این کار انجام شود اما خودشان هنوز تبیین نشده اند.

در مورد تبیین اساسا یکی از موجه ترین وجوه آن است که ابتدا باید خودمان تبیین شویم و وقت بگذاریم و به مطالعه نیست زیرا آنچه ما را تبیین می کند خدا است و اگر می خواهید خدا شما را تعلیم دهد با تدبر در آیات قرآن «روشن شوید تا روشنگری کنید». خدا مرجع شما باشد «الرحمن علم القرآن» خالق باید ما را تبیین کند.

همان گونه که در جهاد سازندگی، مرد، زن، پیر و جوان همه پای کار آمدند باید برای جهاد تبیین نیز آحاد مختلف را درگیر کنیم. هر کسی که ذره ای تعهد به اسلام دارد باید برای جهاد تبیین درگیر شود زیرا نوعی جهاد شرعی است.

زیرا در زمان غیبت امام زمان، هر چه فقهای دینی با احتساب شرایط و ویژگی های مطرح شده از سوی اسلام را دارا باشد، صحبت هایش عین حق است.

رهبر نیز برای تبیین حکم جهاد داده است و اگر تشرع می دانیم باید این را وظیفه شرعی بدانیم و اگر به ایران متعهد هستیم منهای اسلام، به عنوان ایران دوست موظف هستیم در این جهاد حضور داشته باشیم. و اذهان جوانان را نسبت به کارهای صورت گرفته روشن کنیم .

جهاد تبیین برای برخی واجب کیفی و برای آن دسته از افرادی که توانایی پاسخ و رفع شبهات و ابهامات را دارند واجب عینی است. به طور طبیعی این امر ضروری است زیرا وقتی دشمن با تمام توان و ابزارهای روز خود، در حال سیاه نمایی، شو افکنی، تغییر باورها، تغییر محاسبات ذهنی، اعتقادی و فکری مردم است نیاز به تبیین داریم.

 

در وهله اول تبیین بر عهده مسئولین است و باید حقایق، اتفاقات و هر آنچه که انجام داده اند و یا در دست اقدام دارند را بیان کنند. مساله شفافیت یکی از شاخصه های جهاد تبیین است زیرا وقتی مسائل به صورت تئوری گفته شوند و درباره با عملکردها و اقدامات شناختی نداشته باشیم راه به جایی نمی بریم.

 

در این بین شاخه مهم تبیین که برعهده مسئولین است ؛ شفافیت است و در وهله دیگر نخبگان، فرهیختگان و… هر آنچه که از دست شان بر می آید را انجام دهند و در فضای مجازی و حقیقی پاسخگویی به شبهات، ابهامات و… را در دستور کار قرار دهند.

ایران عضو موثری از خاورمیانه است. این بخش از جهان که منبع ثروت های خدادادی مانند نفت و گاز است و از طرفی از لحاظ ایدئولوژیک و مسئله فلسطین و وجود همه مذاهب دنیا در این نقطه، محل تلاقی و تضادها و دشمنی ها به وسیله دولت های قدرتمند جهان است.

ایران به عنوان کشوری تاریخی و تاریخ ساز و دارای تمدن ایرانی و اسلامی از دیرباز مورد توجه بوده است که با پیروزی انقلاب اسلامی و برچیده شدن حکومت پهلوی برای اولین بار در جهان، جمهوری اسلامی ایران با آراء نزدیک به صد در صد قرار می گیرد.

حکومتی که قریب به دو قرن برای آن مجاهدت ها و از خود گذشتگی ها صورت گرفته و به رهبری امام خمینی و توسط رهبری حکیم و فرزانه تداوم دارد و تمامی نقشه ها و عداوت های دشمنان تاریخی اسلام و ایران و بازیچه های سلطه گران را برای مردم تبیین و مردم نیز با دل و جان از میهن و دین خود پاسداری می نمایند.

بایستی رگ غیرت جوانان را بیدار کنیم تا نسبت به فکر و اندیشه حساس شوند. می توان از جلوه های بصری مختلف، کارهای رسانه ای و … ورود کرد که خود نوعی جهاد تبیین است. در بسترهای مدیریت شهری نیز می توان از ظرفیت دستگاههای حمل و نقل عمومی برای جهاد تبیین بهره گرفت.

در طول حیات چهل و اندی سال، بزرگان و اندیشمندان زیادی مانند شهید بهشتی، مطهری، مفتح و سرداران و سرافرازان فراوانی با نثار جان خود، درخت را پر بار و به تمام جهان شناساندند و وظیفه مسئولین و مردم این است که در خصوص آنچه طی این سالها بر مردم گذشته است را  روشنگری نموده و تمامی صدمات و لطمات مادی و معنوی، تحریم، تهدید ، جنگ و کشتار و ترور را برای نسل های دهه ۸۰ و ۹۰ و سایر مردم دنیا بازگو و دستاوردهایی را که در سایه این بحرانها بدست آمده است و خیلی با ارزش هستند را ارج نهاده و به آن ببالند.

فاطمه حافظی