حبس و جزای نقدی برای قاتل درختان در چگنی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان گفت: قاتل درختان جنگلی بلوط منطقه برکه، با دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان چگنی روانه زندان شد.

به گزارش قاب خبر: شیرزاد نجفی افزود: پس از دریافت گزارشی مبنی بر بریدن درختان جنگلی در منطقه برکه شهرستان چگنی از سوی یکی از افراد سودجو، بلافاصله ماموران جنگلبانی به محل وقوع جرم رفته و پس از شناسایی فرد متخلف و کشف جرم قطع درختان بلوط جنگلی و برآورد خسارت حدود ۱۶ میلیارد ریال، فرد متخلف با دستور و پیگیری مستقیم دادستان عمومی و انقلاب شهرستان که شخصا در محل وقوع جرم حضور یافته بود، روانه زندان شد.

وی تصریح کرد: مرتکب جرم یاد شده، افزون بر الزام به پرداخت ۱۶ میلیارد ریال به عنوان خسارت و ضرر و زیان ناشی از جرم، برابر ماده ۴۲ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور و ماده ۲۹ قانون احکام دائمی توسعه، به مجازات حبس تا شش ماه و جزای نقدی تا ۵ برابر خسارت، محکوم‌ شده است.

نجفی بیان کرد: مراجع قضایی و دستگاه منابع طبیعی، بدون هیچ گونه اغماضی با هرگونه دست درازی به جنگل‌ها و مراتع، به طور جد برخورد می نماید و صدور احکام سنگین و عبرت آموز برای اینگونه مجرمان، هشداری جدی برای سودجویان و متجاوزان به انفال و جنگلها و مراتع است.
وی ادامه داد: ارزش زیستی و اکولوژیک هر اصله درخت بلوط جنگلی برابر برآورد کارشناسان جهانی، بیش از ۶۰ میلیارد ریال است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان قطع و نابودی درختان جنگلی را خسارتی غیرقابل جبران بر سرمایه های ملی و میراث طبیعی متعلق به نسل آینده کشور دانست.

وی افزود: از عموم شهروندان گرامی به عنوان دلسوزان و همیاران واقعی طبیعت تقاضا دارم در صورت مشاهده هرگونه تخریب و دست‌ درازی به جنگلها و مراتع، مراتب را به شماره تلفن ۱۵۰۴ اعلام فرمایند.

نجفی بیان کرد: پرسنل منابع طبیعی در طول ساعات شبانه روز در حال حفاظت و پاسداری از جنگل‌ها و مراتع استان هستند و با تقویت گشت های محسوس و نامحسوس اجازه دست درازی به جنگل‌ها و مراتع را به هیچکس نمی دهند و با افرادی که بخواهند مبادرت به قطع اشجار و تهیه زغال نمایند به شدت برخورد قانونی بعمل خواهد آمد.