دریافت ۱۰۸ میلیارد تومان اعتبار نقدی و غیر نقدی از شرکای اجتماعی

اختصاصی قاب خبر: مدیرکل بهزیستی لرستان در نشست با اصحاب رسانه، گفت: رویکرد اصلی سازمان بهزیستی، رویکرد توانمندسازی جامعه هدف است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری قاب خبر: همایون عمودی زاده بیان کرد: ۱۷۰ فعالیت مختلف در حوزه‌های این مجموعه انجام می شود که در این راستا مردمی‌سازی فعالیت‌های بهزیستی از دیگر اقداماتی است که آن به عنوان رویکرد اصلی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در جهت مردمی‌سازی فعالیت‌ها با شرکای اجتماعی همچون گروه‌های جهادی، ستاد اجرایی، بیمه سلامت، آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت و …. تفاهم‌نامه منعقد کرده شده است.

عمودی زاده عنوان کرد: سال گذشته از بناید برکت ۳۴ میلیارد تومان تسهیلات اجتماعی دریافت شده است و بنیاد مستضعفان ۱۹ میلیارد تومان نقدی اعتبار داده است و امسال ۱۱ هزار بسته معیشتی از بنیادمستضعفان دریافت شده است.

وی افزود: مجموع اعتبار اختصاص یافته امسال از سازمان مدیریت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای کمک‌های موردی به بهزیستی بوده است اما این در حالی است که طی این بازه زمانی ۱۰۸ میلیارد تومان وصولی نقدی و غیرنقدی از شرکای اجتماعی جذب شده است.

مدیرکل بهزیستی لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به رتبه های کسب شده توسط این اداره کل گریزی زد و گفت: براساس نظام ارزشیابی و رتبه بندی سازمان همه حوزه های بهزیستی رصد می شود و در جدول ارزشیابی شاخص های نظام نظارتی بهزیستی لرستان در حوزه توانبخشی رتبه عالی شش ماه دوم سال ۱۴۰۱ را کسب کرده است.

وی افزود: همچنین در زمینه مرکز توسعه و پیشگیری رتبه برتر و در مناسب سازی با امتیاز ۹۴.۵ رتبه نخست کشور کسب شده است.

عمودی زاده گفت: در حوزه معاونت اجتماعی رتبه خوب و در حوزه فناوری رتبه خوب و در حوزه فضای مجازی رتبه خوب کسب شده است.

مدیرکل بهزیستی لرستان تصریح کرد:  در حوزه جوانی جمعیت یک هزار و ۹۱۰ دوقلو و ۸۸ سه قلو تحت پوشش بهزیستی لرستان قرار دارد که و دوقلوها ماهانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سه قلوها ۲ میلیون تومان دریافت می کنند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مسکن نیز حمایت های لازم در حوزه جوانی جمعیت انجام خواهد شد، بیان کرد: در حوزه ودیعه مسکن‌ ۷۱ میلیارد تومان بلاعوض با سرانه ۲۰ میلیون تومان و ۴۵ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده است

عمودی زاده عنوان کرد: امسال نیز ۳۷ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه چهار درصد در حال پرداخت است.

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: در زمینه فرزند خواندگی ۵۹۰ نفر از فرزندان بدسرپرست و بی سرپرست در نزد خانواده جایگزین ساماندهی شده اند و سال گذشته ۱۹ نفر به فرزندخواندگی و سه کودک معلول به فرزندپذیری واگذار شده اند.

مدیرکل بهزیستی لرستان اظهار کرد: در شورای سالمندی رتبه عالی کسب شده است و اولین سند جامع شورای سالمندی در استان تدوین شده است که در این سند شرح وظایف ۲۰ دستگاه مشخص شده است.

عمودی زاده گفت: افزایش سریع جمعیت سالمندان کشور تأثیر قابل توجهی بر خود فرد سالمند خانواده ها و جامعه دارد. در صورت برنامه ریزی و سیاستگزاری های صحیح افزایش جمعیت سالمندان ایران میتواند فرصت مناسبی برای همه باشد ولی در غیر این صورت می تواند مشکلات جدی برای سالمندان خانواده ها و جامعه ایجاد کند.

