تعریف هفت پهنه معدنی جدید در لرستان

قاب خبر: رئیس سازمان صنعت معدن تجارت لرستان گفت: از مجموع ۲۰۰ معدن استان با ۱۸ نوع ماده معدنی ، ۱۲۳ واحد فعال، ۴۲ واحد غیرفعال و مابقی بدون مجوز برداشت یا متروکه هستند.

به گزارش اختصاصی قاب خبر: بهمن جعفری بیان کرد: پروانه بهره برداری سنگ آهن الیگودرز صادر و تاکنون ۱۰ هزار تن استخراج شده است.

وی ادامه داد: ایمیدرو چهار پهنه معدنی در الیگودرز و سه پهنه جدید در بروجرد تعریف کرده است و احتمال می رود یکی از این پهنه ها طلا باشد که نیاز به اقدامات ژئوفیزیک و ژئوشیمی دارد.

جعفری تصریح کرد: ایمیدرو طی سال جاری بیش از ۲ هزار میلیارد تومان پروژه برای لرستان در دست احداث دارد.

وی افزود: کارخانه تولید کاغذ از سنگ در الیگودرز از این طرح ها و حجم سرمایه گذاری آن پنج میلیون دلار است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: ۸۰ درصد واگذاری صنایع استان به بخش خصوصی در دهه ۸۰ غیراصولی بوده و موجب شکل‌گیری واحدهای مشکل دار شده است.

وی افزود: در حال حاضر تنها کارخانه پارسیلون متعلق به دولت و پیگیری های انجام شده برای تعیین تکلیف و احیای انها بسیار نتیجه بخش بوده است.

جعفری گفت: خصوصی سازی به عنوان یک فرصت مغتنم به درستی در لرستان اجرا نشده است، ۸۰ درصد واحدهای صنعتی استان ( حدود ۱۰ واحد) به درستی به بخش خصوصی واگذار نشده است چراکه مالکان جدید اهلیت فنی و مالی نداشته اند.
وی افزود: برخی از این واحدها مانند چرم و پوست، بعد از واگذاری، به عنوان ملک شخصی افراد محسوب می شود و در اختیار سرمایه گذار است و با توجه به مشکلاتی مانند پرونده قضایی، مسایل حقوقی و اختلاف شرکا بلاتکلیف هستند.

جعفری عنوان کرد: یکهزار و ۳۳۲ واحد صنعتی لرستان دارای پروانه بهره برداری که یکهزار و ۸۳ واحد فعال و غیرفعال هستند، ۷۵۰ واحد صنعتی با ظرفیت بیش از ۵۰ درصد و ۲۳۳ واحد با ظرفیت کمتر از ۵۰ واحد فعالیت دارند و ۲۱۶ واحد نیز تعطیل است.
رئیس سازمان صنعت معدن تجارت لرستان گفت:  لاستیک سازی خرم آباد سال ۹۴ کلنگ زنی شده است و اکنون کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت دارد بنابراین ما در حال حاضر وارث عملکرد گذشتگان هستیم.
جعفری افزود: جلساتی با ایمیدرو برگزار و مقرر شد به همراه سرمایه گذار نسبت به اجرای فاز اول اقدام کنند به این صورت که ۵۳۰ میلیارد تومان تامین و ۱۳۰ میلیارد تومان هم تسهیلات دریافت کنند تا مرحله اول عملیاتی شود.

وی افزود:  این طرح جزو اولویت های دولت است . باتوجه به واردات لاستیک، توجیه فن و کارشناسی قابل قبولی دارد اما باید منابع مالی تامین شود و بانک ها همکاری کنند.
وی اضافه کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته، آب منطقه ای و سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان قول مساعد داده اند نسبت به تامین اعتبار مورد نیاز زیرساخت ها برای آبرسانی به شهرک صنعتی شماره سه و طرح لاستیک سازی خرم آباد در بودجه ۱۴۰۲ اقدام کنند.

جعفری اظهار کرد: ۶۱ واحد صنعتی لرستان در تملک بانک ها قرار دارند که مشکلات آنها در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بررسی می شود که تا نیمه نخست سال آینده تعیین تکلیف خواهند شد.

وی افزود: ۲۱۶ واحد صنعتی استان راکد است که ۲۳ مورد آن به چرخه تولید بازگشت و از مجموع ۷۸۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸، معادل ۲۴۳ میلیارد تومان برای ادامه فعالیت به ۴۸ واحد پرداخت شد.
وی جذب تسهیلات تبصره ۱۸ استان را حدود ۱۲۹ درصد برشمرد و بیان کرد: این تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش و سرمایه ثابت به طرح های بالای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی و با شرط نبود بدهی معوق و چک بانکی، پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: همچنین بانک ها موظف هستند ۴۰ درصد منابع داخلی خود را به تولید اختصاص دهند که بانک های ملت و ملی استان در راستای وام رونق تولید، ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده اند.

جعفری در خصوص کارخانه سیمان سفید ازنا نیز گفت: ۲۵۰ میلیارد تومان امسال برای این طرح تامین و عقد قرارداد شده است و پیشرفت فیزیکی مناسبی دارد و واحد ” کلین کر” آن تا پایان امسال بهره برداری می شود.
وی اضافه کرد: سال آینده با بهره برداری از این طرح، نخستین واحد سیمانی غرب کشور راه اندازی می شود .
وی در خصوص فولاد ازنا نیز تصریح کرد: این طرح با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی مصوبه دولت را دارد و دارای ۲ فاز ورق فولادی و شمش است اما تعیین تکلیف نهایی ان به دلیل مشکلات قضایی سرمایه گذار انجام نشده است.
جعفری تصریح کرد: جلسه ای با حضور مدیران ایمیدرو، وزیر صمت و رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف این واحد برگزار و مقرر شده است با توجه به اینکه طرح ۱۸۵ میلیون دلار تسهیلات ارزی دریافت کرده مهلتی به مالک داده شود در غیر اینصورت توسط بانک صنعت و معدن تملک خواهد شد.