تاثیر عملیات آبخیزداری در کاهش خسارت سیل

قاب خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به تاثیر عملیات آبخیزداری در کاهش خسارت سیل، گفت: آبخیزداری به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در امر پیشگیری و مهار سیلاب بشمار می رود که در این خصوص نقش مهمی ایفا می کند.

به گزارش پایگاه خبری قاب خبر: حسین میرزایی با اشاره به اینکه در حوزه های آبخیز، عملکرد قابل توجه و مناسبی در حد اعتبارات تخصیص یافته، تصریح کرد: ضروری است با هم افزایی سایر ارگانها و بخش های مرتبط در امر سیلاب، این عملکرد بنحو قابل توجهی افزایش یافته و خسارات سیل کاهش یابد.

وی وقوع سیلاب ها با دانسیته بالای مواد جامد در مسیر رودخانه را که بنحو قابل توجهی ظرفیت هیدرولیکی رودخانه را کاهش می دهد مهم برشمرد.

میرزایی افزود: انباشت مقطوعات و واریزه های چوبی و جامد و رهاسازی ناگهانی آن ها موجب ایجاد دبی های سیلابی مصنوعی گردیده و باعث افزایش خسارات می گردند لذا مدیریت و مهار سیلاب شامل فرایندهای خاصی است که با فراهم آوردن و بهره برداری از امکانات سازه ای و غیر سازه ای، اثرات تخریبی سیل را رفع و یا کاهش دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به اینکه با بکارگیری صحیح از علم آبخیزداری می توان خسارت های ناشی از سیل را به حداقل رساند، تصریح کرد: بارش های سیل آسا و وقوع سیل همیشه موجب خسارت های فراوانی به ساختمان ها ، تاسیسات زیرساختی، باغات و مزارع کشاورزی وارد میکند؛ خسارت هایی که می توان با استفاده از طرح های آبخیزداری آن ها را تا حد قابل قبولی کاهش داد.

وی اظهار کرد: متوسط فرسایش خاک در استان بیش از متوسط کشوری است و در بعضی نقاط تا۵۰ تن درهکتار هم می رسد. اجرای طرح های آبخیزداری، ایجاد سیل بندها و… در مسیر آب راه ها می تواند درصد قابل توجهی از خسارت های ویرانگر سیل جلوگیری کند و در کنترل و مهار سیلاب بسیار موثر است.

میرزایی گفت: حجم سازه های احداث شده آبخیزداری درسطح حدود۷۰۰ هزارهکتار و ۲۰۰ میلیون مترمکعب است که درمجموع با احتساب نقش پوشش گیاهی بالغ بر۲۳ درصد روان آب های استان را کنترل می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بیان کرد: جمع شدن آب پشت سیل بندها مانع از فرسایش خاک و افزایش پوشش گیاهی در منطقه می شود، این در حالی است که نبود آب در بسیاری از مناطق موجب فرسایش خاک می شود که اگر بتوانیم آب را جمع آوری کنیم می توانیم هم از فرسایش خاک جلوگیری کنیم و هم موجب افزایش پوشش گیاهی شویم.