تضمین پایدار گردشگری با سرمایه گذاری سبز توسعه

فعال صنعت گردشگری گفت: توجه به گردشگری پاک و سرمایه‌گذاری سبز مسیر یک دهه پیش‌روی این صنعت در جهان است و افزایش جذب گردشگر، ارز خارجی و توسعه پایدار گردشگری را در کشور ترسیم و تضمین می‌کند.

به گزارش قاب خبر، سازمان گردشگری ملل متحد (UN TOURISM) برای برجسته کردن موضوعات مهم شعار امسال را «گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز» (Tourism and Green Investment) اعلام کرده است و بر سرمایه‌گذاری بیشتر و هدفمندتر در سه حوزه افراد، سیاره زمین و رفاه، تاکید کرده است.

این سازمان با تاکید بر سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از اولویت‌های بهبود گردشگری و توسعه آینده این صنعت، فراخوانی برای سرمایه‌گذاری و اقدام همه جانبه جامعه بین‌الملل حول یک راهبرد جدید اعلام کرده که بر اهمیت و نیاز حیاتی سرمایه‌گذاری در طرح‌های آموزشی و ارتقا مهارت‌های افراد، سرمایه گذاری در زیرساخت‌های پایدار و تحول سبز سیاره زمین، نوآوری و فناوری تاکید می‌کند، بدون شک تحقق گردشگری پایدار در گرو سرمایه‌گذاری پایدار است و صد البته اهمیت روز افزون گردشگری برای توسعه اقتصادی در سراسر جهان بیش از پیش مشخص است.

گردشگری سبز مفهومی محبوب در میان گردشگران، سرمایه‌گذاران و سایر ذی‌نفعان در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته و به سرعت در حال افزایش است. گردشگری سبز در واقع خدمات گردشگری پایدار، سازگار با محیط زیست و مسئولیت اجتماعی را ارائه می‌دهد.

گردشگری مهارکننده ایران‌هراسی

علیرضا اقبال در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایرنا درباره ظرفیت‌های گردشگری برای مهار ایران‌هراسی اظهار داشت: معرفی و شناساندن چهره واقعی ایران در قالب تاریخ، تمدن و میراث فرهنگی، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گردشگری از محورهای جهاد تبیین است، معرفی ایران در عرصه بین‌الملل از طریق گردشگری، راهبردی اثربخش برای خدمت به مردم و نقطه پیشران برای مقابله با ایران‌هراسی است.

وی گفت: امروز توسعه گردشگری متناسب با ویژگی‌های اقلیمی و داشته‌های تاریخی و فرهنگی، یک اصل مهم در برنامه‌ریزی و پیشبرد اهداف اقتصادی کشور محسوب می‌شود، از طرفی ضرورت دارد اکنون که دیگر از دوران رکود کرونایی عبور کردیم، تعامل و همکاری فعالان حوزه گردشگری در بخش دولتی و خصوصی افزایش یابد، این نوع تفاهم زمینه‌ساز جهش جدی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی خواهد بود.

اقبال با اشاره به انتخاب «گردشگری و سرمایه گذاری سبز» به عنوان شعار روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۳- ۲۰۲۴ تصریح کرد: این شعار و رویکرد نکات مهمی را برای پیشبرد اهداف توسعه و سرمایه‌گذاری سبز در بر دارد، بدون تردید چشم‌انداز توسعه و آینده گردشگری جهان بر مبنای همین رویکرد شکل خواهد گرفت.

فعال حوزه صنعت گردشگری و هتل‌داری بیان کرد: تجارب تاریخی و چندهزار ساله ایرانیان در استفاده بهینه از منابع طبیعی و همزیستی مسالمت‌آمیز انسان و طبیعت همچنان در جوامع محلی کشورمان جریان دارد و اگر با اصول و ادبیات توسعه‌محور همراه شود، منجر به توسعه و رونق صنعت گردشگری ایران خواهد شد.

اقبال خاطرنشان کرد: اکنون نگاه جامعه جهانی به سوی گردشگری پاک متمرکز شده و برنامه‌های کلان این حوزه به سوی سرمایه‌گذاری اصولی و مبتنی بر شاخصه‌های حافظ محیط زیست و توسعه پایدار است، آرام آرام در بسیاری از اماکن اقامتی و تاسیسات گردشگری ویژگی‌های اقلیمی منحصر به فرد مود توجه قرار گرفته شده است، که مسیر حداقل یک دهه پیش روی صنعت گردشگری جهان، افزایش جذب گردشگر، ارز خارجی و سرمایه‌گذاری را ترسیم و تضمین می‌کند.