تلاش در جهت تولید محور کردن روستاهای لرستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان گفت: دو هزار و ۷۰۰ روستا در لرستان وجود دارد که در صورت تامین زیرساخت های لازم می توانند به اقتصاد و توسعه دست پیدا کنند.

به گزارش اختصاصی قاب خبر: احمدرضا دالوند در روز ملی روستا، بیان کرد: روستا محیطی با ارزش است که می تواند تبدیل به نقطه قوت شود اما در صورت عدم برنامه ریزی درست، می تواند در جهت معکوس حرکت کند.

وی ادامه داد: کشورهایی که از نظر اقتصادی در دنیا حرف هایی برای گفتن دارند و اقتصاد دنیا را به دست گرفته اند استفاده از ظرفیت های روستا را در دستور کار داشته اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان تصریح کرد: برای توانمند سازی روستاها باید اقدامات گسترده ای در حوزه عمرانی و اقتصادی صورت گیرد.

وی افزود: هر چند اقدامات و کارهای زیادی انجام شده است اما با هدف فاصله زیادی داریم و از آنجایی که لرستان دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی است باید برنامه ریزی مدونی صورت گیرد.

دالوند اظهار کرد: در دولت سیزدهم، رئیس جمهور به ایجاد زیرساخت های لازم در روستاها و توجه ویزه به روستاییان تاکید کرده است. و به همین منظور باید مسائل و مشکلات آنها مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: در بخش کشاورزی، دامپروری و گردشگری ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی وجود دارد و لازم است تا صنعت نیز در کنار آنها قرار گیرد تا لرستان به استانی پیشرو تبدیل شود.

دالوند تاکید کرد: یکی از مشکلات اصلی مهاجرت از روستا است که این امر نیز به دلیل عدم ایجاد زیرساخت لازم و اقتصاد مناسب در روستاها است. که موجب می شود تا روستاها خالی از سکنه شوند و در شهرها معضلی بنام حاشیه نشینی شکل گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به تشکیل قرارگاهی برای ایجاد زیرساخت در روستاها اشاره کرد و گفت: در استای این قرارگاه کارهای عمرانی متعددی در سطح روستاها انجام شده و ادامه دارد و درصدد هستیم تا با تامین زیرساخت ها بتوانیم به اقتصاد در روستا دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: ۴۲۰ روستا در لرستان در جهاد آبرسانی مورد هدف قرار گرفته اند و درصدد هستیم تا در یکسال آینده مشکل آبرسانی به روستاها که یکی از چالش ها و علل اصلی مهاجرت است را رفع کنیم.

دالوند تصریح کرد: مشکلات اقتصادی روستاها نیز در صورت مرتفع کردن زیرساخت های لازم رفع می شوند .

وی گفت: در منطقه آبستان بیش از ۴۰ هکتار باغ سیب وجود دارد که به دلیل عدم وجود زیرساخت های لازم همچون سردخانه و… با نازل ترین قیمت به بازار عرضه می شوند. برخی باغات نیز به دلیل نبود آب به زمین کشاورزی تبدیل می شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان با اشاره بر تولید محور کردن روستاهای استان، بیان کرد: با اخذ مجوز و پرداخت تسهیلات، رفع مشکلات اساسی بیمه، مالیات و… می توانیم به اقتصاد کمک کنیم و از هدر رفت انرژی که سرمایه کشور است جلوگیری کنیم.