ضرورت تجهیز و تهیه امکانات و اختصاص اعتبار مورد نیاز برای حفاظت از جنگلهای بلوط

استاندار لرستان گفت: جنگل های بلوط زاگرس از مهمترین منابع طبیعی کشور به شمار می رود که مساحتی بالغ بر ۶ میلیون هکتار وسعت دارد و جنگلهای بلوط لرستان به عنوان بخش عمده ای از این منابع به شمار می رود .

به گزارش قاب خبر: فرهاد زیویار با حضور در نشست استانداران زاگرس نشین گفت: با توجه به در پیش بودن فصل گرما و احتمال آتش سوزی در مراتع و علفزار های خشک استان، ضرورت تجهیز و تهیه امکانات و اختصاص اعتبار مورد نیاز برای حفاظت از جنگلها به عنوان بخشی از مطالبات استان مطرح و مورد تأکید قرار گرفت .

وی با اشاره به اینکه جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در محدوده جنگل های استان های زاگرس نشین سکونت دارند، اظهار کرد: به موازات صیانت از حوزه های مهمی مانند کشاورزی، صنعت، راه ها، سد سازی و سایر ظرفیت، اجرای اقدامات اساسی برای حفاظت از جنگل های بلوط و مراتع نیز بسیار مهم و دارای اهمیت است که در نشست امروز بر این مهم تاکید شد .

وی ادامه داد: در نشست امروز موضوع ارائه راهکارها برای حفاظت از جنگلها و مراتع غرب کشور دستور کار مهم جلسه بود که گزارشی از وضعیت جنگلهای بلوط و مراتع لرستان در این نشست ارائه و مورد بررسی قرار گرفت .
استاندار لرستان یادآور شد: کاهش نزولات آسمانی، ریزگردها و چرای بی رویه دام ها از مهمترین تهدیدات جنگل های بلوط و مراتع استان به شمار می رود که با توجه به گستردگی این منابع در سطح استان، لزوم حمایت از آنها به عنوان یک مطالبه مهم مطرح شد .

 وی تصریح کرد: راهکارهای استان برای حفاظت از جنگل های بلوط منطقه زاگرس در قالب بسته ی پیشنهادی در نشست امروز ارائه شد و در این رابطه بحث و تبادل نظر صورت گرفت .

استاندار لرستان تاکید کرد: بخش عمده اقدامات در زمینه حفاظت از جنگلهای بلوط استان، به فرهنگ سازی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی معطوف می شود و جلوگیری از قلع و قمع درختان و وارد آمدن هرگونه خسارت به منابع طبیعی از مهمترین راهکارها برای در امان ماندن جنگلها و مراتع به شمار می رود .

زیویار یادآور شد: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در نشست امروز مقرر شد؛ کارگروهی متشکل از وزرا و استانداران تشکیل تا ضمن انجام طرح های تحقیقاتی، برنامه عملیاتی منطبق با طرح و برنامه زمان بندی تهیه شود .

وی افزود: تاکید بر انجام اقدامات با محوریت و مشارکت مردم و تامین اعتبار و تهیه و تجهیز امکانات مورد نیاز از دیگر تصمیمات اتخاذ شده در نشست بود .