وی افزود: اولین سند ملی سالمندان ایران با هدف پاسخ هماهنگ به چالش ها و فرصت های ناشی از سالمندی جمعیت ایران برای رسیدن به بهترین نتیجه برای همه. ایرانیان علی رغم سنشان تهیه شده است.

مدیرکل بهزیستی لرستان تصریح کرد: در این سند برای هر هدف راهبردها و سیاست های اجرایی از سوی دبیرخانه شورایعالی سالمندان کشور تعیین شده است. از طرفی در سال ۱۴۰۱ دولت سیزدهم سند تحول دولت مردمی را منتشر کرد.

وی اظهار کرد: لذا جهت اجرایی شدن اهداف ملی بهره گیری از دوران سالمندی و همچنین تحقق برنامه های سند تحول دولت طبق مصوبات شورای استانی ساماندهی امور سالمندان لرستان برای اولین بار در کشور تدوین برنامه عملیاتی استانی

عمودی زاده بیان کرد: برای سند سالمندان با عنایت به مفاد سند تحول دولت در دستور کار دبیرخانه شورای سالمندان استان قرار گرفت با همکاری کلیه دستگاه های استان باتوجه به شرح وظایف و ماموریت دستگاهها و اعتبارات، موجود با توجه به اهداف و راهبردها و استراتژی ها برنامه های عملیاتی سند استانی ساماندهی سالمندان با استناد به سند ملی سالمندان و با توجه به فصل ۵ سند تحول دولت مردمی یعنی امور اجتماعی و سلامت تهیه گردید و در هفته بهزیستی با حضور استاندار  رونمایی و جهت اجرا به دستگاههای مختلف ابلاغ گردید.

وی ادامه داد: همچنین به منظو سهولت در دسترسی دستگاهها به شرح وظایفشان و بارگزاری مستندات و گزارش گیری آسانتر، نسخه الکترونیک این سند تهیه و همزمان در مراسم فوق رونمایی شد.

عمودی زاده در بخش دیگری از صحبت هایش به ماده ۱۶معتادان متجاهر گریزی زد و گفت: براساس دستورالعمل ماده ۱۶معتادان متجاهر افرادی هستند که در مکان عمومی اقدام به مصرف مواد می کنند و کارتن خواب هستند و دستگاه های زیادی در این حوزه مکلف هستند.

وی تصریح کرد: بهزیستی حدود ۶۰ مرکز نگهداری مددجویان دارد اما تمام دستگاه های مربوطه باید در این راستا تعامل و همکاری کنند.

مدیرکل بهزیستی لرستان اظهار کرد: رویکرد اصلی بهزیستی توانمندسازی است، قبل از سال ۱۴۰۰ اعتبار توانمند سازی ۸۰ میلیارد تومان بوده است و اکنون به ۳۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: در جهت ایجاد اشتغال پایدار مهارت آموزی و استعدادیابی های لازم و ارائه مشوق داشته ایم.

عمودی زاده بیان کرد: ۹۵۶ زوج سنوات قبلی جهیزیه دریافت کرده اند و طی یک سال و نیم گذشته ۳۵۰ جهیزیه اعطا شده است و در حال حاضر هیچ گونه مورد پشت نوبتی و در لیست انتظار نداریم.

وی افزود: ۱۰ هزار نفر پشت نوبتی مستمری بهزیستی لرستان قرار داشتند که خوشبختانه با حمایت های دولت سیزدهم در حال حاضر حتی یک مورد در لیست انتظار قرار ندارد.

مدیرکل بهزیستی لرستان تصریح کرد: تعداد مشمولان حق پرستاری معلولان ضایع نخاعی و خانواده محور یک هزار و ۶۰۰ نفر بوده است که در حال حاضر ۲ هزار نفر به این لیست اضافه شده است و هر کدام ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان این حق را دریافت می کنند. و بیش از ۵ هزار نفر نیز از کمک هزینه لوازم بهداشتی بهره مند هستند.