توصیه هایی برای تغذیه در پیاده روی اربعین

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در پیاده‌روی اربعین از نوشیدن مقادیر زیاد قهوه، چای و به‌ویژه نوشابه‌های کافئین‌دار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا در طول مسیر راه‌پیمایی خودداری شود.

شبنم دالوند بیان کرد: زائرانی که قصد رفتن به کربلا را دارند به‌خصوص آنها که با پای پیاده سفر می‌کنند باید در حین سفر بر اساس انرژی مصرف شده و نوع مزاجشان تغذیه‌ای مناسب داشته باشند تا دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد: ‌خودداری از خوردن غذا در ظرف مشترک، استفاده از بشقاب، قاشق، چنگال، لیوان یکبار مصرف و شخصی و اجتناب از خوردن غذاهای سرباز که در معرض هوا قراردارند باید موردتوجه زائران قرار بگیرد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان نوشیدن هشت لیوان آب و مایعات مناسب روزانه توصیه و استفاده از آب‌های بطری و بهداشتی، شیر و دوغ بسته‌بندی شده را از دیگر مواردی عنوان کرد که باید زائران به آن توجه کنند.

دالوند تصریح کرد: برای جلوگیری از مسمومیت و گرمازدگی از دوغ‌های پاستوریزه بسته‌بندی شده استفاده کنند، با خود کمی نعناع و پونه همراه داشته باشند با دوغ مخلوط کرده و میل کنند.

وی افزود: زائران از ماست (کم‌چرب و پاستوریزه)، لیموترش و یا آبلیمو همراه با غذایی که میل می‌کنند به‌منظور جلوگیری از مسمومیت استفاده کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: در پیاده‌روی اربعین از نوشیدن مقادیر زیاد قهوه، چای و به‌ویژه نوشابه‌های کافئین‌دار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا در طول مسیر راه‌پیمایی خودداری شود.

دالوند بیان کرد: در طول مسیر مراسم اربعین از میوه‌های خشک به‌عنوان میان‌وعده‌های مغذی با خود به همراه داشته باشید و انواع مغزهای خام، بوداده و بدون نمک که منبع خوبی از پروتئین و ریزمغذی‌ها هستند می‌توانند به‌عنوان میان‌وعده‌های غذایی سالم استفاده شود.

وی افزود: زائران تاحدامکان از مصرف میوه با پوست خودداری کنند و میوه‌هایی مانند موز، سیب و پرتقال به همراه داشته باشند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در طول پیاده‌روی اربعین سعی کنند از خوردن مواد غذایی زیر پرهیز کنند.

دالوند افزود: زائران از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه به‌ویژه پنیر، کره و شیر محلی که به‌صورت فله هستند خودداری کنند و از لبنیات هایی که دارای بسته‌بندی بهداشتی هستند استفاده کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: در مسیر پیاده‌روی از خوردن سالاد و سبزیجات خام و نپخته خودداری شود و اگر در کنار غذا سبزیجات پخته شده مثل سیب‌زمینی ، کدو و هویج به‌منظور پیشگیری از یبوست حتماً مصرف شود.

دالوند با اشاره به اینکه غذاهای پخته شده نباید بیش از دو ساعت در دمای محیط نگهداری شود و بیشتر از یکبار نباید گرم شود، گفت: از نگهداری غذای پخته شده برای وعده‌های بعدی پرهیز شود و غذای مانده به‌هیچ‌وجه خورده نشود.

وی ادامه داد: زائران از نوشیدن چای و مایعات داغ در لیوان‌های یک‌بارمصرف شفاف یا لیوان‌های عمومی خودداری و سعی کنند یک لیوان شخصی با خود همراه داشته باشند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: شست‌وشوی قاشق و چنگال و سایر ظروف مواد غذایی باید به‌خوبی انجام داده شود و در صورت امکان حتماً از قاشق‌های یکبار مصرف استفاده کنند.