رمق نیمه جان واحدهای صنعتی و تولیدی در لرستان

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان: از بین تمام واحدهای صنعتی و تولیدی استان تنها 70 درصد فعال هستند که این تعداد نیز با تمام ظرفیت شان فعالیت نمی کنند.

به گزارش اختصاصی قاب خبر: لرستان به دلیل شرایط خاص توپوگرافی و ظرفیت های خاصی که دارد و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی یکی از استانهای مستعد برای حضور واحدهای صنعتی و تولیدی است اما درحال‌حاضر موتور صنعت لرستان با ۵۰ درصد ظرفیت درحال فعالیت است.

نبود سرمایه درگردش، بازارهای فروش، فرسودگی ماشین آلات و … از مهمترین مشکلات واحدهای صنعتی در لرستان هستند که باید مورد توجه ویژه مسئولان کشوری قرار بگبرد تا بتوان با راهکارهایی این واحدها را از رکود خارج ساخت.

اما با وجود این شرایط؛ تعداد زیادی از فعالان صنایع و تولید امیدوار هستند که دولت سیزدهم با اتخاذ رویکردهای تولید محور، بتواند گام‌های موثری برای برون‌رفت از چنین وضعیتی بردارد و صنایع پرظرفیت اما محروم این استان را از این وضعیت رکود خارج سازد.

هر چند برخی مسئولین معتقدند لرستان، استانی صنعتی نیست اما مزیت های زیادی برای ایجاد صنایع پایین دست دارد و باید از آنها بهترین بهره را برد.

تامین زیرساخت ها

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان در این زمینه می گوید: شرکت شهرک های صنعتی مکلف به تامین و اماده سازی زیرساخت ها، آب، برق، گاز، تلفن، تصفیه خانه، ملزومات سرمایه گذاری و … است .

بختیار رازانی می افزاید: برای جلوگیری از پراکنده شدن این واحدها در سطح استان ، در شهرک های صنعتی مستقر و متمرکز می شوند تا توسعه صنعتی نیز شکل بگیرد و هم مکانی باعث افزایش تولید نیز می شود.

۱۸ شهرک صنعتی قابلیت استقرار واحدها را دارند

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان عنوان می کند: ۲۵ شهرک، ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی در لرستان مصوب هیات دولت یا شورای برنامه ریزی استان هستند که ۱۸ مورد از این تعداد قابلیت استقرار واحدهای صنعتی را دارند و فعال هستند.

وی می افزاید: مساحت کل ۱۸ شهرک فعال استان یک هزار و ۶۰۰ هکتار است در حالی که مساحت یک شهرک در برخی استان های همجوار بیش از یک هزار هکتار است و این نشان می دهد زیرساخت های توسعه صنعتی در لرستان آنگونه که باید مهیا نشده است.

رازانی ادامه می دهد: تمامی شهرستان های ۱۱ گانه لرستان شهرک یا ناحیه صنعتی دارند و بیش از یک سوم صنایع لرستان معدنی هستند.

مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی در لرستان

رازانی با اشاره به مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی می گوید: اولین مشکل کمبود نقدینگی است که واحدهای صنعتی و تولیدی برای سرمایه در گردش ، تجهیز و نوسازی خطوط تولید و … با آن مواجه هستند. به‌گونه‌ای که تعداد قابل‌توجهی از واحدهای صنعتی نمی‌توانند مواد اولیه خود را تهیه کنند و به تولید ادامه دهند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان تصریح می کند: مشکل دیگر کمبود مواد اولیه و تولید محصولات غیر رقابتی است ، هر چند نبود بازار مناسب برای واحدها نیز یکی دیگر از مشکلات است زیرا برخی از واحد ها بازار مناسبی برای عرضه محصولات تولیدی خود ندارند. فرسودگی خطوط تولید و بازسازی های صورت نگرفته از دیگر مشکلات است.

وی ادامه می دهد: وجود مشکلات حقوقی و اختلاف بین شرکا و همچنین تملک برخی واحدها توسط بانکها از دیگر دلایل تعطیلی واحدهای صنعتی استان است.

برنامه حمایتی برای واحدهای راکد

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به اقدامات حمایتی برای این واحدهای راکد اشاره ومی گوید: عارضه یابی هایی برای واحد های صنعتی و تولیدی راکد در استان صورت می گیرد و واحدهایی که نیاز به تسهیلات دارند به بانک های عامل معرفی می شوند.

وی می افزاید: واحدهای راکد با تغییر خطوط تولید، تغییر مالک و یا تغییر محصول تولیدی و … دوباره به چرخه تولید بازگردانده می شوند.

رازانی ادامه می دهد: جهت رفع مشکل سرمایه در گردش واحدهای صنعتی و بازگشت به چرخه تولید تسهیلاتی در قالب طرح رونق، تسهیلات روستایی، تبصره ۱۸، جهش تولید،کمک‌های فنی و اعتباری برای یارانه سود و همچنین پرداخت تسهیلاتی جهت بازسازی و نوسازی خطوط تولید پرداخت می‌شود.

