ثبت نام کودکان متولد مهر در صورت ظرفیت خالی مدارس

قاب خبر: معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان متولد مهرماهی که سال گذشته پیش‌دبستانی را گذرانده‌اند، درصورت ظرفیت خالی در مدارس، می‌توانند ثبت‌نام کنند.

به گزارش قاب خبر: معصومه نجفی‌پازوکی روز چهارشنبه در گفت‌وگویی درباره ثبت‌نام کودکان ۶ ساله متولد مهر در مدارس، اظهار کرد: سال گذشته در آیین‌نامه ابلاغی ثبت‌نام، تبصره‌ای وجود داشت که اگر مدرسه‌ای ظرفیت کافی داشته باشد، امکان ثبت‌نام این دانش‌آموزان وجود دارد. البته در این تبصره در مورد پیش دبستان هم صحبتی نبود و فقط به کلاس اول ابتدایی اشاره شده بود.

وی افزود: به دلیل مشکلاتی که این موضوع ایجاد کرد، با توجه به اینکه تراکم کلاس‌ها در شهرها بالا بود و بسیاری از مراجعان در مناطق شهری بودند، این تبصره توسط شورای عالی آموزش و پرورش متوقف شد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ادامه داد: اما عده‌ای سال گذشته براساس تبصره مذکور فرزندان خود را پیش‌دبستانی ثبت‌نام کردند و امسال قصد ثبت‌نام آنها در کلاس اول را داشتند، اگرچه قانون درباره کودکان پیش‌دبستانی صحبتی نکرده بود اما با این حال گفتیم این تعداد از کودکان در صورت امکان پذیرش در مدارس، ثبت آنها انجام شود.

نجفی یادآور شد: به طور کلی براساس قانون کودکانی که تا اول مهر ۶ ساله تمام را دارند، می‌توانند در مدارس ثبت‌نام کنند اما تبصره مذکور سال گذشته برای افرادی در نظر گرفته شد که تا ۳۱ مهر متولد شده‌اند و پیش‌دبستانی ۲ را هم گذرانده بودند اما متقاضیان این موضوع امسال هم زیاد بود، بنابراین از خانواده‌ها درخواست می‌شود که صبور باشند و ظرفیت مدارس را در نظر داشته باشند، چرا که دانش‌آموزان با کاهش کیفیت کلاس‌های درس متضرر می‌شوند.

 

زمان‌بندی زنگ کلاس درس ۴۵ تا ۵۰ دقیقه

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره اهمیت توجه مدیران مدارس به زمان آموزش مقطع ابتدایی توضیح داد: به مدیران مدارس دوره ابتدایی تاکید می‌کنم که زنگ کلاس درس را براساس قانون ۴۵ تا ۵۰ دقیقه زمان‌بندی کنند. برخی مدارس بر روی ۹۰ دقیقه سامان می‌دهند. باید مراقبت کنیم که این زمان آموزش زیر سوال نرود.

نجفی با بیان اینکه برگزاری جشن شکوفه ها در روز چهارشنبه ۲۹ شهریور است، گفت: جشن شکوفه‌ها مختص پایه اول ابتدایی است. والدین در راس هرم تربیت هستند و اینطور نباشد که فکر کنند اگر فرزند به مدرسه رفت، بازیگر اصلی جغرافیای تربیت، معلم می‌شود، بلکه نقش والدین در این امر بسیار پررنگ است.

معاون وزیر آموزش و پرورش از توزیع نخستین شماره ماهنامه تربیتی میان والدین در روز جشن شکوفه‌ها خبر داد و افزود: برای اینکه هم‌افزایی بین والدین، معلم و مدرسه را بیشتر کنیم، امسال در جشن شکوفه‌ها که بزرگترین گردهمایی والدین اول ابتدایی محسوب می‌شود، اولین شماره ماهنامه تربیتی را به آنها ارائه می‌کنیم. در این ماهنامه هم نکاتی درباره برنامه درسی و هم نکاتی درباره فضای تربیتی ارائه شده است.

آغاز اجرای آزمایشی «نظام دوری» اول ابتدایی در ۶۴۰ کلاس درس سراسر کشور

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از آغاز اجرای آزمایشی «نظام دوری» اول ابتدایی در۶۴۰ کلاس درس سراسر کشور خبر داد، گفت: این طرح گام بزرگ برای تحقق سند تحول بنیادین است که در قالب این طرح، دانش‌آموزان پایه اول تا سوم دبستان با یک معلم درس می‌خوانند.

نجفی‌ اظهار داشت: قرار است در قالب این طرح، دانش‌آموزان پایه اول تا سوم دبستان با یک معلم درس بخوانند. در واقع «نظام دوری» این هدف را دنبال می‌کند که دانش‌آموزان سه سال اول تحصیل را با یک معلم بگذرانند و در گام‌های بعدی اهداف تربیتی مدنظر مدرسه با همراهی خانواده در این دوره سنی محقق شود.

وی ادامه داد: در سال تحصیلی جدید، فقط تعداد کمی از مدارس، مجری «نظام دوری» به صورت آزمایشی خواهند بود تا جایی که در مجموع ۶۴۰ کلاس درس در کل کشور تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند. پس از آن نتایج این طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت و درباره آن تصمیمات جدیدی گرفته می‌شود.

نجفی با اشاره به تمرکز بر فضای تربیتی دانش‌آموزان اظهار داشت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اجرای نظام دوره‌ای تأکید دارد و بر این اساس دانش‌آموز پایه اول دبستان هنگامی که با معلم خود آشنا می‌شود، برای ۲ سال آینده یعنی پایه دوم و سوم نیز با همین معلم خواهد بود و این موضوع به احساس امنیت او و خانواده کمک می‌کند.

 

الزامی بر حضور معلمان و دانش‌آموزان در نظام دوری وجود ندارد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اجرای نظام دوری منجر به آن می‌شود تا در دوره اول ابتدایی (پایه‌های اول، دوم و سوم دبستان) به عنوان دوره کسب شایستگی‌های پایه، شاهد ایجاد فضای تربیتی واحد به کمک معلم و والدین باشیم، اگر دانش‌آموز کلاس اول تا سوم دبستان را با یک معلم سپری کند شرایط به گونه‌ای می‌شود که در مدت سه سال همانند یک خانواده شوند و فضای تربیتی خاصی برای دانش‌آموز ایجاد می‌شود.

نجفی پازوکی معتقد است که اجرای نظام دوری از این جهت اهمیت دارد که می‌توان بر تربیت دانش‌آموزان در دوره اول ابتدایی که طلایی‌ترین دوران زندگی است، تمرکز بیشتری داشت و در یک فرآیند مشخص از پایه اول تا سوم دبستان، شایستگی‌های پایه را در دانش‌آموز ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه اجرای نظام دوره‌ای برای سال تحصیلی جدید به صورت آزمایشی است تا پس از تولید محتوای لازم و آمادگی خانواده‌ها از سال تحصیلی آینده با وضعیت دقیق‌تر تعداد مدارس تحت پوشش را افزایش دهیم، اضافه کرد: هیچ الزامی برای حضور معلمان و دانش‌آموزان در نظام دوره‌ای وجود ندارد. با برنامه‌ریزی انجام‌شده به طور قطع از سال ۱۴۰۳ نظام دوره‌ای جای خود را میان معلمان و خانواده‌ها خواهد یافت و خانواده‌ها از آن استقبال خواهند کرد، چراکه شرایط تربیتی برای دوره اول ابتدایی به صورت ویژه برنامه‌ریزی شده‌است.