جنین‌هایی که از «نفس» جان می‌گیرند

هزاران جنین در مراکز نفس جان دوباره به خود گرفته‌اند و امید تازه‌ای را برای جوانی جمعیت به کالبد کشور دمیده‌اند.

هنوز دخترم ۲ سالش نشده بود که دوباره باردار شدم، به‌خاطر شرایط اقتصادی تصمیم به سقط گرفتم، اما به پیشنهاد همسرم که می‌گفت آمدن بچه معجزه زندگی است، در مرکز نفس مشاوره شدیم و امروز خوشحالم که لذت مادری را دوباره تجربه می‌کنم. این را مادر دو فرزند می‌گوید.

مرکز نفس (نجات فرزندان از سقط) سال ۱۴۰۰ و با ابلاغ قانون جوانی جمعیت باهدف جلوگیری از سقط‌جنین آغاز به کار کرد و اکنون ۲۶۰ مرکز در سراسر کشور با فعالیت‌های مختلف همچون ارائه آموزش به خانواده‌ها آمار سقط را به طور چشمگیری کاهش داده‌اند.

نفس یک مرکز حیاتی برای جامعه امروز ایران به شمار می‌رود، کشوری که در آستانه میان‌سالی است و متولیان خواهان افزایش جمعیت آن با ارائه راهکارها و مشوق‌های حمایتی هستند.

به گفته رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی، مراکز نفس تا کنون از ۶ هزار سقط‌جنین عمدی در سراسر کشور جلوگیری کرده و فرزندان زیادی را به آغوش خانواده‌هایشان بازگردانده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان می‌گوید: از زمان شروع فعالیت مراکز نفس در لرستان تا پایان مرداد ۲۱۱ نفر به مراکز نفس مراجعه کردند که با ارائه مشاوره ۱۸۶ مورد از سقط منصرف شدند.

در لرستانی که حدود ۱۴ درصد جمعیتش را سالمندان تشکیل داده و زنگ خطر پیری در استان به صدا درآمده، نجات ۹۰ درصد جنین‌ها از سقط یعنی که نفس کاری کرده است کارستان.

انصراف ۹۰ درصد از مراجعه‌کنندگان مرکز نفس لرستان از سقط‌جنین

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان می‌گوید: مرکز نفس لرستان در حدود یکسال فعالیت خود توانسته با مشاوره و حمایت از مادران باردار، ۹۰ درصد مراجعان را از سقط منصرف کند.

راه‌اندازی مراکز نفس در استان، رایگان کردن انجام آزمایشات روتین بارداری، رایگان کردن ویزیت متخصص زنان و سونوگرافی و تأمین داروهای مددجویان مرکز نفس از اقدامات انجام شده در راستای افزایش جمعیت بوده که در لرستان انجام گرفته است.

طبق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت سالانه ۷۳ میلیون سقط عمدی جنین در دنیا انجام می‌شود که عمده روش سقط‌جنین، داروی شیمیایی است.

مسئولان نظام سلامت می‌گویند: عرضه گسترده داروهای سقط‌جنین در مراکز مختلف از جمله عطاری‌ها آمار سقط‌جنین را  افزایش داده‌ که باید با فروشندگان برخورد جدی شود.

اگرچه در باور عموم مشکلات معیشتی خانواده‌ها را به سمت سقط فرزند سوق داده است، اما نتایج تحقیقات علمی اغلب کارشناسان نشان می‌دهد بیشتر مادران در رفاه اقدام به سقط‌جنین خود کرده و عواملی همچون ادامه تحصیل، به‌هم‌خوردن فرم بدن، نداشتن وقت برای نگهداری را بهانه می‌کنند.

فرهنگ‌سازی و از بین بردن قبح سقط‌جنین، مبارزه با سوداگران مرگ و توسعه مراکز جلوگیری از سقط فرزندان می‌تواند تا حد زیادی در پیشبرد اهداف و برنامه‌های جوانی جمعیت تأثیرگذار باشد، همچنان که وزارت بهداشت اعلام کرده که به فکر افزایش تعداد مراکز نفس در اقصی‌نقاط کشور است.