فعالیت ۷۰ درصد واحدهای صنعتی و تولیدی

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان اظهار می کند: از بین تمام واحدهای صنعتی و تولیدی استان تنها ۷۰ درصد فعال هستند که این تعداد نیز با تمام ظرفیت شان فعالیت نمی کنند.

وی می افزاید: تعدادی از این واحدها کمتر از ظرفیت اسمی شان فعالیت دارند به گونه ای که تعدادی از واحدها با ظرفیت ۰-۲۵ درصد، برخی با ۲۵-۵۰ درصد ظرفیت اسمی شان فعالیت دارند .

رازانی عنوان می کند: نکته مهمی که وجود دارد این است که تنها ۲۰ درصد از واحدهای صنعتی و تولیدی در استان با ظرفیت ۱۰۰ درصدی شان فعالیت دارند و ۵۰ درصد کمتر از ظرفیت اسمی فعال هستند.

اشتغالزایی واحدها

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به اشتغالزایی این واحدها اشاره و می گوید: واحدهای استقرار یافته در شهرک های صنعتی کوچک و متوسط هستند و به ازای هر واحد ۲۰ نفر اشتغالزایی دارند.

رازانی بیان می کند: میانگین اشتغال واحدهای صنعتی لرستان حدود ۲۰ درصد است، بیش از ۹۶ درصد واحدهای صنعتی لرستان کوچک و متوسط هستند و از مجموع ۲۴ هزار نفر اشتغال صنعت لرستان، حدود هفت هزار نفر مربوط به شهرک ها است.

وی می افزاید: اشتغالزایی واحدهای کوچک و متوسط بیشتر از واحدهای بزرگ است و قطعا در صورت فعال شدن تعداد واحدهای راکد و یا تعطیل شده، ظرفیت اشتغالزایی نیز بالا می رود.

رازانی اظهار می کند: شیوع بیماری کرونا به عنوان بزرگترین شوک اقتصادی یک قرن اخیر در مجموع سبب کاهش تقاضا و تولید شد و همین امر سبب افزایش بیکاری نیز شده است.

واحدهای تملک شده

رازانی در بخش دیگری از صحبت هایش به تعداد واحدهای تملک شده اشاره و بیان می کند: ۹۶ واحد صنعتی و تولیدی در استان در تملک بانک ها بودند که بیشترین تملک واحدها نیز توسط بانک های ملی، ملت و صنعت معدن صورت گرفته است.

وی ادامه می دهد: در سال گذشته با تلاش های صورت گرفته تعداد ۳۶ واحد از تملک بانک ها خارج و به چرخه تولید بازگشته اند که ظرفیت اشتغالزایی این واحدهای از تملک خارج شده بالغ بر ۷۰۰ نفر بوده است.

استقرار ۸۵ سرمایه گذار جدید در سالجاری

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان عنوان می کند: در سال گذشته بالغ بر ۸۵ سرمایه گذار جدید در شهرک ها و نواحی صنعتی در لرستان مستقر شده اند.

وی می افزاید: این مهم بالاترین رشد واگذاری و استقرار متقاضی سرمایه گذاری صنعتی در لرستان در طی ۱۰ سال اخیر بوده است.

مزیت لرستان برای ایجاد صنایع پایین دست

رازانی می گوید: لرستان، استان صنعتی محسوب نمی‌شود اما دارای شرایط ویژه ای برای حضور صنعت گران و تولید کنندگان است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان بیان می کند: یکی از مزیت های ویژه لرستان، وجود معادن زیاد است که نباید از مزیت معادن استان غافل شویم در همین راستا می‌توانیم در حوزه‌های صنایع کانی غیر فلز، صنایع معدنی، شیمیایی، غذایی، آبزی پروری و صنایع پایین دست موفق شویم.

برنامه عملیاتی دولت سیزدهم برای واحدهای راکد

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری لرستان نیز اظهار می کند: تعداد زیادی از واحدهای صنعتی و تولیدی در لرستان دچار رکود و تعطیلی شده اند به گونه ای که بالغ بر ۳۰ تا ۳۵ درصد از این واحدها عملا راکد هستند.

محمد حسین جناب می افزاید: به همین منظور با روی کار آمدن دولت سیزدهم، برنامه هایی برای افزایش توان این واحدها در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه می دهد: برخی از این واحدها توان رقابت با بازار را ندارند، نیاز به تغییر خطوط تولید دارند و یا به سرمایه در گردش نیازمند هستند و یا حتی برخی از واحدها، مالکشان اهلیت انجام کار را ندارند و … که تمامی این مشکلات شناسایی، رصد و پیگیری شده اند.

رازانی بیان می کند: برنامه عملیاتی و طرحی برای این واحدها اماده و برای تایید نهایی ارسال شده است که در صورت تایید این برنامه ، در طول ۴ سال حداقل بیش از ۵۰ درصد از این واحدهای راکد شده به چرخه تولید باز می گردند.

نویسنده: فاطمه حافظی