تسریع حد نگاری اراضی کشاورزی لرستان

رییس کل دادگستری لرستان گفت: حد نگاری اراضی کشاورزی استان با اخلال و کندی مواجه شده است که این روند باید تسریع شود.

حجت الاسلام والمسلمین سعید شهواری  در جلسه هم اندیشی بررسی موانع حد نگاری اظهار کرد: عدم انجام حدنگاری در اراضی کشاورزی، آثار سوء فراوانی بخصوص در اختلافات و نزاع ها دارد.

وی با اشاره به اینکه اراضی کشاورزی در استان به لحاظ شرایط توپوگرافی ارزش بالایی دارد، بیان کرد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات درحال تصویب است بنابراین مردم باید برای اخذ سند تک برگ ترغیب شوند و دست‌اندرکاران باید به درستی مزایای اخذ سند تک برگ را تشریح کنند تا یک بار برای همیشه موانع حد نگاری در استان برطرف شود.

وی عنوان کرد: عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط در این زمینه یکی از مشکلات است و در این مسیر نباید سنگ اندازی و ایجاد مانع کرد همچنین تفسیر قانون بایستی به نفع انفال و حل مشکلات مردم باشد.

حجت الاسلام شهواری با تاکید بر تثبیت و جانمایی هرچه سریعتر اراضی ملی و کشاورزی ، گفت:  یکی از دلایل وجود معضلات و آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهرها، عدم صدور سند کشاورزی برای این مناطق است بنابراین باید گسترش بی‌رویه شهر و سوء استفاده سودجویان در این اراضی با حدنگاری و صدور سند کشاورزی برطرف شود.

وی تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بایستی در مناطق تحت پوشش خود مردم را به حدنگاری و اخذ سند تک برگ ترغیب کند.

وی ادامه داد: مردم از مزایای سند تک برگ و تاثیر آن در کاهش اختلافات، اطلاعات دقیقی ندارند که بایستی با برنامه ریزی مناسب توجیه شوند ضمن اینکه ارایه خدمات ثبتی نیازمند اخذ سند تک برگ است و اداره ثبت نباید با اسناد دفترچه ای خدمات ثبتی ارائه کند.

حجت الاسلام شهواری عنوان کرد: یکی از موانع حدنگاری اراضی زراعی، قانون منع خرد شدن اراضی کشاورزی تلقی شده است، این در حالی است که قانون منع خرد شدن اراضی کشاورزی از حد نگاری و صدور سند تک برگ جلوگیری نمی کند.