تدوام بدمصرفی آب به ضرر کشاورزان است

سخنگوی صنعت آب کشور اصلی‌ترین مشکل کشاورزی و راهبرد امنیت غذایی در کشور را بد مصرفی فوق‌العاده آب عنوان کرد و افزود: این بد مصرفی اگر کنترل نشود، نخستین ضرر آن متوجه کشاورز و کشاورزی است.

به گزارش قاب خبر: عیسی بزرگ‌زاده ادامه داد: پایداری کشاورزی و امنیت غذایی در کشور مهم است و همین مسئله باید ما را نسبت به نحوه مصرف آب در این عرصه حساس کند.

وی تصریح کرد: اکنون با کاهش ۳۷ درصدی آبخوان‌ها در مشهد و ۳۳ درصدی در اصفهان روبرو هستیم و کار به جایی رسیده که باید ۴۵۰ متر چاه حفر کرد تا آب موردنیاز کشت هندوانه و برنج تأمین شود و این یک نگرانی بزرگ است.

سخنگوی صنعت آب عنوان کرد: درست است که سند امنیت غذایی که باهدف پایداری کشاورزی تدوین شده، اجرایی نشده است؛ اما نباید با نگاه آرمان‌گرایی و کمال‌گرایی محض در خصوص وجود برخی ابهام‌ها در این سند، جلوی اجرای آن را بگیریم و کنار گذاشته شود.

بزرگ‌زاده اظهار کرد: نکته مهم و اساسی این است که وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان نهاد مسئول مصرف بیش از ۸۰ درصد آب کشور، به‌منظور مدیریت و کاهش مصرف آب، سند امنیت غذایی را تدوین کرده و معتقدم باید تا الان گزارش‌های متعددی از اقدام و اجرا ارائه می‌کرد که انجام نشده است.

وی با تأکید بر اینکه وزارت نیرو مطالبه‌گری در خصوص اجرای سند امنیت غذایی را رها نکرده است، ادامه داد: من به‌عنوان سخنگوی صنعت آب در هفته‌های متمادی نسبت به اجرای این سند مصاحبه‌های جدی و مطالبه‌گرانه داشته‌ام و معتقدم جدی‌ترین مخالفان اجرای این سند، در خود وزارت جهاد هستند.

سخنگوی صنعت آب اصلی‌ترین دلیل عدم اجرای این سند را دشوار بودن تغییر رفتار دانست.

وی افزود: نکته بعدی این است که ما در کشور با سوء مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی روبرو هستیم؛ ولی هدف ما از راه‌اندازی گفتگوهای آبی این است که این مطالبه‌گری شکل بگیرد.