حفاظت از اراضی نخستین گام دستیابی به امنیت غذایی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: حفاظت وصیانت از اراضی کشاورزی اولین گام دستیابی به امنیت غذایی و خودکفایی در تولید محصولات راهبردی کشاورزی است و هرگونه اقدامی دراراضی کشاورزی نیاز به مجوزهای قانونی است

به گزارش قاب خبر: سید عماد شاهرخی اظهار کرد: برای همه ما نگهداری و حفاظت از اراضی به عنوان ذخیره و میراثی برای آیندگان باید اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.

وی افزود: ما در سال گذشته درسطح کشور حدود ۴هزار هکتاراز اراضی کشاورزی تغییر کاربری غیر مجاز داشتیم.

شاهرخی تصریح کرد: هر هکتار از اراضی امنیت غذایی ۲۰ نفر را تامین می‌کنند ؛بنابراین ضرورت دارد با توجه به محدودیت های اراضی ۱ و ۲ که حاصلخیزی و افزایش تولید مناسبی دارند؛ از آنها حفاظت و نگهداری کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: متقاضیانی که قصد فعالیت های تولیدی یاهرگونه تغییر کاربری اراضی رادارند باید مجوز قانونی دریافت کنند.

وی ادامه داد:همه کسانی که قصد دارند کار تولیدی یا هرگونه ساخت و سازی را انجام دهند باید قبل از هرگونه اقدامی به مدیریت‌های جهاد شهرستان مراجعه کنند؛ چون در حال حاصر بیش از ۳۰۰ آراء قطعی ساخت و ساز غیر مجاز وجود دارد که  برای تخریب مشکلاتی را ایجاد کرده اند.

شاهرخی افزود: ناچار هستیم برابر قانون درجهت منافع عمومی وحفاظت از این اراضی که متعلق به نسل های آینده است با این افراد برخورد کنیم؛ بنابراین متقاضیان باید به مدیریت‌های جهاد کشاورزی مراجعه کنند تا مجبور نباشیم برای تخریب این ساخت و سازهای غیر مجازاقدام کنیم وباعث ناراحتی این افراد شود.

شاهرخی تصریح کرد: دراستان بیشتر از میانگین کشوری اراضی دیم داریم؛ در کشور ۵۳ درصد از اراضی دیم وجود دارد در حالی این میانگین در لرستان ۷۵درصدمی باشد.

وی در زمینه طرح جهش تولید در دیمزارها گفت : طرح جهش تولید در دیمزارها کار بسیار مهمی بود که با ستاد فرمان امام”ره” در استان در حال اجراست و تاکنون حدود ۳۷۰ هزار هکتار ازاراضی دیم استان تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها است که این‌ طرح می تواند در بالا بردن تولید محصولات کشاورزی و اشتغال پایدار در استان موثر باشد.